Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El rol de la família i el rol de l’educadora dins l’escola bressol

    Alba Montané Buñeschmarç 2, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Malgrat que l’àmbit familiar és el responsable de protegir i promoure el desenvolupament personal de tots els seus membres, són molts els agents que interfereixen en el desenvolupament dels infants i, el centre escolar, sense suplir la responsabilitat familiar, n’és un d’ells.

    En els darrers anys ha sorgit la necessitat de redefinir els rols família-escola a causa dels canvis que s’han produït a la societat. És necessari comprendre’ls i contemplar-los per poder potenciar la cooperació de les famílies d’una forma efectiva.

    El rol educatiu de la família i l’escola

    En alguns casos la col·laboració entre els dos agents educatius s’ha deteriorat fins a causar fins i tot enfrontaments i acusacions, que dificulten la cooperació i el suport que ambdues institucions necessiten.

    El rol de la família juga un paper fonamental en el desenvolupament dels infants, ja que “influeix en les estructures més profundes de la personalitat i és l’agent de socialització per excel·lència” (Ocaña i Martín, 2011, p. 7). Per aquest motiu, és important reforçar que l’àmbit familiar és el responsable de prendre totes les decisions relacionades amb els seus fills/es i de potenciar l’autonomia de tots/es els/les membres, afavorint la seva autoestima i l’auto concepte de cadascun d’ells/es.

    L’escola bressol també creu en l’infant com un ésser competent, amb drets i capacitats, curiositats i desitjos d’aprendre. Per això es comparteix, amb l’àmbit familiar, l’objectiu d’afavorir el creixement íntegre de la criatura, sense que la família se senti jutjada per les seves demandes, actituds i/o opinions.

    Amb aquesta finalitat, el centre educatiu ha d’oferir estratègies que facilitin la comunicació i la cooperació per part dels familiars: empoderant-los i acompanyant-los en la criança dels seus fills/es a través d’un contacte directe i continu, afavorint que tots dos contextos es mostrin receptius i comunicatius per establir relacions positives i motivadores.

    Barreres que poden dificultar la relació

    La falta de redefinició dels rols pot comportar que la implicació de les mares i els pares es limiti a participar en el govern escolar del centre o a assistir a festes organitzades per l’equip docent, paper més còmode i menys compromès per la seva part.
    De vegades la seva manca de participació també pot ser provocada pel poc acolliment que tenen part dels suggeriments i propostes que fan arribar. Alguns dels/les educadors/es poden sentir-se envaïts/des en la seva tasca professional i, davant d’aquesta situació, l’escola pot reaccionar mostrant-se tancada i provocant que les famílies no se sentin valorades, escoltades ni motivades. Aquesta manca d’escolta pot comportar que s’ofereixin propostes que no responguin als interessos i a les demandes que fan arribar les mateixes famílies, de manera que els pares i les mares no mostren interès per participar-hi o es senten compromeses a anar-hi a causa de la insistència del centre.

    També, a causa de la no obligatorietat de l’etapa, es pot considerar que l’escola bressol és plenament assistencial i no es dóna valor a l’edat compresa dels 0 als 3 anys d’edat. Aquesta mirada, per part d’una minoria de familiars, pot necessitar la creació de propostes, moments i espais, que reforcin el valor de l’etapa amb entrevistes, reunions, xerrades, grups de famílies… Perquè els familiars puguin compartir, reflexionar, sentir-se partícips  de  l’educació dels seus fills/es. Fins i tot, si prèviament no s’ha establert una relació de confiança, les reunions que s’estableixen entre pares/mares i els/les mestres poden provocar confrontacions, atacs i diàlegs contraproduents.

    No podem oblidar que, amb força freqüència, els centres educatius mostren resistències organitzatives que no tenen en compte la situació actual de les famílies; per exemple, la seva disponibilitat horària a l’hora de convocar entrevistes i reunions.

    Beneficis d’una adequada cooperació família-escola

    Aconseguir una relació fructífera permet que ambdues institucions es coneguin i confiïn mútuament, sense qüestionar-se ni jutjar-se, actitud que és un model exemplar per al menor que es troba en un moment d’observació i imitació constant. A més, els/les educadors/es augmenten la seva motivació i no se senten envaïts/des i els pares i les mares se senten acompanyats/des en el procés de criança, tenint l’oportunitat de compartir les seves inseguretats i entenent situacions, confiant i assumint les seves responsabilitats com a principals agents educatius i socials.

    Aquesta situació produeix benestar i repercuteix en la globalitat de l’escola, minimitzant possibles influències adverses i potenciant els aspectes més positius. Amb aquesta relació l’escola té la possibilitat d’entendre i conèixer dificultats o deficiències per part de la família, per entendre comportaments de les criatures i buscar estratègies conjuntament.

    Amb la finalitat d’afavorir aquest binomi família-escola, la implicació-cooperació escolar s’ha de cuidar i s’ha de potenciar des del primer contacte de la família amb l’escola  amb respecte, escolta activa i empatia, ja que ajuda a evitar malentesos, inseguretats i necessitats amagades. És un moment on les famílies necessiten sentir-se acollides, ja que per moltes d’elles, l’inici de l’escolaritat és la primera separació amb el seu petit/a.

    Aconseguir una relació fluida i de confiança afavoreix la comprensió i la confiança i influeix de forma positiva en el desenvolupament personal dels pares, mares, dels educadors/es i dels infants.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Un centre aconfessional d’Igualada, el segon concertat que passa a la pública
    Next Article
    Entrevista
    “És clar que cal coeducació a l’escola bressol, els estereotips de gènere ja estan presents en el 0-3”
    Alba Montané Buñesch

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}