Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El sentit de l’humor com a indicador del desenvolupament infantil

    Redacciófebrer 25, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Ben White - unsplash
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ben White – unsplash

    El sentit de l’humor fa referència essencialment al goig que produeixen certes distorsions de la realitat, des de la simple exageració a l’alternativa absurda. Existeix un gran consens en considerar la incongruència com una de les seves característiques fonamentals. Aquesta remet a una situació en la qual la comprensió d’un fet previsible i seqüencial genera unes expectatives que són truncades per un desenllaç del tot inesperat. El seu efecte dóna lloc a una sorpresa que ocasiona plaer i fa riure.

    El desenvolupament de l’infant s’avalua habitualment examinant la comprensió verbal, el raonament, la motricitat, etc, però poques vegades es té en compte el sentit de l’humor. Tanmateix hi ha moltes raons per prendre’l en consideració com a indicador evolutiu. Per interpretar correctament una situació humorística és necessari haver assolit un grau de Teoria de la Ment que permeti ser capaç d’atribuir estats mentals als personatges que hi són presents i inferir les seves creences i desitjos. Al mateix temps l’humor verbal posa a prova la capacitat pragmàtica i metalingüística perquè exigeix anar més enllà dels significats expressats literalment i descobrir les intencions que s’amaguen rere les paraules.

    McGhee concep l’humor com l’experiència mental del descobriment o l’apreciació còmica de la incongruència d’idees o de situacions. Aquest autor entén l’humor com un esdeveniment cognitiu que sorgeix específicament cap el segon any de vida. Fins i tot fa una proposta sobre el desenvolupament de la incongruència en quatre etapes evolutives:

    1ª etapa (1 ½-2 anys). El coneixement d’allò inapropiat d’una acció executada sobre un objecte provoca humor. És, per tant, humor a partir d’accions amb objectes.

    2ª etapa (a partir de finals del 2n any). La incongruència comença a donar-se a nivell verbal. Per exemple, a un gat se li diu gos.

    3ª etapa (a partir dels 3-4 anys). Apareixen les incongruències conceptuals. El nen descompon els conceptes en els seus atributs i reacciona humorísticament enfront la violació d’algun d’ells. Per exemple, una bicicleta amb rodes quadrades. Des del punt de vista lingüístic, el joc ja no es limita simplement a donar noms que no es corresponen, sinó que pot consistir, per exemple, en repetir rítmicament paraules sense sentit.

    4a etapa (a partir dels 7 anys). L’infant accedeix a la multiplicitat de sentits d’un esdeveniment, la qual cosa suposa el primer pas vers l’humor adult. Es percep l’humor com a violacions de les expectatives abstractes basades en la relació entre esdeveniments. Apareixen noves fonts d’incongruència com la inconsistència del comportament i l’ambigüitat lingüística.

    Per contra del que sovint es pensa, els infants ben aviat són sensibles al sentit de l’humor, si bé és cert que amb els anys va millorant el grau de domini sobre la comprensió de situacions humorístiques, particularment respecte a l’acudit verbal, la gestió deliberada dels seus efectes i la ironia, la qual no es percep abans dels 5 ó 6 anys i s’incrementa amb l’edat. Quan els nens prenen consciència de la importància de copsar les intencions més que no pas el significat literal de les paraules i descobreixen que cenyir-se a la literalitat condueix al fracàs comunicatiu, aleshores s’atreveixen a desafiar la pragmàtica amb l’objectiu de provocar una situació còmica i juguen amb la interpretació rígida de les expressions verbals. Per exemple, els hi demanes que expliquin una cosa “amb quatre paraules” i en diuen exactament quatre, ni més ni menys.

    En gran mesura l’humor lingüístic està basat en la violació de les regles verbals i conversacionals. Per transgredir una regla cercant a consciència un efecte còmic, prèviament cal tenir-la assumida, per la qual cosa és necessari que existeixi un control de processament i d’anàlisi de coneixement lingüístic considerables. A nivell pràctic, si ens fixem com progressa aquesta “capacitat transgressiva” obtindrem indicadors metalingüístics molt valuosos sobre el desenvolupament de l’infant. Seguint l’ordre dels diferents nivells del llenguatge podem observar:

    Transgressió de les regles fonològiques. L’articulació deformada voluntàriament de certs fonemes forma part del repertori habitual dels nens de 3 a 5 anys. A part, existeixen jocs lingüístics que es basen en infringir regles d’una manera més sistematitzada com per exemple enraonar a l’inrevés, ometre algun fonema o introduir “ti” abans de cada síl·laba. Per exemple, “no tinc vergonya” seria: “tino titinc tivertigotinya”. Aquests jocs lingüístics rarament són utilitzats abans dels 6 ó 7 anys.

    Transgressió de les regles semàntiques. La creació de paraules sense significat és un dels mitjans més eficaços utilitzats pels nens petits per obtenir un efecte humorístic. D’altres són la combinació de paraules que semànticament no tenen relació o són contradictòries, els jocs de paraules basats en l’homonímia i el doble sentit, mantenir una conversa amb noms intercanviats com per exemple dir “cadira” a la “taula” i viceversa, etc.

    Transgressió de les regles sintàctiques. Els nens troben divertit haver de detectar anomalies sintàctiques en frases. Els jocs de paraules en els quals el doble sentit es basa en una ambigüitat sintàctica també pot tenir un efecte humorístic, si bé la seva comprensió no és gaire corrent abans dels 9 ó 10 anys o, fins i tot, més tard. Per exemple: “El Jan es va menjar un pollastre feliç”; la qüestió és: qui era feliç el Jan o el pollastre?

    En conclusió, el sentit de l’humor és una “cruïlla psicològica” en la que hi conflueixen processos lingüístics i cognitius que ben analitzats ens poden ajudar a conèixer millor el grau de desenvolupament infantil. A més, és un element sempre present a la interacció comunicativa que contribueix a la naturalitat de la situació i que exerceix un paper motivador incomparable.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Educar la petita infància per 900 euros bruts al mes
    Next Article
    Actualitat
    Educació impulsa un programa per ajudar els centres en l’aprofitament pedagògic dels mòbils
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}