Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Elogi dels docents, que han lluitat pels seus alumnes

    Josep Carles Riusjuliol 1, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Josep Carles Rius, president de la Fundació Periodisme Plural (editora del Diari de l’Educació, entre altres diaris digitals), ha publicat aquest article al Diari de Tarragona. El reproduim amb la voluntat que serveixi com a reconeixement de la Fundació a la difícil tasca que han fet tots els docents durant aquests mesos de confinament.


    L’impacte de la pandèmia sobre el sistema educatiu va ser tant sobtat com profund. De cop i volta, els centres educatius tancats, més d’un milió de nens i nenes, adolescents, i joves estudiants, a casa. Vist amb perspectiva, en la majoria dels casos els docents han tingut una capacitat de reacció exemplar per mantenir l’educació a distància i per conservar el vincle emocional amb els seus alumnes.

    La pandèmia i els seus efectes demolidors han posat encara més el focus en la importància de l’escola, com a espai d’aprenentatge i instrument de justícia social. Quan els infants, els adolescents i els joves tornin a les aules, vindran amb motxilles ben diferents. Des dels qui arribaran amb l’enriquiment que representa haver enfortit el vincle amb els seus pares, fins als qui tornaran carregats de pors, incerteses, tensions… Perquè després de l’emergència sanitària ve una crisi de desigualtat, que l’escola, un cop més, haurà de gestionar.

    El repte d’acompanyar als alumnes, a les seves famílies, i a la vegada intentar mantenir la cadena d’aprenentatges ens ha fet redescobrir l’extraordinari valor que té l’escola a l’hora de garantir l’equitat i la justícia social. De compensar les creixents desigualtats. Sense l’escola, la família es converteix en l’únic refugi dels nens i nenes. Però els docents saben que per alguns dels seus alumnes això no és així. Perquè és la família la que necessita refugi. Per raons econòmiques, d’habitatge, de vincles sentimentals, de desconnexió amb l’entorn…

    Per aquests alumnes l’espai de protecció és l’escola i durant tres mesos el van perdre. Van quedar deixats a la seva sort. A la sort d’haver nascut en un entorn social o en un altre. Sense el factor compensatori de l’escola. Les mestres i els mestres ho saben. Coneixen el desemparament a què s’ha vist abocada la infància vulnerable. Si l’escola és equitat, el confinament és segregació. I si aquest és un problema endèmic de la nostra societat, ara s’ha fet patent de forma descarnada.

    Dues professores de Pedagogia, Aina Tarabini i Judith Jacoukis, van realitzar una enquesta als docents sobre com afrontaven el confinament. De les 2.777 respostes que van rebre, es dedueix que la màxima preocupació (81,5%) era “el benestar emocional i personal de l’alumnat”, i, en segon lloc (77,6%) “l’acompanyament a les famílies”. El professorat n’era plenament conscient. Sabien l’impacte que el confinament tindria a l’hora d’agreujar el mal endèmic de la segregació.

    Però la pregunta és si el conjunt de la societat compartia aquesta preocupació i si les administracions van fer tot el que podien per mitigar el problema. És una de les moltes preguntes que quedaran en l’aire després de la pandèmia. Sabem que no vàrem protegir les persones grans, les principals víctimes de la Covid19. Hem vist que els sanitaris s’hi van deixar la pell per combatre la pandèmia. Reconeixem la tasca dels treballadors essencials. Però hem fet tot el que hem pogut per mitigar l’extraordinari impacte que ha tingut la pandèmia en els infants, en els adolescents, en els joves?

    Crec que podem dir que la immensa majoria de docents ha fet tot el possible per contrarestar la pèrdua de l’escola, l’espai imprescindible per la transmissió de coneixements, de vivències, de trobada amb els companys, de suport. Els docents han lluitat per mantenir aquests valors en la distància. Amb el mèrit afegit de fer-ho compatible amb la cura de la seva pròpia família, dels seus fills.

    Per tot això els docents mereixen el nostre elogi. El nostre reconeixement. I el nostre suport per afrontar el segon gran repte: recuperar l’espai d’equitat que es va perdre quan van tancar els centres educatius. Perquè, com conclou l’estudi de les professores Tarabini i Jacoukis, “acompanyar, aprendre i ensenyar són tres elements profundament imbricats”. I no poden fer-ho només els docents. La lluita per l’equitat, per combatre la segregació, per l’escola autènticament inclusiva, serà de tots o no serà. Aquest és el gran repte col·lectiu que tenim al setembre.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Addició a Internet en infants i adolescents: conseqüències d’una vida entre pantalles
    Next Article
    Actualitat
    Cinema en curs… abans, durant i després del confinament
    Josep Carles Rius

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}