Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Carles Capdevila

    Jaume Cela
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Els acadèmics utilitzen la Viquipèdia, però d’amagat

    João Françamaig 29, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Participants en una trobada sobre la Viquipèdia en l'educació superior a Boston / CC by-sa Sage Ross
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un 60% dels professors universitaris consulten la Viquipèdia en el seu dia a dia, segons un estudi presentat aquest dimecres per un grup d’investigadors de l’IN3, un grup de recerca de la UOC sobre internet. Les dades es basen en les respostes de 913 professors de la UPF i, sobretot, de la UOC. “Són usuaris tan intensius com els estudiants però no ho diuen públicament”, explica Eduard Aibar, responsable del projecte. “Els professors pensen que l’utilitzen però que els seus col·legues no ho fan i no hi ha un ús públic”.

    L’investigador assegura que aquesta situació no es dóna per la qualitat dels continguts, que els professors consideren en general positius, sinó per una qüestió de prestigi i confiança en l’enciclopèdia lliure. “La majoria no coneixen molt bé com funciona la Viquipèdia i no saben com es filtren els continguts o com és el procés d’edició i això genera desconfiança”, remarca. Per altra banda, afegeix que “altres enciclopèdies sempre han tingut un origen proper al món acadèmic, però la Viquipèdia no, i això se suma a la desconfiança”.

    El 52,5% dels enquestats consideren que aquesta eina no està ben vista entre els seus col·legues i només un 13,7% assegura que sí que ho està. Tampoc és habitual citar la Viquipèdia en treballs acadèmics. “El que hem trobat en el sector cultural és que funciona per un sistema d’aprovació, que les coses s’accepten quan les recomana algú en qui confies, i hem trobat que en el sector acadèmic això és molt més fort”, explica Àlex Hinojo, que treballa per Amical Wikimedia promovent la Viquipèdia entre la societat catalana.

    No obstant, Hinojo es mostra optimista. “Ara estem enmig d’un procés, però d’aquí a un parell d’anys la situació serà molt millor, perquè és el que ha passat amb els museus, on fins fa poc ningú volia sentir a parlar de la Viquipèdia i ara tothom hi treballa”, diu.

    Compartir el coneixement

    Eduard Aibar remarca que la Viquipèdia és “el canal de comunicació pública més important en temes científics”. “Està clarament mostrat en les enquestes que actualment la font principal d’informació científica és internet, i dins internet la més important és la Viquipèdia, que sol ser la primera entrada als cercadors”, explica.

    Lamenta que els acadèmics no siguin conscients d’aquest fet i no hi aportin els seus coneixements. Tot i que un 85% del professorat es mostra favorable a compartir continguts acadèmics a internet –i en un 77% dels casos fins i tot més enllà de revistes acadèmiques–, només un 13,5% dels que han contestat l’enquesta tenen un usuari registrat per editar la Viquipèdia, tot i que es tracta d’una xifra molt superior a la mitja de la societat catalana.

    Possibilitats per a la docència

    El 46% dels professors enquestats consideren que aquesta plataforma és útil per a la docència, però en canvi només un 9,3% la fan servir amb aquest objectiu. Aibar apunta, però, que en la majoria de casos l’ús no és en activitats docents sinó previ, per preparar les classes.

    El seu grup de recerca va contactar amb 52 professors d’universitats d’arreu del món per conèixer amb més detall l’ús que en feien en la docència. “Fan activitats que en la seva majoria consisteixen en millorar o crear entrades de l’àmbit temàtic de l’assignatura amb la feina que fan els estudiants”, explica l’investigador.

    “En el cas de la UOC, per exemple, han fitxat recentment el que es diu un viquipedista resident, que ajudarà els professors a posar continguts que derivin de la seva feina a la Viquipèdia i a planificar activitats docents amb la Viquipèdia”, afegeix Aibar.

    Hinojo destaca que la Viquipèdia en català és una de les cinc edicions que són referents a nivell de projectes educatius, amb les activitats que impulsen des d’Amical, i afegeix que actualment treballen per explicar les seves bones pràctiques en una manual que està elaborant la Fundació Wikimedia.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Amical Wikimedia coneixement lliure internet Viquipèdia Wikipedia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Clam conjunt a Catalunya, País Valencià i Balears per una escola en català
    Next Article
    Actualitat
    Barcelona Inclusiva arrenca amb una crida a nedar contracorrent
    João França
    • Website
    • X (Twitter)

    Periodista. Ex-redactor en cap de Catalunya Plural

    Related Posts

    Actualitat
    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    maig 27, 2025

    Anàlisi
    1 de cada 5 joves mira TikTok més de 2 hores diàries

    gener 7, 2025

    Anàlisi
    L’escola del mar

    desembre 30, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}