Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Els docents jubilats volen ser part de la solució a l’emergència educativa

    Víctor Sauramaig 24, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Una mestra voluntària a Granollers
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Si no milloren molt les coses i canvien de forma radical les instruccions vigents en aquests moments per la reobertura dels centres educatius, el dia 14 de setembre, quan oficialment comença el curs 2020/21, faran falta molts més docents dels aproximadament 130.000 que actualment té el sistema educatiu de Catalunya. Quants més? En aquests moments no hi ha ni tan sols una xifra orientativa, però és evident que passar de grups de 25 a infantil i primària i 30 a secundària, a grups de 10 o menys a infantil, 13 a primària i 15 a secundària obligarà a fer malabarismes en les planificacions i contractacions a dojo, fins i tot si al final les ràtios pugen una mica (com, de fet, sempre acaba passant a molts centres).

    Caldran més docents, també, perquè una part dels qui en aquests moments es troben en actiu no podran impartir classe presencial, bé sigui per edat o per patir una malaltia crònica. Ara mateix, el pla d’obertura de centres presentat la setmana passada pel conseller Josep Bargalló prohibeix la reincorporació a l’aula als qui tenen més de 60 anys o presenten hipertensió arterial, diabetis, problemes cardíacs, pulmonars, hepàtics o renals o algun tipus d’immunodeficiència, a més a més de les dones embarassades.

    En aquest context, els mestres jubilats poden jugar un paper important al setembre, igual com els metges jubilats ho han fet aquests mesos de col·lapse al sistema de salut (i alguns ho continuen fent). Quim Lázaro, president de l’associació Rella, format per docents jubilats, explica que ja han fet el pas d’oferir-se al Departament d’Educació, el qual, ara per ara s’ha limitat a prendre nota de l’oferiment i agrair el gest. “Des de Rella volem tenir un paper actiu, de suport i cooperació en els projectes que des de les administracions i les entitats del món educatiu i del lleure estan preparant per aquest estiu i al llarg de tot el proper curs escolar”, comenta Lázaro. En un comunicat fet públic el 13 de maig, l’entitat ja s’oferia a col·laborar en la tasca de facilitar un estiu saludable i socialitzador als fills de les famílies més vulnerables i que per tant hauran viscut el confinament en pitjors condicions.

    Què pot i què no pot fer un mestre jubilat?

    Òbviament, tots els membres d’aquesta entitat superen els 60 anys, i per tant tampoc podrien agafar un grup o tornar a fer classe. “Nosaltres fem voluntariat, i el nostre codi ètic ens impedeix assumir una tasca que hauria d’estar fent un docent, no li volem treure la feina a ningú, però en un moment d’emergència podem fer suport a l’ensenyament telemàtic, o ajudar en tasques logístiques o administratives”, considera Lázaro. Els metges jubilats no han estat a primera línia, però han ajudat molt a la rereguarda, i aquest és el paper que, segons Lázaro, pot assumir el docent jubilat. Ara mateix, quatre membres d’aquesta associació estan donant suport virtual a uns joves del barri del Raval que s’estan preparant per la selectivitat.

    A Rella hi ha al voltant de 210 membres, “aproximadament el 60% són d’infantil i primària i el 40% són de secundària”, diu Lázaro, el qual admet que molt probablement no tots estaran disposats o capacitats per col·laborar al setembre. Però Rella és l’única entitat que agrupa als docents jubilats i vol exercir aquest paper d’intermediari entre l’administració i els voluntaris, per quan arribi –si arriba– el moment.

    Què més pot fer un professor jubilat, en aquestes circumstàncies? Preparar o adaptar uns materials didàctics determinats, planificar una visita cultural, aportar el saber acumulat, donar idees, compartir neguits… La professora emèrita de la UAB Maria Jesús Comellas considera que, si ens hi posem a pensar, “les tasques poden ser molt variades, segons les circumstàncies i competències”. Comellas en té la mà trencada perquè des de fa uns anys impulsa el projecte XEC3 (Xarxa d’Expertesa per a la Construcció del Coneixement Compartit), a través del qual posa en contacte alumnes de batxillerat amb professionals jubilats de qualsevol disciplina, a fi que els primers puguin gaudir del que anomena talent sènior per mentoritzar els seus treball de recerca, la qual cosa, entre altres virtuts, té l’avantatge que descarrega el professor d’aquesta tasca.

    “Hauria de ser una realitat quotidiana fer possible la participació de les persones jubilades en projectes comunitaris, específics o puntuals, on hi ha implicació de diferents entitats i sectors socials”, subratlla Comellas. “Aquestes situacions en les quals és possible aportar el saber acumulat –afegeix– tenen un gran valor i sentit, ja que a més de ser una font d’aprenentatge de vida, afavoreixen el reconeixement social i la col·laboració intergeneracional, un fet que enriqueix tothom”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    emergència educativa professorat jubilat rella
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Així no, Bargalló
    Next Article
    Actualitat
    L’orientació entre quatre parets
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Actualitat
    Nou premi a la trajectòria docent

    abril 14, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}