Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Els documents de Josep Maria Jarque

    Jordi Badiellamarç 15, 201910 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Josep Maria Jarque.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Josep Maria Jarque.

    Els materials lliurats a l’Arxiu Comarcal del Vallès Occidental han estat agrupats en set eixos temàtics, que es corresponen amb els dels capítols del seu llibre pòstum “Escrits per una escola inclusiva”, publicat pel Diari de l’Educació l’any 2018, i són una bella síntesi de l’aportació de Josep Maria Jarque a l’àmbit de la pedagogia.

    Podem recordar aquests eixos temàtics amb les paraules de Josep Maria Jarque:

    Inclusió

    “L’escola inclusiva no és una nova forma d’educació especial destinada als alumnes amb necessitats educatives especials”.

    Personalització

    “En un sistema educatiu inclusiu cada alumne és singular. És la seva singularitat la que crea la diversitat del grup amb qui comparteix i enriqueix el seu aprenentatge”.

    Obertura

    “Els mestres i professors són el nucli de l’escola inclusiva; i els pares, l’entorn social i els recursos humans, tècnics i materials corresponents, en són els col·laboradors necessaris”.

    Qualitat

    “Respondre de forma personalitzada al dret a l’educació i l’aprenentatge de tots els alumnes no és una qüestió de la quantitat de recursos que s’hi destinen, sinó de com aquests, tant els ordinaris com els especials, assumeixen i s’adapten als requeriments d’una escola inclusiva”.

    Resposta

    “El sistema educatiu no pot classificar els alumnes per raó de les seves discapacitats o del seu entorn social, sinó d’acord amb la resposta escolar i educativa que rep cada alumne segons la seva singularitat”.

    Equitat

    “L’equitat en l’escolarització en centres públics i concertats de l’alumnat amb necessitats educatives especials i específiques és imprescindible per al funcionament del sistema educatiu inclusiu”.

    Transformació

    “Cal un canvi radical de les actuals polítiques educatives i socials per passar del model actual, ancorat en les metodologies didàctiques del segle XX, al d’una escola oberta a la diversitat, a un model d’aprenentatge cooperatiu i solidari, basat en la participació activa d’alumnes, mestres, professors i pares, en el procés educatiu d’escolarització i socialització de tots els alumnes”.

    A banda d’aquests eixos, en la selecció de materials dipositats a l’Arxiu hi ha també cinc apartats més: Entrevistes, comunicació de distincions, informes, bibliografia i publicacions pòstumes.

    Acte d’entrega dels documents de JM Jarque a l’arxiu | Foto: Jordi Badiella

    Relació dels documents de Josep Maria Jarque dipositats a l’Arxiu Comarcal del vallès Occidental

    1/Inclusió

    Articles

    1. Criteris actuals per al deficient mental. Avui, 5 de novembre del 1978.

    2. Els equips de suport pedagògic a l’EGB. Avui, 21 d’octubre del 1979.

    3. Medidas en favor de los minusválidos. Siglo cero, marzo-abril 1980.

    4. Greuge comparatiu. Avui, 9 de març del 1980.

    5. La integración: perspectiva histórica y situación actual. Cuadernos de pedagogía, diciembre de 1984. Cuadernos de pedagogía, diciembre de 1984. Siglo cero, septiembre-octubre de 1985.

    6. Canvi de perspectiva en l’educació especial. Avui, 2 de juliol del 1989.

    7. Trenta anys de la “integració”, i som on érem. Diari de l’Educació, 16 d’abril del 2014.

    8. “Escola inclusiva” i “inclusió escolar” són el mateix? Diari de l’Educació, 15 d’abril del 2015.

    Comunicacions

    9. Concepto y organización de centros de pedagogía terapéutica. Madrid, noviembre de 1969.

    10. Nuestros objectivos como centro educativo. I Congreso de directivos de centros docentes. Instituto de Ciencias de la Educación. Universidad de Navarra, año?

    11. El nou concepte d’educació especial. Març del 1988.

    12. Escola especial? Escola ordinària? Escola de qualitat. Maig del 1989.

    13. L’educació especial, un sondeig del seu contingut. Casal Borja, Sant Cugat del vallès, 14 de novembre del 1989.

    14. Valoración prelaboral del minusválido psíquico. II Simposio de rehabilitación laboral. Barcelona, 19 de abril de 1975.

    15. Conclusiones elaboradas por los ponentes María Luisa de Ramón-Laca, Alfredo Fierro y Josep M. Jarque posteriormente a la reunión de expertos. Madrid, del 7 al 9 de febrero de 1978.

    16. L’educació especial a Catalunya. Club d’Amics de la Unesco a Catalunya. 29 de febrer del 1988.

     

    2/Personalització

    Articles

    17. El Dret a l’educació del deficient mental. Avui, 28 de maig del 1978.

    18. Els infants amb problemes d’aprenentatge escolar. Avui, 17 de juny del 1979.

    19. ¿Integració? ¿Segregació? Educació. Crònica d’ensenyament, octubre del 1989.

    Comunicacions

    20. El nen i l’educació permanent. Setmana de la Joventut, Sant Cugat del Vallès, 1968.

    21. Criterios en la educación sobre la integración de los subnormales mentales. Conferencia nacional sobre la integración del minusválido en la sociedad. Madrid, enero de 1974.

     

    3/Obertura

    Articles

    22. El paper dels pares en l’educació de l’infant deficient. Voces. Data?

    23. L’escola i la família. Data?

    24. El porqué de una profesión. Siglo cero, enero-febrero de 1975.

    25. La teranyina. Avui, 9 de desembre del 1979.

    26. Barreres de tota mena. Avui, 2 de març del 1980.

    27. Primer congrés internacional de pares. Avui, 15 de juny del 1980. (FET)

    28. Teranyines d’avui. Revista tècnica internacional sobre la síndrome de Down, març del 2004.

    29. De què parlem, d’inclusió o d’escola inclusiva? Dossier Graó, setembre del 2016.

    Comunicacions

    30. Pels drets de totes les persones. L’escola pública, juny del 2001.

     

    4/Qualitat

    Articles

    31. Adaptar-se o ésser. Avui, 15 d’abril del 1979.

    32. El pas de l’escola al treball d’alumnes amb disminucions greus i permanents. Taleia, revista d’ocupació i formació. Novembre del 1991.

    33. Escola inclusiva, costa poc anar enrere. Diari de l’educació, 18 de febrer del 2014.

    34. La síndrome de l’espectre diferenciador. Diari de l’Educació, 17 de juny del 2014.

    Comunicacions

    35. III Asamblea General y reunión científica anual. La Coruña, 4, 5, 6 i 7 de desembre del 1976.

    36. Discurs amb motiu del lliurament de la medalla de la ciutat de Terrassa. 1 de març del 2001.

     

    5/Resposta

    Articles

    37. La llenya verda. Avui, 24 de desembre del 1978. Crònica d’Ensenyament, maig del 1988.

    38. La deficiencia mental en otros países. Cuadernos de pedagogía, julio-agosto de 1979.

    39. La llei sobre minusvàlids, un pas endavant? Avui, 23 de desembre del 1979.

    40. L’educació especial: un dret. Mundo diario, 29 d’abril del 1980.

    41. Política educativa para la integración social. Siglo cero. Enero-febrero de 1977.

    42. Integració educativa. Avui, 5 de setembre del 1985.

    43. De “subnormals” a “alumnes amb necessitats educatives especials”. Revista del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya. Estiu del 1997.

    44. La personalització de la resposta. Diari de l’Educació, 31 de març del 2014.

     

    6/Equitat

    Articles

    45. La cuina de l’escola inclusiva. Àmbits de psicopedagogia. Tardor del 2013.

    46. Escola inclusiva, costa poc anar enrere. Diari de l’Educació, 18 de febrer del 2014.

     

    7/Transformació

    Articles

    47. No solo una ley. Siglo cero, enero-febrero de 1978.

    48. Un model a tenir en compte. Avui, 26 de febrer del 1978.

    49. El fil a l’agulla. Avui, 27 de maig del 1979.

    50. Incidencia del paro sobre los deficientes psíquicos. Siglo cero, mayo-junio de 1979.

    51. El plan nacional. Cuadernos de pedagogía, julio-agosto de 1979.

    52. El nom no fa la cosa. (?), 7 de novembre del 1988.

    53. Evolució del concepte de persona amb discapacitat. Revista Mèdica Internacional sobre la Síndrome de Down. Barcelona, juliol del 2000.

    54. L’atenció a les persones amb discapacitats durant el darrer mig segle a Catalunya. Àmbits de psicopedagogia, núm. 5, p. 11-14, juny del 2002 (no en tenim la revista). (Publicat en edició no venal amb el títol d’El present realitzable, Terrassa, 1999).

    55. Tota invenció verbal exigeix un sondeig del sentit del seu contingut. Àmbits de psicopedagogia, nú. 30. Tardor del 2010.

    56. ¿Hacia una sociedad inclusiva? Sobre ruedas. Fundació Institut Guttmann, 2014.

    57. El lent procés cap a l’escola inclusiva. Perspectiva escolar, maig-juny del 2014.

    58. Quatre punts que el nou decret de l’escola inclusiva hauria de potenciar. Diari de l’educació, 10 de febrer del 2015.

    59. L’administració pública catalana va cap a un horitzó d’escola inclusiva? Diari de l’Educació, 21 de maig del 2015.

    60. L’escola inclusiva a Catalunya: una il·lusió seductora. Anuari de la Fundació Bofill, 2015.

    Comunicacions

    61. Sobre el capítol XIII del Llibre blanc de l’educació. Badalona, abril del 1969.

    62. 50è aniversari de la fundació de l’Institut de Pedagogia Terapèutica Jeroni de Moragas. Saló del Consell de cent de l’Ajuntament de Barcelona, 13 de desembre del 1990.

    63. Deu anys de la Llei d’Integració Social dels Minusvàlids. Present i futur. Abril del 1992.

    64. Paraules en l’acte de jubilació. Barcelona, 15 de febrer del 2000.

    65. De la integració escolar a l’escola inclusiva. (Data?).

    66. Discapacitat i ciutadania. Terrassa, 17 de juny del 2004.

    67. Un procés històric llarg i feixuc. Universitat Ramon Llull. Barcelona, novembre del 2010.

     

    ENTREVISTES

    68. Entrevista amb Josep Maria Jarque. Butlletí de l’Aula Maria Rúbies. Fòrum educació i cultura. Novembre del 2001.

    69. Una mirada històrica a la trajectòria dels equips multiprofessionals. Àmbits de psicopedagogia, juny del 2002.

    70. Josep Maria Jarque, pedagog d’educació especial. Avui, 20 de març del 2000.

    71. Una vida per la integració. Amistat. Número 2. Llars de l¡amistat Cheshire, fundació privada. Juny del 2003.

    72. Josep Maria Jarque: 78 anys: “Cada dia tinc un projecte Nou”. La Vanguardia, 18 de novembre del 2013.

    73. Josep Maria Jarque: “A l’escola inclusiva li falta una segona transició”. La revista d’El Diari de l’Educació, juny del 2016.

     

    Entrevistes audiovisuals

    El matí-Escola inclusiva. Catalunya Ràdio, 11 de novembre del 2013

    Josep Maria Jarque a “El cuarto de reixa” de Canal Terrassa, 1 de desembre del 2014

    Escola inclusiva i inclusió escolar: dos conceptes que cal diferenciar. Fundació Jaume Bofill, 9 de juliol del 2015

    Mestre de mestres, Grup cooperatiu TEB, 2016 

     

    ALTRES MATERIALS

    COMUNICACIÓ DE DISTINCIONS

    74. Creu de Sant Jordi. Generalitat de Catalunya, 9 d’agost del 2000.

    75. Medalla de la ciutat. Ajuntament de Terrassa, 2 de febrer del 2001.

     

    INFORMES

    76. Borrador sobre personal para el Plan nacional de Educación Especial. 2 de febrero de 1978.

    77. Línies bàsiques per l’elaboració d’un pla d’atenció al deficient a Catalunya.

    78. Observaciones y propuestas de enmiendas al Proyecto de Ley de Integración Social de los Minusválidos. 6 de diciembre de 1979.

    79. Dossier integració. Maig del 1984.

    80. La necessitat de respostes heterogènies. Debat amb Martí Costa, Rosa Escapa i Maria Pura Badenes. Crònica d’ensenyament, núm. 41. Desembre del 1991.

    81. La integració laboral de les persones amb disminucions a Catalunya. ICE. Universitat Autònoma de Barcelona, 1994.

     

    BIBLIOGRAFIA

    82. Albert, Isaac. Escola catalana, de la integració a la inclusió. Diari de Terrassa, 20 d’octubre del 2017.

    83. Badiella, Jordi. Josep Maria Jarque, en memòria. Diari de l’Educació, 7 de setembre del 2016.

    84. Badiella, Jordi. L’escola de tots segons Josep Maria Jarque. Diari de l’Educació, 22 de desembre del 2016.

    85. Badiella, Jordi. La bellesa dels “Escrits per una escola inclusiva”. Diari de l’Educació, 12 d’abril del 2018.

    86. Badiella, Jordi. La infantesa de Josep Maria Jarque. Diari de l’Educació, 29 de maig del 2018.

    87. Cardús, Salvador. El que ens deixa l’estiu. Diari de Terrassa. Setembre del 2016.

    88. Cela, Jaume, Juli Palou. Escola inclusiva. Diari Ara, 9 de gener del 2016.

    89. Cela, Jaume, Juli Palou. Tot recordant Josep Maria Jarque. Diari Ara, 23 d’agost del 2016.

    90. Cela, Jaume. Josep Maria Jarque, un mestre compromès amb les persones més fràgils del sistema educatiu. Diari de l’Educació, 14 de setembre del 2016.

    91. Saura, Víctor. Mor Josep Maria Jarque, el pare de l’escola inclusiva a Catalunya. Diari de l’Educació, 10 d’agost del 2016.

    92. Trueta, Montserrat. Homenatge a Josep Maria Jarque en motiu del lliurament de la medalla d’argent de la ciutat de Terrassa.

    93. Villagrasa Rodés, J. Miquel. Glossa amb motiu del nomenament de terrassenc de l’any. 29 de novembre del 2014.

    PUBLICACIONS PÒSTUMES

    94. Jarque i Jutglar, Josep Maria. Infantesa. Edició no venal. Terrassa: 2016.

    95. Jarque i Jutglar, Josep Maria. Escrits per una escola inclusiva. Barcelona: 2018.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La política educativa andalusa gira 180 graus a la dreta
    Next Article
    Actualitat
    L’exposició Transitar fa una parada al Saló de l’Ensenyament
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}