Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Els enginyers denuncien Espanya davant la Comissió Europea per no homologar els seus títols

    Laura Olíasfebrer 3, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Biblioteca de la UPC / CC by-sa Ali.m.naderi (Wikimedia Commons)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Article publicat originàriament a eldiario.es

    S’ha esgotat la paciència dels enginyers. La Federació d’Associacions d’Enginyers Industrials d’Espanya i el Col·legi General de Col·legis Oficials de la mateixa disciplina han presentat aquest dilluns una denúncia contra el govern davant la Comissió Europea. El retard i la falta de disposició del Ministeri d’Educació per homologar els títols dels enginyers espanyols d’acord al Marc Europeu de Qualificacions els han portat a Brussel·les, “perquè aquí ja hem intentat que ens facin cas en moltes ocasions i no ha donat resultat”, afirma Luis-Manuel Tomás Balibrea, president de la Federació.

    Com a conseqüència de la manca d’equiparació dels diferents plans d’estudis, “els enginyers es veuen perjudicats en les contractacions i també les empreses de les quals formen part, perquè puntuen menys en els concursos”, apunta un portaveu del Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports.

    És habitual que els responsables de les adjudicacions d’obres mesurin els projectes amb un sistema de punts, que gratifiquen més als enginyers amb màster. De fet, segons expliquen al Col·legi de Camins, és força habitual que aquest nivell superior sigui una exigència en els contractes. Dels 26.000 enginyers de Camins col·legiats, 3.000 es troben treballant a l’estranger, segons calculen al Col·legi: “La majoria van a Amèrica Llatina, Amèrica del Nord i el nord d’Àfrica”.

    La resposta de la Defensora del Poble el 13 de gener a una denúncia del Col·legi d’Enginyers de Camins sobre aquest assumpte va ser l’última prova de la manca d’interès per part del Ministeri de Jose Ignacio Wert, segons explica Tomás Balibrea. La institució presidida per Soledad Becerril demanava “agilitzar el procés” i explicava que no li havien facilitat un calendari per procedir a l’equiparació, que la Direcció General de Política Universitària qualifica de “molt complexa”.

    “No entenem per què el Ministeri no posa solució a aquest tema. Ja van anys des que podien haver adaptat els títols. No suposa cap despesa a l’Administració i és tan fàcil com posar una frase en un decret”, diu Tomás Balibrea.

    El president de l’Associació de Federacions d’Enginyers Industrials assenyala una llarga llista de països –entre els quals hi ha França, Alemanya, Regne Unit i Portugal– que van aplicar la Recomanació 2008 / C 111/10 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d’abril de 2008, perquè cada país equiparés les seves titulacions anteriors a la posada en marxa de l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES) dins del Marc Europeu de Qualificacions. La data límit que va fixar Europa va ser el 23 d’abril de 2013.

    Conseqüències reals per als enginyers a l’estranger

    En la denúncia presentada davant la Comissió Europea, els enginyers exigeixen que el govern equipari les titulacions universitàries de cinc i més anys amb la categoria EQF-17, que és el nivell de màster. “És un desavantatge respecte altres països com França, que ja han establert aquestes homologacions”, apunta Tomás Balibrea. “Els enginyers espanyols compleixen tant el nombre de crèdits com d’anys perquè els seus títols siguin equiparables al nivell de màster”, coincideixen des del Col·legi d’Enginyers de Camins.

    Les conseqüències de la manca de regulació es manifesten des de 2008, diu Tomàs Balibrea. Un dels exemples més coneguts és el de l’adjudicació de la construcció del metro de Bogotà, en la qual no es van reconèixer els títols superiors de diversos enginyers espanyols de l’empresa espanyola Saitec per la reclamació d’una altra companyia espanyola concursant, Ayesa. A més, hi ha casos de particulars que es queden fora de llocs per als quals estan capacitats per no tenir una homologació internacional. “Un noi que optava a una plaça en el Banc Mundial no podia accedir al càrrec perquè no tenia nivell de màster”, explica el president de la Federació d’Associacions d’Enginyers Industrials.

    “Hi ha milers d’afectats. Segons calcula la Federació d’Associacions d’Enginyers Industrials, perjudica uns 200.000 titulats”, afirma Diego Álvarez González. Aquest estudiant gallec ha aconseguit més de 24.000 signatures en la seva petició en Change.org perquè es normalitzi la situació dels seus col·legues de professió.

    A només una assignatura i el projecte final per esdevenir enginyer industrial, veu moltes possibilitats que el seu futur laboral estigui fora d’Espanya. “Vull que es reconegui la nostra formació –reivindica–. És una situació que afecta tant a particulars com a empreses espanyoles que veuen com els seus equips són pitjor valorats en els concursos internacionals”. En els comentaris que acompanyen les firmes, Alvárez destaca les històries de molts enginyers que s’havien vist perjudicats en la seva vida laboral a l’estranger: “Un home va fer una entrevista de treball a l’Aràbia Saudita i es va quedar a les portes per no tenir la titulació de màster”.

    Una solució general i lenta

    Des del Ministeri d’Educació afirmen que són “conscients del problema” a què s’enfronten els enginyers, per al qual busquen una solució, “que ha d’afectar no només als col·lectius d’Enginyers, sinó a totes les titulacions anteriors a la posada en marxa l’EEES”.

    Aquesta solució general que aplicarà el Govern és bastant “lenta”, assenyalen des del Col·legi d’Enginyers de Camins, i hi ha professionals als quals aquesta situació els afecta més que a altres.”Almenys ens han dit que un cop estigui llest el reial decret, l’enginyeria de Camins serà de les primeres a homologar la seva titulació causa de la major repercussió en la seva activitat”.

    No obstant això, per a Tomás Balibrea no hi ha justificació que retardi tant l’actuació de l’Administració: “Esperem des del 2008 i la majoria dels nostres veïns europeus ja ho han fet. No crec que sigui tan difícil i, si els hi sembla, potser no estiguin les persones adequades a càrrec de l’assumpte”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Bolonya enginyeries homologació llicenciatures
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La universitat desperta l’interès dels nens i nenes
    Next Article Per què no funciona l’emprenedoria a l’escola?
    Laura Olías

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}