Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Els models d’integració a debat: més que mai educació intercultural

    Gené Gordó Aubarellmarç 11, 20156 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fets com els recents atemptats jihadistes, les cada cop més consolidades xarxes de captació de l’Estat islàmic o el ressó que la propaganda d’aquests moviments està trobant en el nostre país, novament ens mostren que alguna cosa es cou a les ombres d’uns països amb continus xocs culturals i greus dificultats d’integració.

    Què impulsa joves, crescuts en països occidentals, a reclutar-se en grups que, en nom de la jihad, son capaços d’arrabassar vides i de sacrificar la pròpia? Què motiva alguns estudiants a negar-se a participar dels homenatges a les víctimes? Són preguntes del tot pertinents si volem donar una resposta seriosa a un conflicte que fa temps que s’arrossega i que posa en entredit els actuals sistemes d’integració. Uns sistemes que curiosament encara parlen d’immigrants de segona i tercera generació com si el verb “immigrar” no fos una acció transitòria, o la condició d’immigrant s’heretés de pares a fills en un món que no sembla oblidar l’origen.

    Haurem de preguntar-nos si més enllà de les onades de protesta, la desarticulació de xarxes o l’establiment de protocols de seguretat -d’altra banda del tot necessaris- cap també un espai per l’autocrítica i repensar els processos educatius i de socialització.

    En un moment on “la presència d’altre” és quotidianitat, necessitem més que mai una resposta educativa esperançadora. Unes competències que permetin a tots els nostres joves, autòctons o no, viure i conviure en un entorn complex i divers. Potser cal repescar la idea que la integració és cosa de dos, que és difícil entrar quan ningú t’obre la porta, que de les actituds del grup dominant en depenen també les possibilitats d’incorporació del grups minoritaris.

    Europa arrenca el seu procés integrador amb dues tendències clarament diferenciades. L’assimilacionista, pròpia del model francés, que amb una clara voluntat de garantitzar la igualtat jurídica i real de totes les persones, ha anat cercant un procés homegenitzador i de cohesió centrat en l’adquisició dels valors propis del país. Caldrà preguntar-se però, que ha passat amb els sentiments identitaris d’aquells que, al final del procés, mai s’han acabat sentint d’enlloc.

    En contraposició, des d’un model “multiculturalista”, països com Anglaterra, Bèlgica o Holanda han volgut posar l’accent, per damunt dels elements d’interacció i cohesió, en el reconeixement i el respecte a les diferents cultures. El resultat ha estat però, un mosaic de cultures segregades on escoles de pakistanis o mulsumans coexisteixen dins d’un model no exempt de conflictes ni tensions.

    En un moment que els fets esquitxen casa nostra i que les dues principals tendències integradores semblen mostrar clares dificultats, cal anar qüestionant i repensant el model propi.

    Des d’un punt de vista educatiu i des d’una una manera de fer ja molt nostra, Catalunya ha anat buscant en els processos d’integració la bondat de totes dues tendències. Mica en mica ha anat forjant, amb més encert o menys, allò que hem anomenat model intercultural. Un model amb vocació inclusiva que aposta per la igualtat d’oportunitats i expectatives de tots els alumnes alhora que reconeix la seva diferència com una forma d’igualar-los també en dignitat. Un model que vol construir un futur compartit, combinant elements d’identitat col·lectiva, com la llengua o els valors convivencials, amb elements de respecte a la diversitat, com per exemple la configuració personal d’identitats múltiples. És aquella idea del dret a ser 100% amazic i 100% català, una idea que vol ajudar a evitar la necessitat, per part d’alguns joves, de posicionar-se en accions de replegament i confrontació identitària.

    L’exemple més potent d’aquest model el tenim segurament en el tractament de la llengua, un tema recurrent a Catalunya, justament per ser un element cabdal identitari que no estem disposats a perdre i que, d’altra banda, configura el nostre principal element de cohesió. Des d’una mirada intercultural s’ha intentat mantenir l’equilibri entre aquesta reafirmació identitària i la idea d’inclusió, obrint la llengua a una dimensió més plurilingüe. En aquest sentit, alhora que reafirmem un model d’immersió lingüística que permet igualar en oportunitats, volem ser capaços també de fomentar accions, com l’aprenentatge de les llegües d’origen, que potencien l’autoestima i el desenvolupament personal dels nostres estudiants. Cal no oblidar, d’altra banda, el capital que pot oferir al país aquesta riquesa lingüística.

    En aquesta mateixa línia s’han mostrat les aules d’acollida, atenent les primeres necessitats dels alumnes nouvinguts tant pel que fa a l’aprenentatge intensiu de la llengua catalana com pel que fa als aspectes de tipus emocional i relacional (suport al dol migratori, la promoció en espais d’interrelació i participació…). Aquest també és el tarannà de les unitats de suport lingüístic i d’inclusió engegades enguany per atendre aquells alumnes als quals les aules d’acollida ja no poden donar resposta però que encara requereixen una especial atenció.

    I com ja s’ha dit tants cops, l’escola sola no pot. Centres i famílies estan contextualitzats i cal treballar amb aquest context per un objectiu que ens ateny a tots. En aquest sentit, els Plans Educatius d’Entorn resulten, en molts casos, practiques referents. L’augment de la presencia del català en els entorns escolars, l’arrelament al territori o l’obtenció d’un clima més obert a la diversitat cultural, són alguns dels seus èxits. També en aquesta línia cohesionadora, el Servei Comunitari comença a recollir els seus fruits. Una acció educativa on l’alumne es compromet en la millora del seu propi context, participant en accions de servei a la comunitat alhora que creix en ell el sentiment de pertinença.

    Però és tot plegat suficient? Ser ciutadans d’una societat multicultural requereix també una nova manera d’entendre el món i unes competències per viure-hi. I és aquí on ens queda feina a fer. Cal reflexionar sobre quins han de ser el continguts i competències pròpies d’un currículum que doni resposta a aquesta nova realitat. No es tracta d’afegir res nou al currículum sinó que entre tots sapiguem canviar la mirada, apostant per un enfocament més inclusiu. Cal desenvolupar la capacitat d’analitzar els aspectes positius i negatius tant de la pròpia cultura com de les dels altres, superant el prejudicis, aprofundint en el diàleg i remarcant allò que ens fa més iguals que diferents.

    D’altra banda, l’èxit educatiu i el sentiment de pertinença dels que han vingut de fora o mantenen les seves arrels d’origen, depèn també del plantejament curricular. Cap alumne pot aprendre ni sentir-se part d’un currículum que l’invisibilitza o no el reconeix.

    Treballar l’educació intercultural ara més que mai és un repte i una oportunitat per construir una visió del món amb un enfocament més real i més just que ens permeti, a uns i altres, conviure i sentir-se part d’un mateix espai social. Tot plegat sense oblidar els límits de l’escola, la importància d’establir vincles amb les famílies i de treballar amb l’entorn.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    aules d'acollida Cohesió social immigració integració Interculturalitat opinió Plans d'Entorn
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleRebels amb Causa: “Hi ha una dominació adulta tranversal envers els joves”
    Next Article Què canviaria en l’educació pública i en el nostre futur si fos aprovat el TTIP?
    Gené Gordó Aubarell

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}