Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta

    Feu-los llegir… Com?

    Josep Maria Turuguet Salgado
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Els nens dislèctics no detecten bé les síl·labes accentuades

    Agència SINCabril 28, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Fotolia
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Tot i el nivell d’estudis i la intel·ligència de l’individu, la dislèxia pot generar dificultats a l’hora de reconèixer de manera correcta i fluida les paraules, d’escriure sense faltes d’ortografia i de descodificar els mots. Les conseqüències immediates repercuteixen en la comprensió escrita i en la lectura, la qual cosa impedeix que aquestes persones desenvolupin de manera natural el vocabulari i la memòria necessaris.

    En l’actualitat, els experts atribueixen aquest trastorn a un dèficit fonològic, que consisteix en la dificultat per representar adequadament els fonemes, per automatitzar les regles de conversió grafema-fonema i per mantenir la informació fonològica en la memòria de treball.

    Un nou estudi, publicat Research in Developmental Disabilities, demostra per primera vegada en la llengua espanyola -en anglès ja hi havia evidències- que la dislèxia no només és un problema per a l’adquisició de la lectura. Els nens i les nenes amb aquesta dificultat d’aprenentatge presenten també un dèficit en el processament prosòdic (també anomenat fonologia suprasegmental).

    Per demostrar-ho, l’equip de científics, liderat per la Universitat de Granada (UGR), va realitzar una sèrie d’experiments amb 31 nens espanyols: “Vam dissenyar una tasca que consistia en què els participants havien de detectar i assenyalar amb el teclat la síl·laba accentuada de una sèrie d’estímuls que es van presentar oralment”, explica a Sinc Gràcia Jiménez-Fernández, investigadora al departament de Psicologia Evolutiva i de l’Educació de la UGR i autora principal del treball.

    Més errors en nens dislèctics

    En una primera tasca, els estímuls eren paraules trisíl·labes que podien ser agudes (amb o sense accent), planes (amb o sense accent) o esdrúixoles. La segona tasca va tenir la mateixa estructura però els estímuls presentats van ser pseudoparaules -paraules no existents en espanyol però que respecten les seves regles grafotácticas -com, per exemple, “cátupos“-.

    “És important destacar que les paraules i pseudoparaules es van presentar oralment, és a dir, en cap moment el nen havia de llegir-les, només escoltar-les i assenyalar amb el teclat la síl·laba accentuada”, destaca Jiménez-Fernández.

    Segons els resultats, el grup amb dislèxia va mostrar significativament un major nombre d’errors en la detecció de la síl·laba accentuada i, a més, un major temps de resposta. Així mateix, les comparacions entre el rendiment en paraules i pseudoparaules van revelar que els participants del grup control (sense dislèxia) utilitzaven diferents estratègies en cada cas, de manera que es podien beneficiar del coneixement lèxic que posseïen de les paraules.

    No obstant això, els participants del grup de dislèxia tendien a aplicar una única estratègia per processar paraules i pseudoparaules sense poder utilitzar el seu coneixement lèxic. “El que no sabem encara és si el grup de dislèxia no posseeix aquest coneixement lèxic o, tot i posseir-lo, no pot utilitzar-lo en aquest tipus de tasca”, apunta la investigadora.

    Pels autors, és “crucial” incorporar tasques amb pseudoparaules per estudiar aquest tipus de dislèxia i perquè els nens aprenguin a diferenciar tons, accents i entonació de les paraules. Així, “la intervenció en dislèxia no només ha d’incloure activitats de lectura i fonologia segmental (consciència fonològica) sinó que s’ha de prestar especial atenció al processament suprasegmental o prosòdic”, adverteix la investigadora.

    Aquest és un article publicat a Agencia SINC

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Dislèxia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    On s’amaga el nen?
    Next Article
    Opinió
    Per què va fallar la prevenció? Una realitat que cal canviar
    Agència SINC

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Actualitat
    Nova eina digital per detectar dislèxia i discalcúlia

    març 3, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}