Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Els reis de les xarxes

    José Ramón Ubietojuliol 1, 20243 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    L’eurodiputat Alvise Pérez, líder de Se acabó la Fiesta | Cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Delphine de Vigan alerta a la seva novel·la Los reyes de la casa sobre l’alienació que implica una cultura digital basada en la immediatesa i la cerca de reconeixement. Escenari on els populismes troben el seu hàbitat natural i creen comunitats de fidels que, com en el cas de l’agitador espanyol Alvise Pérez o l’exitós youtuber xipriota Fidias Panayiotou (n’hi ha d’altres a Txèquia), els permeten obtenir una acta d’eurodiputat sense programa electoral ni arguments sòlids per governar. Amb ells hi ha els enginyers del caos (Da Empoli) que els procuren els mitjans per arribar a un públic ampli i captar els seus devots. La seva capacitat d’influencers creix a mesura que decreix la dels referents tradicionals (polítics, pares, intel·lectuals).

    Ja fa temps que tots portem el saber a la butxaca i que allò que abans preguntàvem a professors o experts, ara ho dirigim cap a Mr. Google, a l’influencer de torn o al xat GPT. Alguns són intel·ligents i creatius, ens animen a llegir, cuinar, investigar, practicar esport o desenvolupar hobbies artístics. Però, també n’hi ha que emmascaren la realitat, esborrant les dificultats, difonent mentides i estigmatitzant cada vegada a més sectors de la població.

    Un tret comú és el llenguatge que utilitzen, senzill, amb missatges que tenen la complexitat de la parla d’un nen de 10 anys. Hi ha una raó per fer-ho: les paraules simples són eficaces. Trump fa servir un to conversacional, amb tendència a l’ús del llenguatge directe; una acurada distribució de contraris que fomenta la polarització: bons/dolents; millor/pitjor; nou/vell. Els seus recursos estilístics (signes d’exclamació, majúscules) emfatitzen el missatge, que inclou insults degradants que exalten l’odi. Simplicitat i rapidesa en les seves solucions com a signe de domini i absència de debat, molt a l’estil de les xarxes socials.

    A aquests factors cal afegir altres elements propis del que és digital i de l’època. D’una banda, l’anonimat que afavoreix que qualsevol persona pugui dir qualsevol cosa sense fer-se càrrec de les conseqüències. De l’altra, la suspensió del temps i l’espai, coordenades de la modernitat. El temps es genera quan hi ha alternança: presència/absència; ple/buit; interior/exterior. Què passa quan la presència, ple i exterior ocupen tot l’espai? Que hi ha el risc que el subjecte es desconnecti de si mateix, deixi de fer-se preguntes i acceleri la seva dependència de l’objecte i de l’influencer de torn. Això fa que el temps subjectiu s’empobreixi perquè depenem excessivament de l’altre i, en no existir intervals, el pensament no brolla.

    Finalment, l’erradicació de la memòria –externalitzada a allò digital com si fos el disc dur de les nostres vides– és també un problema, perquè la memòria no és només un assumpte de memorització automatitzada de continguts. La memòria permet disposar d’un reservori d’hipòtesis, paraules i conceptes que ens ajuden a interpretar el present i que ens permeten afrontar el futur assumint el passat (memòria democràtica).

    Tots aquests factors: anonimat i impunitat, acceleració i immediatesa i esborrament del passat sustenten una cultura digital de l’odi, base de l’èxit d’aquests influencers populistes. Connecten així amb l’angoixa de molts ciutadans els referents culturals dels quals estan en una profunda crisi. Els nous agitadors digitals ja no prometen l’impossible, anuncien el pitjor perquè saben que aquesta promesa d’odi ressona amb força al ciberespai.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    LGTBIfòbia en els claustres: “El meu col·le no és una zona segura per a mi”
    Next Article
    Anàlisi
    Un estudi associa menys capacitat d’atenció en infants amb la contaminació vinculada al trànsit
    José Ramón Ubieto

    Psicòleg clínic i psicoanalista. Professor de la UOC. Membre de l'Associació Mundial de Psicoanàlisi

    Related Posts

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.