Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
“Més enllà de la situació actual, el sistema educatiu a Catalunya s’aguanta gràcies al fet que el personal docent interí substitut tenim disponibilitat completa, ens incorporem en aules que no coneixem d’un dia per l’altre, ens adaptem a equips docents amb rodatge per una durada incerta, vetllem per l’alumnat i hi creem vincles sense saber fins quant de temps ni si les intervencions que fem a l’aula podran ser completes. I tot això ho fem amb un somriure, però amb la incertesa que suposa no saber quan treballarem i quan no, si cobrarem el cap de setmana o les vacances de Nadal, si podrem agafar baixes o permisos, sense poder fer plans, sense saber si aquell mes cobrarem, amb un agost obligadament inhàbil i sense saber quants anys haurem de seguir així, confiant en la sort de tenir una vacant”.
Així és com descriuen la seva feina, en un comunicat que acaben de fer públic, els membres de la plataforma Substituts i substitutes en lluita, un col·lectiu que s’acaba de formar i que ja aplega a centenars de docents ena aquesta situació. Juntament amb les mestres de llars d’infants privades, els substituts són el col·lectiu docent més colpejat per la crisi del coronavirus. Els substituts han d’estar a disposició del Departament perquè no poden negar-se a cobrir una baixa laboral, ja que fer-ho implica tornar al final de la cua, o fins i tot sortir, de la borsa de treball. Però cada cop que s’acaba la substitució deixen de ser personal contractat pel Departament. Fins que et tornin a trucar.
La suspensió de les classes ha agafat a alguns substituts a la reserva, pendents d’obtenir un nou nomenament, a altres cobrint una baixa que al llarg de les tres setmanes de confinament ja s’ha acabat i altres encara en actiu però sabent que el titular de la plaça que ocupen la recuperarà aviat. En tots els casos, el destí és el carrer, una situació que acostuma a durar poc temps. Però aquest cop serà diferent. “Volem que se’ns garanteixi una estabilitat social, laboral i econòmica. No ens podeu deixar sis mesos a l’estacada. De veritat esteu disposats a comprovar com funciona un curs sense nosaltres?”, diuen en el comunicat.
En concret, els membres d’aquesta plataforma demanen al Departament dues coses: 1) que les persones que hagin prestat serveis aquest curs puguin optar al que es coneix com a “nomenament extraordinari”, la qual cosa es podria traduir en accedir a formacions (és el que passa habitualment els mesos de juliol: els que han treballat durant més de sis mesos i ho han fet en el darrer trimestre poden cobrar el juliol si assisteixen a formacions) o es podria traduir en donar suport als diferents centres que necessitin cobrir feines necessàries. 2) que durant els mesos que van des del tancament dels centres fins al juliol se’ls computin com a dies treballats i que es respecti l’ordre de la borsa del personal docent. Una portaveu ha explicat a aquest diari que, fins el moment, no han obtingut cap mena de resposta ni d’interlocució amb el Departament.