Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    En Liam i el món del lleure

    Jaume Celasetembre 1, 20236 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Liam | Imatge cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Tornem de vacances i cadascú explicarà una o més històries. Els humans som éssers de relat i un relat té un protagonista a qui li passa alguna cosa. Protagonista, acció i, per tant, temps. Segur que les meves amigues Mariona i Marisa ens comentaran les emocions d’una Colera confinada pel foc i espero els relats dels meus nets i netes explicant què han fet aquests dies que no ens hem vist. Ja sé nadar, segur que ja sabran nedar els que encara no en sabien gaire. I com que continuaré trobant-me amb exalumnes tots em faran cinc cèntims dels dies de vacances.

    Hi ha relats que no deixen de ser una llista de fets i ja està bé, ja n’hi ha prou. N’hi ha que són esdeveniments. Hi ha un abans i un després. Quan vivim un esdeveniment d’alguna manera establim una frontera. És més que un punt i seguit.

    El meu relat d’aquest estiu és un esdeveniment i donaria el que fos perquè aquest article no hagués estat mai escrit perquè el meu esdeveniment és dramàtic, absolutament dolorós. Una ferida profunda que anirà cicatritzant perquè la vida, perquè sigui vida, necessita el procés del dol quan es tracta d’una vivència que ens fa molt mal.

    He dit que el relat necessita un protagonista. El meu protagonista es diu Liam. Tenia 22 anys i era monitor. Ell i la seva parella, la Paula. Els conec prou bé a tots dos perquè han sigut alumnes meus que vol dir que han sigut els meus mestres perquè tots els que ens dediquem al món de l’educació sabem que el veritable mestre és l’alumne.

    La vida, perquè sigui vida, necessita el procés del dol quan es tracta d’una vivència que ens fa molt mal

    Si ja tenim el principal protagonista anem a l’acció. Van anar a acompanyar un grup de nens i de nenes dels salesians de la Mina que tornaven de colònies.

    L’autocar es va aturar a la carretera i una camioneta els va envestir i en Liam va quedar greument ferit.

    Casualment, jo tornava de Palafrugell i vaig agafar l’embús provocat per l’accident a l’alçada d’Hostalric.

    Per la ràdio anaven informant de l’accident. Per temes biogràfics -la meva dona i jo hem format part molts anys dels moviments que ara en diuen “educació en el lleure o del lleure o el fora escola…” i som especialment sensibles quan alguna cosa afecta aquest sector sovint tan oblidat i que és d’una gran importància per aprendre a viure i a conviure, perquè l’asimetria es redueix al mínim imprescindible. Vam estar pendents de l’accident i desitjant que el monitor superés el que li havia passat tot i que no en sabien gaire cosa més.

    Més endavant m’assabento que el monitor es va morir i que era en Liam.

    En Liam, ja ho he dit abans, havia sigut alumne de l’Escoleta des dels tres anys. El recordava, a ell i al seu germà, en Sergi -com pot ser que no et reconegués, Sergi, només veure’t?- i més endavant a la Paula, la seva parella.

    Mai uns pares o uns mestres hauríem d’enterrar els nostres fills, filles o alumnes

    No cal que comenti el sentiment de dolor que experimentes quan algú que estimes deixa aquesta vida. La novetat, en el cas de la mort d’un jove o d’una criatura, és el sentiment d’injustícia perquè mai uns pares o uns mestres hauríem d’enterrar els nostres fills, filles o alumnes. En la mort d’un jove es trenca l’ordre natural de les coses. Quin sentit té la mort d’una criatura o d’una persona jove? Em caldrà rellegir Camus o el bellíssim poema de Maragall, però no hi trobaré cap sentit, ho sé des de fa temps perquè ja ho he patit en altres casos.

    Ara bé, sentir-me part d’una comunitat m’ajudarà a construir el dol, per això celebrem els funerals.

    El d’en Liam va ser un acte molt emotiu entre d’altres qüestions perquè hi va haver molts parlaments que explicaven com era. Hi havia una gran coincidència en les descripcions que es feien. Li vaig preguntar a l’Anna, la seva mestra a tres anys, si ja era com deien quan era tan petit. Era una criatura preciosa que t’enamorava des del primer dia, va ser la resposta. Semblava que no hi fos però sempre hi era, va afegir. Els parlaments ens van fer riure i plorar. Em va commoure molt veure la colla d’amics i d’amigues -molts també exalumnes -com feien costat a la Paula i a en Sergi.

    Liam | Cedida

    I ara permeteu-me, a partir d’aquesta dolorosa experiència, reivindicar la memòria exemplar d’en Liam i del seu món. Un jove que es donava, que tenia cura dels altres. Pertanyia a aquest col·lectiu del lleure sovint tan oblidat en el debat educatiu. Caus, escoltisme, esplais… formen un teixit de valors absolutament imprescindibles per construir una societat millor, més justa, més solidària, més inclusiva, més compassiva, més intel·ligent, que busca i s’interroga sobre la bondat… poseu-li tots els valors que estimeu i el dibuix que en sortirà és el món del lleure.

    Caus, escoltisme, esplais… formen un teixit de valors absolutament imprescindibles per construir una societat millor, més justa, més solidària, més inclusiva

    Recordo una vegada que un alumne em va demanar que l’ajudés a parlar amb els seus pares d’un tema compromès i delicat. Vaig fer-ho, és clar, i el pare em va dir: com pot ser que el meu fill no ens n’hagi parlat abans i tu ja ho sabessis? On hem fallat? La meva resposta ver ser: no es tracta de saber on hem fallat, que també perquè sovint fallem. Ens cal acceptar que només som els pares, que és molt, però hi ha moments que la paternitat és molt humil, com l’exercici del magisteri, i no sempre som els primers interlocutors ni els primers convidats a la conversa.

    I vaig afegir: Us podeu imaginar el que arriben a saber els monitors i monitores dels nostres fills i filles dels seus problemes, dels seus dubtes, de les seves pors, de les seves alegries més íntimes… La proximitat en les edats d’un món compartit dins la placenta d’una tenda mentre al bosc plou, aquest espai que convida a la confidència és un privilegi del món del lleure.

    Cal reivindicar aquest món i fer tot el que estigui a les  nostres mans perquè cap criatura ni cap jove en quedi exclòs.

    I cal recordar que el  món del lleure és en Liam.

    Liam, estimat, quina petja has deixat entre els que hem tingut la sort de compartir la vida amb tu.

    Ens has deixat un món millor i el repte de saber-lo conservar i millorar.

    El record del teu compromís amb la vida i amb els altres ens il·luminaran el camí.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    educació en el lleure opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    El més llegit del curs 2022-2023
    Next Article
    Actualitat
    El Govern central en funcions paralitza la nova selectivitat
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    3 comentaris

    1. Nieves collado on setembre 1, 2023 7:39 am

      Gracies Jaume per les teves paraules

      Reply
    2. Laia on setembre 1, 2023 9:23 am

      Jo vaig tenir el plaer de veure’l i escoltar-lo en els plens anys d’adolescència. En el seu cas, dolçíssima adolescència i creixement com a persona que va fer al cau. Veure’l entrar al món adult i veure’l relacionar-se amb els seus amics, a més d’escoltar els arguments que donava i com els estructurava va ser un privilegi que encara no em crec haver viscut. Em sento molt afortunada d’haver-lo pogut viure de prop, no només com a cosina, sinó com a monitora i sento una immensa tristesa que hagis marxat tan aviat.

      Et deixem volar, Liam, però abraça’ns. Abriga el nostre dolor fins que no ens costi portar-lo. I acompanya’ns amb la teva lleugeresa, tu i la la teva mirada còmplice, tot que queda de camí..

      Reply
    3. Meritxell Roda on setembre 1, 2023 6:05 pm

      Gràcies. Haurem d’aprendre a viure amb un nou buit a l’ànima i que estiguem a l’alçada, imperfectes estúpids humans com som, per saber acompanyar en el dolor i reconstruïr-nos plegats amb la joia de la seva memòria.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}