Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Ens passem de rosca amb la cerca de la felicitat dels nostres fills?

    Elena Couceiroabril 10, 20196 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Festes d’aniversaris infantils cada vegada més espectaculars, tardes en les quals pares i sobretot mares exerceixen de taxistes d’una extraescolar a una altra per preparar bé als nens per al futur, 145 milions d’enllaços en Google que ens expliquen com tenir fills feliços, viure el fet que el nostre bebè camini o parli abans que el del veí com una mena de profecia de l’èxit a la vida… Ens estem passant de frenada en la cerca de la felicitat dels nostres fills? Respectem en aquesta cerca les seves necessitats com a nens i nenes?

    “Un fill no deixa de ser aquest gran projecte vital en el qual un dia decidim embarcar-nos, i el resultat d’aquest projecte està a la vista de tot el món. El seu èxit o fracàs també és nostre”. Així expliquen (i critiquen) els psicòlegs Alberto Soler i Concepción Roger en el seu llibre Hijos y padres felices (Kailas) el context social de “pressió per la perfecció”, per ser els millors pares i tenir els fills més feliços. D’aquí la profusió d’activitats, productes, jocs, articles, tallers, xerrades i llibres per preparar als nostres fills perquè tinguin èxit o siguin feliços. La nostra societat és “competitiva per dormir, per donar el pit o el biberó, per treure els bolquers, per llegir, per evitar enrabiades, per menjar o fins i tot per jugar”, apunten.

    Però cal preguntar-se: què és un fill feliç? Quina imatge de felicitat ens ven la nostra societat? Quina idea de felicitat transmetem als nostres fills?

    Un estudi recent sobre publicitat per a nens de 5 a 8 anys de la Universitat Pompeu Fabra assenyalava que els protagonistes dels anuncis es mostraven “sols i feliços”. Segons se subratlla, això transmet un patró de normalitat. L’autor de l’estudi, Lluís Mas, declarava a El País que “això demostra la tendència social a la individualització” i el mandat social segons el qual “sempre hem d’estar alegres. La qual cosa no és veritat. Ja que es pot estar trist, enfadat”. La publicitat, en realitat, ens ven contínuament la promesa de la felicitat (una felicitat individual, associada a l’èxit personal, a l’estatus, a la possessió de coses), de l’alegria constant. María Soto, creadora del projecte Educa Bonito, senyala que “en general confonem la felicitat amb estar contents. Molts pares intenten que els seus fills es mantinguin en un estat irreal d’alegria o equilibri constants que són impossibles per una persona que, precisament, necessita experimentar i viure totes les seves emocions”.

    Autoexigència excessiva

    Carolina del Olmo, autora del llibre ¿Dónde está mi tribu? Maternidad y crianza en una sociedad individualista, ens explica que a la nostra societat es ven “una idea de felicitat molt esbiaixada cap a la independència, l’autonomia o el triomf individual. També té, com tot en el nostre medi ambient ideològic, un tuf consumista (ser feliç és fer el que m’agrada sempre que vull) que xoca obertament amb qualsevol idea de compromís”. Per la seva banda, Mónica Cerrada, psicòloga i sociòloga, senyala que “a la nostra societat occidental, estem interioritzant, cada dia més, un patró d’autoexigència excessiva respecte a l’exercici de la parentalitat. Tenim al nostre abast una quantitat il·limitada d’informació respecte a patrons de criança i ens sentim, en molts casos, aclaparats, perduts o sobrepassats”.

    El terme “felicitat” és molt eteri, apunta Cerrada, però “venim associant aquesta felicitat amb els valors socials imperants en una societat capitalista, consumista i hiperexigent amb els mateixos adults, de tal manera que traslladem aquests ideals de felicitat als nostres fills”. Així, entenem que els nostres fills són feliços si tenen èxit “i, com a conseqüència, procurem als nostres fills una agenda diària que faciliti la consecució d’aquesta finalitat”. María Soto apunta que el concepte de felicitat que tenim a la nostra societat respon a “la idea d’una plenitud material que ens esclavitza. És una idea que ens obliga a buscar contínuament la felicitat en allò que encara no tinc”.

    I clar, si no aconseguim que els nostres fills (“aquest gran projecte vital”, com assenyalen en el llibre ja citat Alberto Soler i Concepción Roger) siguin feliços o no aconseguim que estiguin preparats per l’èxit, ens sentirem culpables. Carolina del Olmo considera que “hi ha una idea molt estesa en el mundillo de la criança segons la qual la felicitat dels fills, i no només l’actual sinó fins i tot la futura, la que puguin aconseguir quan siguin adults, dependrà del que nosaltres fem com a pares. No sé per què som tan proclius a considerar-nos culpables i tan poc inclinats a acceptar que la felicitat dels nostres fills dependrà d’un munt de coses que està més enllà del nostre control”. Tal vegada, reflexiona, és símptoma “d’un medi ambient ideològic molt individualista i consumista, i molt tendent a donar prioritat a les explicacions psicologizants sobre els condicionants socials”.

    Les necessitats de l’avui

    Enfront d’aquesta hiperexigència per la felicitat i per preparar als nostres fills amb cent mil activitats per a un hipotètic èxit, Cerrada aposta per tenir ben presents les necessitats dels nostres fills: “Necessiten sentir-se estimats, compresos, respectats, reconeguts i connectats, temps d’escolta, límits clars, temps per jugar, gaudir de la naturalesa…”.

    La psicòloga apunta a la necessitat de “deixar de perseguir la felicitat futura per centrar-nos en les seves necessitats avui. Menys plans, menys extraescolars, menys agenda i més presència”, resumeix. María Soto es mostra d’acord. Per aquesta experta, les necessitats dels nens i nenes són “sentir que se’ls té en compte (que se’ls accepta), sentir-se capaços (que els deixem créixer sense control excessiu) i sentir-se segurs (que els adults del seu entorn els transmetin seguretat)”.

    Com podem escapar d’aquesta pressió per la perfecció i la felicitat com a producte de consum? Carolina del Olmo comenta que “fa temps vaig conèixer a una autora de llibres de meditació per a nens. Havia escrit una versió dels tres porquets en la qual el porquet gran buscava la felicitat acumulant diners i poder, però fracassava; el segon la buscava en l’oci i el consum, i també fracassava. Mentre que el petit trobava la felicitat a través del mindfulness, vivint completament només a la seva petita cabana “. Confessa que aquesta versió del conte “em va semblar un missatge terrible per qualsevol ésser humà, i més per un nen” i aposta per “donar-li una volta a la idea de vida bona a la qual volem aspirar. Diria que en aquesta vida bona necessàriament ha de tenir cabuda el compromís, el ser capaços d’establir relacions humanes significatives estables i duradores. Recolzar-nos en els altres, i servir-los de suport”.


    Aquest article s’ha publicat originàriament a eldiario.es

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    felicitat hiperpaternitat maternitat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Queralt Prats: “L’educació artística és elitista, encara hi ha molts sectors que n’estan exclosos”
    Next Article
    Actualitat
    40 anys del CEPEPC: una trobada emotiva
    Elena Couceiro

    Related Posts

    Anàlisi
    Nostàlgia pels estius dels noranta a l’adolescència

    maig 6, 2025

    Opinió
    ‘Adolescence’ posa el focus en el malestar juvenil: educar en valors democràtics per revertir-lo

    abril 23, 2025

    Opinió
    L’orientació acadèmica i professional: del propòsit a l’acció

    abril 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}