Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Ensenyem a odiar

    Jaume Celaabril 21, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    Es veu que la senyora Arrimadas va passejar-se per Vic i va viure, com la policia de l’1 d’octubre, mirades d’odi dibuixades als ulls de gent jove i es va preguntar: on han après a odiar? I la resposta és clara. A l’escola catalana. I penso: ara caurà un llamp del cel llençat per algun déu i la pobra senyora Arrimadas s’endurà un ensurt de mil dimonis. Però els déus estan de vacances des de fa molts anys i els llamps dormen a les golfes dels espais que només hem gosat somiar.

    M’aixeco i busco al diccionari el significat de la paraula odi. Llegeixo que és “un sentiment profund de malvolença envers algú; una repugnància profunda per alguna cosa”. I em dic: quan deus haver ensenyat a odiar? Però penso que potser la definició d’aquesta paraula deu ser diferent en castellà. Consulto el diccionari en aquesta llengua i llegeixo el següent: “Antipatía y aversión hacia alguna cosa o persona cuyo mal se desea”. Has desitjat, estimat Jaume, mal a algú? Hauré de rumiar-ho atentament, perquè potser sí que he desitjat mal a algú en algun moment de la meva vida i he arribat a ensenyar-ho!

    I em pregunto: Jaume, estimat Jaume, quan has ensenyat a odiar? Vinga, no t’escapis per la tangent. Potser quan has ajudat als teus alumnes i a les teves alumnes a estimar el coneixement i a tenir criteri per llegir el món, per voler canviar allò que no funciona, per exercir la crítica fins i tot quan s’adreça en contra teva i tu, en silenci, ho has celebrat? O potser quan has mirat d’ensenyar que totes les llengües són mirades al món, mirades diferents i que aquesta diversitat millora la condició humana? Potser quan has fet mans i mànigues per ensenyar que totes les cultures han de ser sotmeses a una revisió crítica per millorar-les començant per la pròpia; una cultura, en aquest cas, barreja de moltes altres i que encara s’anirà barrejant més perquè la condició humana tendeix al mestissatge, a l’escudella barrejada? Potser quan has potenciat activitats perquè els teus i les teves alumnes s’escoltin i siguin sensibles a la veu dels altres, al seu rostre, a la seva condició i, sobretot, al seu patiment? Potser sí que has ensenyat a odiar quan has parlat amb un noi o amb una noia al teu despatx sobre les seves pors, sobre les seves inquietuds, sobre les seves alegries, sobre els seus problemes… i has rigut amb ells i també has plorat amb ells.

    Ho diu l’Arrimadas, estimat Jaume, i si ho diu l’Arrimadas deu ser veritat, perquè ella no odia, ella estima, només estima i la prova és que no han caigut llamps del cel.

    I penso que el senyor Rivera, aquell noiet, ara tot un senyor, que es va presentar a les primeres eleccions tal com va arribar al món, això sí, tapant-se les vergonyes –les que pengen, que no ho són, de vergonyes, sinó font de diferents alegries– púdicament amb les dues manetes creuades i que ara no té prou mans per cobrir-se les que surten de l’ànima, li cridarà l’atenció i li recordarà: Inés, que te has pasado unos cuantos pueblos, incluso algunos mares, que yo he estado educado también en la escuela catalana y  como tú, no odio, sólo amo y amo a todo el mundo, a todos los países, a todas las culturas… venga, Inés, modérate un poco…

    I ric, em faig un fart de riure recordant la meva àvia, sàvia com totes les àvies, que quan arribava de l’escola i li explicava que un nen m’havia insultat ella treia importància a la cosa dient que no ofèn qui vol, sinó qui pot, i la senyora Arrimadas i la seva colla no  poden ofendre als milers de mestres, professors i professores, famílies… que continuem entossudits a construir una escola a favor de tots, oberta al debat de les idees i al respecte sagrat a les persones.

    I he recordat els nens i nenes que he tingut que m’han ensenyat a estimar, perquè digui el que digui la senyora Arrimadas, ells i elles donen sentit a la meva feina i acaben sent els meus i les meves veritables mestres. Jo tinc un contracte imaginari, que són els que tenen més valor perquè no necessiten l’evidència del text escrit, sinó del treball de cada dia, on em comprometo a lluitar per un món millor. Ai, Freire, que bé que ens vas adoctrinar!!!

    I em pregunto què deuen estar pensant els mestres i les mestres que ha tingut el senyor Rivera i que ara es veuen dins un sac ple amb les llavors dels odis.

    I encara tinc més ganes de riure. Però també he de confessar-vos que sento una mica de fàstic, aquella sensació que et deixa un mal gust de boca i que té a veure amb alguna cosa relacionada amb l’ètica i la decència, amb aquella… com definir-ho… aquell capteniment que ens hauria d’impedir fer afirmacions com la que ha fet la senyora Arrimadas fins i tot en campanya electoral.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Descobreix 50 contes magnífics per regalar aquest Sant Jordi
    Next Article
    Opinió
    Orgull i reconeixement, mai és tard per aprendre a llegir
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}