Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Entrevistes amb les famílies, de què depèn que siguin fàcils?

    Josep Maria Cornadófebrer 24, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ara parla el mestre i escolten els pares, ara ho fan ells i el que escolta és el mestre, i tracten diferents temes, contrasten idees i si és possible, arriben a acords. D’això va la comunicació família-escola, d’opinar, compartir… escoltar i conèixer el que pensa, valora i sent cada una de les parts. La comunicació és aquest procés en el qual es comparteix informació, idees i sentiments.

    L’entrevista però, té un protagonista excepcional: un infant que normalment no és present i està en procés d’evolució, aprenentatge i canvi continu, descobrint el món i que no necessàriament té la mateixa actitud a casa que a l’escola. La família acostuma a tenir unes expectatives que de vegades són més reals que altres. Si els missatges que es produeixen en la conversa són coincidents tot va bé, però si en canvi el que diu el mestre entra en contradicció amb el que espera la família (o a l’inrevés) es pot complicar…

    L’objectiu fonamental de l’entrevista ha de ser establir un pla de treball i així acompanyar millor l’infant durant el curs escolar. Està demostrat que el mestre que compta amb el suport de la família treballa més bé i aconsegueix millors resultats en tots els aspectes. Per això és clau que la trobada es desenvolupi en un ambient d’autenticitat, les famílies han d’adonar-se que estan davant d’un educador que actua des de la seva competència i professionalitat, això genera seguretat i benestar.

    Tots som conscients del que aconsella la literatura sobre les entrevistes: s’han de preparar amb anticipació, és positiu tractar les persones pel seu nom, cal tenir en compte l’espai i el temps que es dedica, si és possible que el llenguatge no verbal sigui coherent amb el verbal, fer-ho en un clima de cordialitat, amb rigor, etc. Però, no ens enganyem, el que realment condiciona el desenvolupament és el contingut, el missatge, el que es diu… i també, com es diu.

    Entenc perfectament, però, que no hi ha una única realitat i que els infants, igual que els adults, no es comporten igual en tots els contextos. Per això, cal concretar tant com es pugui i no abusar de generalitzacions, que sempre comporten dubtes. Hi ha riscos innecessaris: no és el mateix dir “la Maria porta retard, encara no camina”, que “la Maria es desplaça gatejant i va per tot arreu” o bé afirmar que “L’Arnau no parla a classe” que no pas “a l’Arnau, li costa parlar davant dels companys”. Hem de ser conscients que és molt diferent com es diuen les coses, i com s’escolten… i encara més si el missatge es refereix a una persona estimada. És important evitar les etiquetes.

    Fa anys que m’interesso en saber i aprendre sobre les entrevistes, ja que han estat un instrument fonamental en la meva feina. Vaig fer moltíssimes quan treballava a l’EAP… i sovint em preocupava especialment una cosa: compaginar sinceritat i respecte i al mateix temps donar suport i orientar. Sinceritat no és necessàriament brusquedat. Com és lògic, la majoria de les entrevistes eren per planificar accions i actuacions a les necessitats educatives especials dels infants i, vulguis o no, no estaven exemptes de patiment, decepció i sobretot incertesa.

    La concreció fa més autèntica la informació, perquè constata que no hi ha una única realitat, i sí moltes i diferents. Hi ha infants que a casa, amb les persones de confiança, es mostren desinhibits i en canvi a l’escola es mostren retinguts amb els adults que no coneixen. El mestre ha de parlar del que coneix, ha observat i registrat però sense generalitzar.

    És important insistir que l’objectiu de l’entrevista és col·laborar i comprendre el que passa. El mestre és el responsable de gestionar-la i tenir clar que el familiar i l’escolar són dos espais educatius diferents i que és fonamental treballar de la forma més coordinada possible, però entenent que les interseccions no han d’implicar intromissions.

    L’escola no ha d’entrar en les qüestions familiars ni la família en les escolars, és important tenir clares les competències de cadascuna de les parts. El mestre ha d’actuar de manera transparent, així les famílies coneixeran què hi passa, com es fan les coses, perquè se’n prioritzen unes i no unes altres i sobretot què es valora des del centre educatiu.

    Algunes entrevistes van soles i altres, en canvi, és gairebé impossible que no siguin complicades… Hi ha temes que són dolorosos d’abordar, difícils d’acceptar i decebedors; la clau, però, és combinar sinceritat i respecte, recolzar el missatge en registres, observacions i documents, i sobretot aprofitar per orientar, donar suport i oferir ajut.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El factor docent
    Next Article
    Entrevista
    Marc Buxaderas: “Els discapacitats som persones, no un ‘marrón'”
    Josep Maria Cornadó

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}