Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Equitat i educació, hi ha vida fora de les escoles

    Francesc Imbernonsetembre 9, 20185 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    Hem retrocedit. I això ha provocat que, en certs contextos socials, és impossible partir del principi que l’ensenyament ha de fer l’esforç d’extreure de l’exclusió social a la totalitat de la població. I els actuals contextos socials, familiars i econòmics ens mostren clarament que, sense l’ajuda del que passa fora de l’escola i que envolta la institució educativa, és difícil ensenyar els diversos sabers, valors i ciutadanies necessàries en el futur que permeti una vida i un món millor. És difícil que l’educació d’avui dia, i ja es deia fa temps amb altres termes, sigui capaç d’oferir aquesta vella idea de “viure feliços” amb un horitzó d’igualtat basada en la diferència.

    I del “mantra” de la comunitat, desgastat per tantes interpretacions, es comença a donar importància a l’educació expandida i a l’ecologia de l’aprenentatge. També es comencen a entendre noves formes de relació social, política i tecnològica que s’estan produint. Més enllà dels murs de l’escola hi ha vida i aprenentatges invisibles molt importants. Avui dia, ningú té tot el coneixement. Els sabers són compartits.

    Tot això ens porta a conclusions evidents amb importants repercussions educatives: és clar que l’aprenentatge no és exclusiu de l’escola però aquesta és imprescindible si s’abandonen metodologies passives que se centren a transmetre coneixements –paraula o llibre de text–. Sabem, de fa temps, que l’ésser humà no aprèn per transmissió sinó per construcció, per tant, necessitem un canvi metodològic més participatiu i col·laboratiu, amb una nova concepció de l’espai i temps en l’ensenyament. S’ha d’introduir una major sensibilitat cap a la tecnologia emergent, convertint-la en una oportunitat d’aprenentatge, ja que avui dia les tecnologies es transformen en dispositius importants d’informació, a més afavoreixen la mobilització per a l’acció política i una nova participació mitjançant xarxes.

    I s’ha de vigilar, ja que hi ha molt guru que interpreta la nova forma d’innovar. Innovar no és matar l’alumnat a power points o a PDF en aules inverses o jugar pensant que tot això és la innovació. No, educar és una mica més. És crear estructures de participació, col·laboració, tolerància i diàleg on és important la comunicació, el compartir sabers, l’introduir el plaer d’aprendre i analitzar les pràctiques socials i polítiques emergents. El canvi educatiu és un camí, no una meta o finalitat per si mateixa com molts l’hi prenen.

    Això ens obliga a l’educació a compartir aprenentatges basats en la reflexió compartida sobre experiències rellevants com un procés d’aprenentatge que dóna importància a l’equip educatiu i als agents socials amb la intenció d’aconseguir un compromís mutu i un intercanvi d’informació.

    Això ens obliga a compartir aprenentatges basats en la reflexió conjunta sobre experiències rellevants com un procés d’aprenentatge que dóna importància a l’equip educatiu i als agents socials, amb la intenció d’aconseguir un compromís mutu i un intercanvi d’informació.

    I això significa que tots els que intervenen en el procés educatiu desenvolupen papers d’agent actiu en la construcció de normes, en la reelaboració de processos socials i educatius, dels valors i en la construcció de regles de relació social i educativa. I aquí s’estimula el respecte pel divers i una organització diferent de l’aprenentatge.

    Però per a això és necessari sortir de les fronteres, ja que moltes innovacions no surten de les fronteres de l’esquema mental o de la cultura professional anquilosada en un determinat concepte d’escola i educació basat en la cultura intel·lectual de la il·lustració. I cau en la ceguesa del coneixement que no permet veure més enllà dels nostres límits. Trencar esquemes i posar imaginació ens pot ajudar a reconstruir un nou projecte educatiu, prevalent l’equitat mitjançant la cooperació, el respecte a la diferència i la solidaritat i a partir de les fortaleses que té l’escola i els agents socials que l’envolten.

    També serà imprescindible a l’escola, dins i fora, crear xarxes o espais emocionals mitjançant processos comunicatius, on les relacions de compartir informació i formació entre el professorat i el context poden ser més fluïdes, potenciant coneixements i habilitats que donin a l’alumnat una igualtat d’oportunitats com la resta d’alumnes escolaritzats en condicions més favorables. Si volem una equitat educativa haurem d’analitzar i interactuar amb el context, prevaler el diàleg, la participació, la cooperació i la solidaritat entre tots amb l’objectiu de millorar l’educació de l’alumnat.

    No vull acabar sense dir que és necessari una mirada crítica enfront del relat de molta innovació que cau en veritables tòpics que ja sabem, com per exemple que s’aprèn fora del sistema educatiu al llarg de la vida i amb això ja es justifiquen certes pràctiques; que hi ha experiències de comunitats que segueixen postures institucionals i no veritablement alternatives, i que el professorat i l’escola no és important i ho és més la tecnologia. Cal mirar amb lupa certes pràctiques innovadores. L’educació és un caramel en mans d’aprofitats. I moltes vegades aquestes pràctiques amaguen impulsos segregadors que van, per tant, en contra de l’equitat educativa.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    “El professorat necessita competències emocionals per poder gestionar el seu benestar”
    Next Article
    Actualitat
    Passes per la inclusió (petites o grans) al Consorci d’Educació de Barcelona
    Francesc Imbernon
    • X (Twitter)

    Catedràtic de Pedagogia de la UB

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}