Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Escola i empresa: cada cop més a prop

    Jaume Carbonellfebrer 14, 20185 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un dels propòsits del neoliberalisme és la penetració de la lògica del mercat a l’educació i en altres àmbits socials i culturals. En els últims temps la seva influència creix quantitativament i qualitativa. La màxima podria resumir-se així: menys Estat i més mercat però amb el permís del primer. I amb moltes matisacions, doncs amb freqüència el neoliberalisme cohabita amb el pensament neoconservador de l’Estat, i fins i tot amb la dictadura. El cas de Xile no és una anècdota. Tampoc ho és el govern de la Comunitat de Madrid sota el mandat d’Esperanza Aguirre. Canvien els governs -d’igual o diferent signe- però aquestes polítiques desreguladores i insolidàries, que premien al més fort i al més espavilat i castiguen al més feble, segueixen aquí, amb nous mecanismes, conceptualitzacions i terminologies.

    L’últim invent creatiu el va presentar a mitjan gener, dins del programa “Emprender” de televisió espanyola, Sergio Hernández, empresari i docent en pràctiques. Ha donat en el clau amb una paraula que comença a ser viral: profesario, que uneix “la generositat i paciència del professor amb la visió i l’espurna de l’empresari”. Es tracta de retroalimentar l’àmbit educatiu i l’empresarial amb més saviesa i flexibilitat. Dos mons, sosté el nou crack, que estan condemnats a entendre’s. Quina paraula, fins i tot fonèticament sona dura, i ja no diguem conceptualment! Què lluny queden aquells temps en què al professorat se’l considerava un treballador de l’ensenyament! I quina manera de pervertir el valor i la dignitat del vocable mestre o mestra! Dins de la filosofia de l’emprenedoria aquesta síntesi encaixa com anell al dit. S’obre, per tant, un nou focus d’anàlisi.

    De moment, els últims assajos educatius entorn el neoliberalisme, a més d’explorar les finalitats, polítiques i mecanismes del capitalisme de la postmodernitat, disseccionen la formació de la personalitat neoliberal, el seu procés de subjetivació. Tal és el cas de l’últim llibre de Jurjo Torres Políticas educativas y construcción de personalidades neoliberales (Morata, 2017) que, en certa mesura, ens recorda una altra de les seves obres més brillants entorn del currículum ocult. Torres inclou quatre dimensions en la conformació neoliberal de l’ésser humà: a) Homo Economicus, que col·loca els diners i la riquesa com el motor de vida, com la motivació més determinant dels seus comportaments. Dins d’aquesta tessitura és el poder econòmic de cada persona el que li permet triar les millores ofertes dins del mercat, comportant-se com un client i no com un ciutadà subjecte de drets i prestacions socials; b) Homus consumens, que subratlla l’obsessió pel consumisme compulsiu que li porta a pagar un alt preu per la satisfacció de necessitats artificials i absolutament prescindibles. Però és això el que li proporciona una seguretat, un prestigi social i fins i tot un cert narcisisme; c) Homo debitor, que entra en la lògica del circuit econòmic en la mesura que ha de satisfer un munt de necessitats. D’altra banda, l’endeutament és una altra manifestació de poder i distinció social. Així mateix es facilita l’onada privatizadora expansiva de nous espais i nínxols de negoci; i d) Homo numericus, en la qual la vida de les persones sempre és mesurable i quantificable. Es construeix un aparell amb tècniques creixentment sofisticades per reunir un munt d’informació, predir comportaments, diagnosticar, avaluar al llarg de tota la vida. No cal dir que l’imperi de l’avaluació i la classificació s’ha instal·lat de ple en els diferents nivells de l’ensenyament. “En la societat post-panóptica –caracteritzada per Bauman– ja no hi ha una mirada centralitzada que controla, sinó que totes les persones se senten vigilades i es vigilen entre si; viuen autocontrolant-se en tot moment, doncs saben que poden estar sent objecte de comparacions. Aquesta estratègia, a més, facilita competir amb si mateix i amb els altres d’una forma exagerada.”

    L’altre llibre és el d’Enrique Javier Díez Gutiérrez Neoliberalismo educativo. Educando al nuevo sujeto neoliberal (Octaedro, 2018) i discorre per similars rumbs. També posa l’èmfasi en una de les claus de la subjectivitat neoliberal: ser empresari d’un mateix. És l’ésser humà del càlcul i de l’interès individualista que s’obre pas i es realitza a través d’una permanent i feroç competició amb altres subjectes, que té com a màxima l’ajuda’t a tu mateix. En aquesta societat de l’interès individual i de l’egoisme no hi ha lloc per a la solidaritat col·lectiva en un entorn on es deslegitima i neutralitza el conflicte social, ja que les responsabilitats no concerneixen al govern o a la comunitat, sinó a la pròpia persona reconvertida en emprenedora i empresària. En aquesta vida regida per les pautes del mercat, la llibertat i obligació de triar dels consumidors constitueix l’única regla de joc, de la qual sorgeixen guanyadors i perdedors, amb les seves dramàtiques conseqüències de desprotecció social i sofriment. Això ve acompanyat d’una poderosa indústria de tecnologia avaluativa per mesurar el rendiment i l’eficàcia. “El rendiment de comptes, l’accountability, una forma d’avaluació basada en els resultats mesurables, s’ha convertit en el principal mitjà per orientar els comportaments, incitant a la inversió i el rendiment individual.”

    Tots dos llibres apunten alternatives de política educativa, amb diferent grau de concreció. Ara bé, no entren en l’anàlisi de la contestació i resistència que troba la nova ofensiva neoliberal als centres escolars i en altres espais de socialització. Una tasca pendent que seria convenient abordar en propers assajos entorn d’aquest inquietant model econòmic que penetra en totes les esferes individuals i col·lectives.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Llibres neoliberalisme opinió Profesario
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Oposicions?
    Next Article
    Actualitat
    Dia Internacional de la Salut Sexual: “Els joves saben què és un ‘bukake’ però no saben dibuixar bé els seus genitals”
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}