Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Estimular l’interès per la ciència a través de Jorge Wagensberg

    Marta Buch i Parésnovembre 15, 20183 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Escola Octavio Paz
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Foto: Escola Octavio Paz

    El passat 31 d’octubre, la comunitat educativa de l’escola Octavio Paz va clausurar dues setmanes d’activitats científiques i artístiques dedicades a conèixer la vida i el pensament del científic i museòleg català Jorge Wagensberg amb un acte teatral creat i interpretat pels infants i els mestres.

    L’acte va comptar amb la presència de la família Wagensberg, d’amics, de col·laboradors, de representants de les autoritats educatives del Consorci d’Educació de Barcelona i del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, del Consolat de Mèxic a Barcelona, de l’Ajuntament de Barcelona, de la Fundació Carulla, del CosmoCaixa, de l’Acadèmia del Cinema Català i d’Escola Nova 21.

    La representació va girar al voltant d’aforismes com “en ciència són els continguts els qui estiren del llenguatge, i en art són els llenguatges els qui estiren dels continguts” i es van dramatitzar fent servir diversos llenguatges: paraula, dansa, moviment, digital, llums i ombres.

    L’olor de selva amazònica creada per Dario Sirerol l’any 1993 per a l’exposició Amazònia del Museu de la Ciència de Barcelona i recreada expressament per a l’homenatge de l’escola a Jorge Wagensberg, va donar pas a un passeig pel pensament i per la vida d’en Jorge, escenificant el Teatre dels Sentits amb un vídeo i sis actes teatrals: La importància de fer-se preguntes; Tot comença a l’escola; Un museu d’autor; Un mur de coneixements i virtuts; Un bosc de ciència i vida; Maletes plenes de ciència. Les peces musicals dels compositors preferits de Wagensberg, Bach i Mozart, interpretades en directe per la violinista Natalia, mare d’un infant de l’escola, van sumar-se al fil conductor de l’espectacle.

    Acabada la representació, on es va destacar la importància de fer-se preguntes, va ser el torn dels parlaments de les autoritats presents i tot seguit es va inaugurar l’altar amb l’encesa d’espelmes. Un altar molt innovador i personalitzat, fet amb una palanca que servia de punt de trobada entre el món i la ciència i on el fulcre eren unes maletes, objecte molt significatiu per a la família Wagensberg.

    El paper picat, elaborat per les famílies de l’escola, estava fet amb hexàgons de paper de diferents tonalitats de verd, color que en Jorge associava a la natura i als seus viatges a l’Amazònia. Com es tradició a la cultura mexicana, acompanyen l’altar objectes identificables amb la persona homenatjada, en aquest cas, una llibreta per prendre notes, uns llibres i una bufanda.

    La segona part de la festa va estar amenitzada per un grup de mariatxi.

    En les dues setmanes anteriors, infants i mestres van tenir l’oportunitat de visitar i gaudir del CosmoCaixa, rebre a familiars, col·laboradors i amics d’en Jorge Wagensberg, com el senyor Mauricio Wagensberg, el doctor Albert Sorribes, vicerector de la Universitat de Lleida, i la senyora Paca Ciller. Tanmateix es va posar en marxa la primera edició de la Fira de la Ciència, amb més de vint experiències i propostes STEAM fetes pels infants seguint un mètode de treball científic. Va ser un intercanvi ric, divertit, amb molta participació fet que fa oferir l’oportunitat d’aprendre els uns dels altres.

    L’Altar de la Ciència 2018, dedicat al Jorge Wagensberg, ha estat una tria que la comunitat educativa valora de forma molt positiva. Una trajectòria vital que és i serà una font d’inspiració i una guia per seguir amb el projecte de transformació educativa del centre i un model de pensament creatiu, de recerca i d’inspiració científica per als infants i que es pot resumir amb un dels seus aforismes: “Canviar de resposta és evolució. Canviar de pregunta és revolució.”

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’antiga presó de Figueres serà l’escola Carme Guasch, en barracots des de 2006
    Next Article
    Actualitat
    Cercles de paraula per resoldre el ‘bullying’
    Marta Buch i Parés

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}