No és un gran canvi, el que s’ha aplicat enguany a la Selectivitat, però n’hi ha prou perquè trastoqui els plans d’estudi de molts alumnes que ara cursen Segon de Batxillerat. Això, a només quatre mesos d’unes proves que poden determinar el seu futur acadèmic, ha indignat a milers de joves. I, de retruc, als seus professors, que han hagut de lidiar amb els dubtes sobrevinguts dels seus alumnes sense tenir una informació oficial i precisa sobre la modificació, segons denuncien.
La irritació creixent per part dels estudiants contrasta, però, amb la reacció de la Secretaria d’Universitats i Recerca, fonts de la qual asseguren que aquesta modificació s’hauria de conèixer des de l’inici de curs, quan es van “introduir els canvis curriculars” pertinents, segons resa el seu comunicat de dimecres.
Però, ¿en quina mesura seran diferents les Proves d’Accés a la Universitat (PAU) del 2017 respecte de les edicions anteriors? Dels cinc exàmens obligatoris que tot estudiant ha de realitzar, en canvia un: el de modalitat. Fins ara, en aquest cas els alumnes podien escollir entre una vintena de matèries. Ara, només podran fer-ho entre quatre –Matemàtiques II, Llatí II, Matemàtques Aplicades a les Ciències Socials i Història i Fonaments de l’Art II–, cadascuna d’elles molt encarada a les diferents especialitats dels estudis de Batxillerat.
¿I això pot perjudicar alguns estudiants? A la Clara Martínez, que està acabant el Batxillerat a l’institut Secretari Coloma de Barcelona, li ha suposat un contratemps. Ella fa l’Humanístic, però no tenia pensat examinar-se de Llatí, sinó de Grec, perquè la primera se li dona més malament. “Ara hauré de fer obligatòriament Llatí”, es lamenta. Les altres quatre opcions que li donen ni tan sols les ha cursades. “Tenim la sensació que som la generació conillet d’índies”, protesta.
Es refereix a que, en un principi, aquesta havia de ser la primera promoció que accedís a la universitat en el format previst per la LOMCE, és a dir, a través d’una revàlida per superar el Batxillerat i diferents proves en funció de les facultats. Aquesta proposta es va enterrar definitivament el desembre passat, quan el Ministeri d’Educació va acceptar mantenir l’actual model de Selectivitat. El que no esperaven estudiants i professors és que hi hauria alguna modificació, per lleugera que fos, cosa que ha sublevat milers d’estudiants. A través de la plataforma Change.org ja han recollit més de 10.000 signatures contra aquest canvi que consideren “d’última hora”. “Demanem que no ens canvin les normes del joc quan estem al final de la partida”, protesten.
El que més dol, però, és la manca d’informació. “Dijous van venir dos profes a classe i ens van dir que hi hauria canvis. Vam flipar”, relata la Clara. “Els professors no acaben de tenir clars els canvis i al final no sabem què hem d’estudiar més i què menys”, s’exaspera. Cèsar Riola, coordinador de Batxillerat a l’Institut Cal Gravat de Manresa, confirma que “el més preocupant són els dubtes, no tenir ben clares des de principi de curs les regles del joc”. Un joc on s’hi guanya i s’hi perd molt. En el seu centre, de moment estan recomanant a tots els estudiants que es preparin “a consciència” totes les matèries.
Instituts consultats per aquest diari expressen que no tenien cap comunicació de que la Selectivitat patiria aquest canvi fins que es va fer públic, dimecres passat. Va ser aquell dia quan la Secretaria d’Universitats i Recerca de la Generalitat va fer esment a aquest canvi, tot argumentant que el model de Selectivitat en el seu conjunt es mantenia com en edicions anteriors, tal com la Generalitat venia defensant des que el Ministeri es va proposar canviar-la, finalment sense èxit.