Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Estudis universitaris i desigualtat: més enllà de les barreres d’accés

    Marta Curullsetembre 14, 20226 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Biblioteca de la UB | Foto: UB
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’obtenció d’educació universitària és una de les vies que garanteix unes millors condicions materials al llarg de la vida. L’any 2019, a l’Estat espanyol, les persones amb estudis superiors tenien unes taxes d’atur un 5,5% més baixes que el total de la població, el diferencial era encara més gran per les dones, arribant al 6,2%. La taxa d’ocupació de les persones amb estudis universitaris era 12 punts percentuals superior a la mitjana espanyola el 2018 i els seus salaris eren gairebé un 60% més alts. Tot i això, com ja vam comentar en un article anterior, l’accés a la universitat continua determinat per l’origen socioeconòmic de l’estudiant, cosa que genera persistència en la desigualtat educativa i de renda. A aquest problema se’n suma un altre: quan una estudiant d’origen socioeconòmic vulnerable aconsegueix saltar la barrera d el’accés i comença a estudiar a la universitat, encara s’ha d’enfrontar a més obstacles. I és que de mitjana el rendiment acadèmic i la inserció laboral post-universitària de l’estudiantat provinent d’entorns més desafavorits sol ser pitjor que la de l’estudiantat d’origen benestant. Així doncs, en aquest article ens centrem a explicar les desigualtats que perduren en el vincle entre universitat i món laboral.

    Per exemple, un estudi troba que entre dues estudiants que obtenen el mateix grau a la mateixa universitat anglesa, aquella que prové d’una família amb rendes altes percep un 10% més d’ingressos que l’estudiant que ha seguit exactament la mateixa trajectòria, però prové d’una família de rendes baixes. Així doncs, la desigualtat s’arrossega també encara que s’arribi a la universitat i, fins i tot, perdura si s’aconsegueix obtenir el grau amb èxit. Una desigualtat que, com mostra un altre estudi dels Estats Units, ni tan sols s’erradica entre aquells estudiants que accedeixen a les millors institucions universitàries.

    Aquesta desigualtat persistent es pot explicar per diversos motius. El primer de tots és l’àrea de coneixement que s’estudia. Diverses investigacions han demostrat que el camp d’estudi és un dels components més importants a l’hora de determinar les diferències salarials entre dues persones amb el mateix nivell d’estudis. I tant a Catalunya com a Espanya l’origen socioeconòmic és un component important a l’hora de determinar quina carrera o camí acadèmic escollirà cada estudiant. Per exemple, com ja es posava de manifest en un article publicat a Crític, a Catalunya en aquelles carreres que tenen unes notes de tall més altes hi ha una sobrerepresentació d’estudiants que provenen d’instituts privats o concertats. Un fet que també s’evidencia en un article publicat recentment en aquest mitjà o a les dades del ministeri, on la sobrerepresentació d’estudiants amb pares i mares que tenen estudis superiors és major en les branques d’enginyeria i arquitectura, ciències de la salut i ciències.

    Així doncs, existeix una segregació en l’àrea de coneixement segons l’origen socioeconòmic que es tradueix en les diferències que s’observen posteriorment en el mercat laboral. Si bé aquest biaix pot ser causat per preferències, és altament possible que una part important de la decisió estigui condicionada per divergències en els requisits que hi ha entre diferents graus, com per exemple els horaris, els períodes d’avaluació, les pràctiques obligatòries o la dificultat de compaginar els estudis amb una feina remunerada, les necessitats familiars o l’accés a beques. Per tant, com que existeixen desequilibris en l’estructura, l’exigència i la disponibilitat que es necessita per cursar diferents graus, és important entendre si aquest fet actua com a barrera per una part de les estudiants.

    El rendiment acadèmic i la inserció laboral post-universitària de l’estudiantat provinent d’entorns desafavorits és pitjor que el d’origen benestant, perquè les desigualtats perduren

    Tanmateix, com hem dit, les desigualtats continuen presents encara que les estudiants escullin estudiar els mateixos graus i a la mateixa institució. Aquest fet pot ser degut a veure’s obligades a combinar estudis i feina. Segons dades de l’enquesta d’inserció laboral dels estudiants universitaris al 2019, si dividim les estudiants segons el nivell d’estudis de les seves mares (un indicador molt comú que s’utilitza per determinar l’origen socioeconòmic d’una persona), veiem que per les que provenen d’un entorn més vulnerable és més probable que en algun moment de la carrera hagin de compaginar estudis i feina. Un 57% dels graduats universitaris que tenen mares que han completat com a màxim l’educació primària havien treballat de manera remunerada mentre estudiaven a la universitat. Per altra banda, per aquells estudiants amb mares amb educació universitària o superior, la xifra era del 37%. A més a més, posteriorment a haver acabat els estudis, és més comú per als estudiants d’entorns socioeconòmics alts que la seva primera feina sigui un contracte de pràctiques i formació. Contractes que, tot i ser més precaris, molts cops són la porta d’entrada al món laboral dins del sector en què una s’ha format. Una qüestió que també es veu reflectida en el fet que, l’any 2019, per a un 68% de l’estudiantat amb mares amb educació superior aquesta primera feina un cop graduat requeria un títol universitari, enfront del 40% dels estudiants amb mares sense estudis universitaris.

    Un altre punt a tenir en compte és el rendiment acadèmic durant els estudis. Si ja comentàvem en l’article anterior que les xarxes de suport informals són crucials per a les decisions que les estudiants prenen respecte la seva trajectòria educativa, també ho són pel rendiment acadèmic. Coses tan senzilles com que el teu entorn sigui conscient de les dificultats que implica completar un grau universitari poden ser determinants per poder estudiar més i treure millors notes. Així doncs, és important que, més enllà del suport informal, hi hagi una xarxa de suport institucional amb l’objectiu de mitigar aquesta disparitat. Tot i això, de nou, no és només una qüestió material. Per això, és necessari entendre com els agents que interactuen amb les estudiants –des del professorat, fins a tot l’entramat administratiu– poden influenciar-les, motivar-les (o desmotivar-les) i actuar com a model. A més a més, cal tenir en compte que alguns requisits i condicionants, sobretot en matèria de beques i ajudes, poden generar també desigualtats per a aquells estudiants que depenen de la beca per poder continuar estudiant. En aquest sentit, l’eliminació del requisit d’una nota mínima per a ser elegible per a la beca general va ser una política en la bona direcció, però encara queden passes per fer com ara facilitar que les estudiants més vulnerables també tinguin facilitat si volen reconduir les seves trajectòries educatives.

    Així doncs, per tal de garantir la igualtat d’oportunitats no és suficient només centrar-se en aconseguir un accés a la universitat que no depengui del nivell de renda, sinó que també és necessari garantir que tant en el procés de completar els estudis, com en la transició cap al mercat laboral, de nou, no sigui l’origen socioeconòmic el que determini l’èxit o el fracàs.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Del malestar docent als malestars adolescents
    Next Article
    Actualitat
    Educació crea la figura de la ‘vetlladora sanitària’
    Marta Curull
    • X (Twitter)

    Periodista i economista. Actualment, estudiant del doctorat en polítiques públiques a la Universitat de Barcelona

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}