Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Pòdcast
    Eva Sargatal: “Necessitem professionalitzar l’ofici de mestra de petits”

    Parlem d’educació infantil amb Eva Sargatal, mestra d’escola bressol, formadora de mestres i directora de la Revista Infància de l’Associació de Mestres Rosa Sensat
    Ana Basantanovembre 22, 20243 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Compartim alguns extractes del pòdcast:

    A.B. En plena època d’acceleració i preses,  quin valor té ser mestra d’educació infantil?

    E.S. Els infants poden anar a l’escola bressol des dels quatre mesos. És la primera descoberta, els primers aprenentatges, la primera socialització. Per tant, per a una mestra d’educació infantil, és un privilegi poder descobrir, poder acompanyar i poder educar els infants des dels primers anys de vida.

    Com creus que, en general, la societat veu aquesta etapa del 0 als 3 anys des del punt de vista de l’educació?

    Estem en una època en la qual l’educació es viu des de molts àmbits de fora de l’educació. Hi ha una expertesa de moltes persones que no són del món educatiu i necessitem professionalitzar l’ofici de mestra i, sobretot, professionalitzar l’ofici de mestra de petits. És aquella idea d’educar versus cuidar.

    Dins de l’escola, quins serien els elements imprescindibles en l’educació a la infància?

    Educar implica també intervenir en tot el procés d’aprenentatge dels infants i necessitem tenir clar quines són les seves potencialitats, les seves capacitats, les seves competències, per després poder decidir quina és la intervenció més adequada.

    Com a formadora de mestres, en quins elements incideixes més?

    M’agrada generar preguntes i deixar moltes portes obertes perquè la reflexió sigui pròpia de cada equip.

    Necessitem que considerin la formació un element interessant i necessari dins la seva pràctica educativa. I, a partir d’aquí, la professionalitat, el rigor, l’exigència, la coherència amb tot allò que fem i allò que diem que fem, és el que ens va aportant. Necessitem també situar-nos en les noves lleis educatives, conèixer-les, aprofundir-les, però sobretot fer-ne una interpretació que miri la infància.

    Des del punt de vista de les professionals de l’educació, quines són les principals reivindicacions?

    Hi ha diferències abismals a nivell de salaris, jornades laborals, condicions professionals i de titulacions.

    Necessitem resituar els drets de les professionals que treballen al primer cicle d’educació infantil, però sobretot i més que mai, necessitem resituar els drets dels infants a les escoles bressol. Necessitem que les escoles bressol siguin espais de benestar, espais de confiança, espais de joc, espais de seguretat i espais per a l’aprenentatge. Això demana unes condicions de qualitat i implica menys infants, més adultes de referència que acompanyin els infants, uns espais amplis i adequats, i una atenció als infants amb necessitats específiques.

    Fa més de 20 anys que ets mestra d’educació infantil. Amb què et quedes?

    Dels meus anys a l’escola em quedo amb cada un dels infants que vaig tenir la sort d’acompanyar, amb les seves famílies i amb les mestres amb qui vaig compartir. I, en especial, amb la Mercè, que va ser la companya amb qui vaig començar les meves pràctiques i amb qui vaig compartir 18 anys a l’escola. Tot el que vam aprendre dins d’aquell equip ho vam aprendre gràcies als infants i a la formació compartida.

    Em quedo també amb tots els equips de mestres que he anat coneixent, equips implicats, mestres molt motivades, molt professionals i molt rigoroses i que, a través de l’acompanyament formatiu que els he pogut fer, han pogut millorar les seves pràctiques.

    Si haguessis de donar un consell a aquelles mestres que estan començant, què els hi diries?

    Que observessin els infants i que tinguessin clar que són els que més ens poden ensenyar i de qui més podem aprendre.

    Consulta aquí els nostres podcasts

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Associació de Mestres Rosa Sensat Drets de la infància escola bressol escoles bressol infància infantil Mestres
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    USTEC arriba al seu XII Congrés amb rècord d’afiliats
    Next Article
    Opinió
    Més pisos i menys pisa
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Actualitat
    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Reportatge
    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    maig 9, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}