Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Èxit en la matrícula d’estudiants a la convocatòria ordinària de la PAP d’Educació 2023

    Josep Maria Cornadóabril 6, 20235 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Proves d'aptitud personal (PAP) | Universitats i Recerca
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El proper 15 d’abril, els joves que volen començar algun dels estudis universitaris de mestre (infantil, primària o doble grau) a Catalunya s’examinen de  la convocatòria ordinària de la Prova d’Aptitud Personal (PAP). Com ja és habitual, hi ha 5 tribunals simultanis distribuïts per tot el territori: a Barcelona-ciutat, Bellaterra, Girona, Lleida i Tarragona i cada aspirant ha pogut escollir el lloc on es vol presentar. El resultat final dels exàmens és “apte” o “no apte”, i juntament amb la nota de les PAU (Proves d’Accés a la Universitat), són els requisits per accedir a aquests graus.

    Aquest és l’any que hi ha més estudiants matriculats (prop de 5.200) en els 7 anys de vida d’aquesta prova. L’experiència es va iniciar el 2017 (amb 2.920 estudiants matriculats), i després el 2018 (3400), el 2019 (4.500), el 2020 (4.600), el 2021 (4.560) i l’any passat, el 2022 (4.680). Semblava que la tendència dels darrers anys apuntava a una lleugera estabilització quant al nombre, però aquest 2023, hi ha un augment de gairebé un 15% en el nombre de matriculats en aquesta primera convocatòria. Una xifra considerable!

    Quina lectura cal fer sobre aquest creixement d’estudiants interessats en iniciar els graus d’educació? Suposo que hi pot haver diferents interpretacions, però sota el meu punt de vista, dues són indiscutibles. Per un costat, per als joves resulta cada cop més atractiu dedicar-se professionalment a l’educació de les primeres etapes i per una altra, en l’actualitat la tasca del mestre, socialment està més valorada i reconeguda. Des de 2017 quasi s’ha doblat el nombre de matriculats.

    Per als joves resulta cada cop més atractiu dedicar-se professionalment a l’educació de les primeres etapes

    La PAP d’Educació té com a objectiu prioritari col·laborar en la millora de la selecció dels estudiants que es dedicaran professionalment a les etapes d’infantil i primària. Es pretén garantir que l’universitari inicia el grau amb un nivell satisfactori d’algunes competències bàsiques com la capacitat comunicativa, el raonament crític i també l’aptitud logicomatemàtica, que són els eixos dels tres exàmens.

    Es parteix de la base que, abans de l’inici de la formació a la facultat, l’aspirant a mestre, ha de tenir assolides determinades destreses per l’exercici de la professió: bona comprensió i expressió escrita, capacitat de síntesi i raonament crític, habilitat per emprar la lògica en la resolució de problemes, aplicació del coneixement científic, maduresa per a interpretar la realitat, coneixements per a predir resultats… en definitiva, una base cultural sòlida.

    Les altres competències, més específiques i relacionades amb la psicologia i la pedagogia, es desenvolupen i potencien al llarg de la formació universitària i sobretot en les diferents estades (pràctiques) que es fan en els centres escolars. És fonamental que la formació dels mestres pugui ser de qualitat i per això és bàsic que els estudiants siguin competents culturalment i acadèmicament.

    És fonamental que la formació dels mestres pugui ser de qualitat i per això és bàsic que els estudiants siguin competents culturalment i acadèmicament

    Aquest any, però, per primer cop des de 2017, no seran totes les universitats catalanes les que exigiran la superació de la PAP per ingressar a la Facultat de mestres, ja que algunes “privades” s’han desmarcat de l’acord. En aquests moments es desconeixen les conseqüències futures que pot tenir aquesta decisió i com es gestionarà tot plegat.

    Altres estudis de grau també exigeixen la realització d’una prova addicional d’accés, que avalua competències clau específiques d’aquells estudis per a poder cursar-los satisfactòriament. La PAP d’educació és una experiència pionera a l’Estat, però no en el sistema universitari, ja que altres carreres, com Ciències de l’Activitat Física i l’Esport, Traducció i Interpretació, Pilot d’Aviació Comercial I Cinematografia, entre altres, tenen els seus propis exàmens.

    A la resta de l’Estat hi ha un interès excepcional sobre els resultats de l’experiència catalana. L’octubre del 2022 vaig participar com a ponent a l’Assemblea Nacional de la “Conferència de Decanos de Educación” celebrada a Melilla, on vaig tenir l’oportunitat de compartir amb els representants de totes les universitats públiques i privades Espanyoles els resultats i la valoració dels 7 anys de PAP.

    Com és obvi, malgrat ja es coneix l’experiència d’aquesta Prova d’Aptitud Personal, es van mostrar molt interessats en escoltar la valoració que en fem després d’aquests anys i estic convençut que la proposta s’estendrà amb rapidesa tal com va passar a les Illes Balears fa un parell d’anys.

    La PAP va representar en el seu dia un punt d’inflexió en la millora de la selecció dels estudiants

    El MIF (Programa de Millora i Innovació de la Formació de Mestres)  és l’òrgan de coordinació de les universitats catalanes amb la funció de contribuir en la millora de la formació inicial de mestres i és el responsable de la PAP conjuntament amb l’Oficina d’Accés a la Universitat.

    Actualment, el MIF, malgrat la satisfacció, treballa sobre com ha d’evolucionar la prova per ser més efectiva i avaluar amb més rigor les competències necessàries per als estudiants que volen accedir als graus d’educació. Des del Programa es valora la proposta de poder tenir en compte altres competències de tipus més personal o actitudinal com la capacitat de lideratge, de reflexió, la maduresa, les habilitats socials, l’empatia, etc. tot i la complexitat que això pot representar.

    La PAP va representar en el seu dia un punt d’inflexió en la millora de la selecció dels estudiants i així ho posen de manifest la majoria dels responsables acadèmics de les diferents facultats d’educació que des de fa anys hi participen.

    Els objectius prioritaris del sistema educatiu català són l’èxit escolar i l’excel·lència educativa, amb el desenvolupament de les capacitats de tot l’alumnat com a principi de l’equitat i garantia, alhora, de la cohesió social. En aquest sentit, seleccionar els estudiants que poden ser els millors mestres és un aspecte fonamental per assolir-los i la PAP hi contribueix.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    dotació de mestres Examens opinió PAP
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    7 plataformes de gestió escolar per fer-te la vida més fàcil
    Next Article
    Anàlisi
    Pensament visual i pedagogia de la guerra
    Josep Maria Cornadó

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    2 comentaris

    1. Ester on maig 8, 2023 3:47 pm

      Bon dia es vergonyos que per ser mestre de educacio infantil el futur de la meva filla depengui de un examen de mates, quan te un 8 de batxillerat i es treura la selectivitat sense problema, vosaltres creieu que li servira d’algu per ensenyar nens de 0 a 6 anys? Valdria mes que miresiu altres coses que teniu les escoles plenes de mestres acusants sexualments i agredints nens sexualment, quina vergonya de pais .
      Si lo que voleu es treure mestres hu esteu fent molt be , pero penseu amb qui realment te vocacio com el cas de la meva filla que desde petita somia amb ser mestre de educacio infantil, continueu aixi i despres queixeu-vos que la gent no estudia a catalunya perque la meva filla haura de treuras la carrera online a la rioja
      Felicitats !!!

      Reply
    2. Marta on maig 10, 2023 9:31 am

      Bon dia ,
      ara que ja s’han publicat els resultats de les PAP 2023, teniu idea de matricular-se, presentats, percentatges d’aptes i no aptes.
      gràcies

      Reply
    Reply To Ester Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}