Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Faci un decàleg realista… sobre l’escola que volem

    Jaume Funesmarç 10, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Jaume Funes és psicòleg, educador i periodista

    Un mestre lector de l’article anterior (Educar avui, entre retallades i reformes) piulava a la xarxa: “És una declaració de bons desitjos, però el dia a dia és dur!”. En la comunicació generada a les darreres Jornades Educació Avui, organitzades per la Fundació Bofill, un altre escrivia: “deixeu en pau els mestres!!”. Tot plegat em va fer pensar que els “escrividors” potser tenim la mania de donar consells inaplicables i que fora millor gastar les nostres energies directament en educar infants i adolescents, amb cara i ulls, en dies grisos.

    Jo, que no he abandonat del tot l’aula, també agafo certa irritació davant dels informes de “política educativa” que descriuen com és l’escola o prescriuen com ha de ser, amb visions i recomanacions que poc tenen a veure amb la vida diària de l’escola. Sempre queda el veritable interrogant de saber què té a veure el resultat Pisa amb la forma útil d’entusiasmar un alumne amb els trencats. Ens movem entre els sorolls superestructurals de les lleis inaplicables, acompanyades de polítiques educatives destructores, i les macroreflexions que poc ajuden a pensar com farem la classe demà. Tanmateix, no podem caure en el buit reflexiu, oblidar que eduquem i fem escola d’acord amb unes pretensions i amb un grau o altre d’adequació al futur que acceleradament ens ve a sobre. Per això, voldria posar-me en la pell dels mestres “realistes” que “contestaven” i aplicar aquell decàleg al fet educatiu quotidià.

    El mestre de l’escola que volem:

    1. Entra cada dia l’aula preguntant-se què està fent, recordant que el seu encàrrec vital és ocupar-se de les vides d’un grup d’infants. Intenta no cercar deixebles sinó personatges singulars, troba nois i noies desitjosos d’aprendre o negats a la seva influència. Sap i sent que per a tots és una oportunitat educativa.
    2. Té la paciència suficient com per a recordar que acompanya processos, nois i noies que creixen, experimenten, canvien, veuen com el món del seu voltant entra en crisi o els dóna seguretat. Rebutja qualsevol possibilitat d’anar classificant el seu alumnat.
    3. La unitat que ha preparat el dia anterior comença sempre per descobrir què saben ja els seus alumnes i, sempre també, segueix per alguna mena d’experimentació que els permetin començar l’aprenentatge descobrint.
    4. No oblida que tots no venen exactament amb el mateix “esmorzar” de casa. Si no li han saturat d’alumnes la classe, dedica més temps a qui menys família en positiu té. Al seu quadern de camp, cada dia apareix una anotació que va definint la singularitat de cada infant.
    5. Planifica com fer venir a classe a una mare per a que expliqui el que sap fer. Ni se li acudeix suprimir l’assemblea de classe en una setmana cansada. Pot constatar en moment de fatiga que el seu projecte per a la classe és un projecte compartit amb més companys.
    6. Tot i que el seu alumnat té referències culturals i religioses diverses sempre obliga a pensar, discutir, trobar raons científiques per explicar el món que els envolta. Riu si un alumne li diu que està de mala lluna. S’enfada si un altre diu que està predestinat a ser paleta.
    7. No li importa començar la classe debatent el que els seus alumnes han trobat a Internet. Considera que es mouen entre pantalles i per parlar de la realitat sempre té en compte la virtual, ja sigui els superherois a P4 o les piulades per lligar al Twiter dels adolescents.
    8. Els grups del seus alumnes sempre son heterogenis, oberts, canviants, per a aprendre en cooperació.
    9. El català conforma el clima de la relació, la comunicació, els processos d’aprenentatge. No queda, però, cap alumne despenjat. Amb cadascú té unes regles comunicatives fetes de barreges de llenguatges.
    10. Malgrat el informes i el que diuen a les tertúlies està convençut que la seva és una professió que té regles i rigor, força més important que moltes altres de la societat.

    Si, ja sé que seria força més fàcil fer tot això si les autoritats pensessin en l’educació i no posessin dificultats absurdes, propostes del segle passat, retallades que acaben fent impossible educar. Però, pel infants als quals ens devem, no podem deixar de pensar en l’escola que volem.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    10 personatges infantils compromesos amb la igualtat
    Next Article
    Actualitat
    La situació crítica del jove Ethan posa en evidència l’obsessió per les proves estandaritzades als Estats Units
    Jaume Funes

    Psicòleg, educador i periodista

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}