Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Les famílies musulmanes s’enfronten a la dificultat del sistema educatiu per reconèixer la diversitat

    João Françamaig 10, 20176 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Un grup de mares musulmanes s'organitza contra la discriminació a Vic. / © SANDRA LÁZARO
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La Generalitat va posar en marxa a final del curs passat un protocol per prevenir la radicalització islamista que ha acabat preocupant algunes famílies musulmanes, tal com va explicar El Diari de l’Educació la setmana passada. El que temen és que pugui fomentar l’estigma que ja pateixen infants i joves musulmans fora dels centres escolars. Però més enllà d’aquesta possibilitat, ¿quina és la situació en què es troben a les escoles i instituts els alumnes que professen l’islam o que el tenen com a cultura d’origen? Algunes famílies reivindiquen reptes pendents per assolir la igualtat, tant de tracte com d’oportunitats. Això passa per qüestions que poden sembla anecdòtiques –i que s’han resolt ja en alguns centres– com la manca de menú halal al menjador, però també per aspectes més de fons, com el desconeixement per part del professorat de la cultura d’un bon grapat dels seus alumnes.

    Ens trobem a Vic amb un grup de mares que demanen que no apareguin ni els seus noms ni el de l’escola dels seus fills, perquè actualment viuen una situació tensa amb el centre. Una de les principals preocupacions que les uneix té a veure amb el menjador escolar, perquè l’escola que els va tocar –concertada, tot i que van demanar plaça a la pública– no està disposada a oferir un menú halal, és a dir, preparat perquè pugui ser consumit pels nens i nenes de religió musulmana. La particularitat més coneguda del menú halal és que no contempla el porc.

    A França fa tres dècades que es garanteix un menú alternatiu a les escoles els dies que hi ha porc per dinar, però fa poc més d’un any es va tornar objecte de debat polític i tres municipis governats per la dreta van voler eliminar aquesta alternativa. La mateixa ministra d’Educació s’hi va enfrontar i va assegurar que “un suposat menú no confessional equival a barrar-los l’accés a la cantina”. Aquesta és la situació que denuncien a Vic.

    A Catalunya, molts centres, públics i concertats, ja garanteixen aquesta alternativa, però no és la norma imperant. Aquestes famílies remarquen sobretot que menjar o no a l’escola afecta la socialització dels seus fills. “Al meu fill li encanta quedar-se a dinar al col·le, perquè després juga amb els altres”, explica una mare. “Els nens tenen una lliga de futbol a l’hora del pati i si no et quedes a dinar, et perds la jornada”, afegeix una altra.

    A les mares els preocupa que els seus fills perdin temps de socialització per quedar exclosos del menjador escolar. / © SANDRA LÁZARO

    Entre el grup de mares n’hi ha que ja no porten els fills al menjador i d’altres que sí. ¿I quan hi van, què s’hi troben? “Hi ha molts dies que els preguntes què han menjat i et diuen que només mongetes, perquè el dinar era botifarra i no hi havia cap altra opció”, diu una d’elles. ¿I què passa en dies així? “Que surten morts de gana”, lamenta una altra. També rep crítiques el personal del menjador que, segons algunes mares, menteixen als més petits i els hi diuen que el menjar és halal, o els fan menjar-se la gelatina, potser per desconèixer que està feta a base de porc.

    Desconeixement dels docents

    Per Fatiha El Mouali, tècnica d’acollida a l’Ajuntament de Granollers i mare de dos joves, és especialment preocupant el desconeixement del professorat sobre la cultura dels i les joves que tenen a classe. “Sovint els mateixos professors no tenen ganes de conèixer les altres cultures, els altres països i les altres religions, i llavors penso: si tenen aquesta mirada, com poden tractar amb aquestes famílies i aquests alumnes?”, es pregunta.

    El que li porta més feina com a mare, explica El Mouali, és combatre la islamofòbia, que arriba als seus fills des dels discursos públics, els mitjans de comunicació, i sovint també des de les aules. Destaca que els professors són persones que tenen els seus prejudicis com tothom, també com “si un professor de classe alta, acostumat a una vida acomodada, arriba a un poble o un barri pobre i veu coses que mai ha vist, perquè no és la seva classe i no sabrà com actuar”.

    Els fills d’aquesta treballadora social han tingut, diu, molts mestres que els han motivat, però també alguns per als quals han estat invisibles dins de l’aula. “Si una persona adulta pot sentir-se culpable i amb baixa autoestima davant la discriminació que pateix, més encara un jove adolescent, que a més a més està vivint uns anys de molta confrontació”, assegura El Mouali. I segueix: “Llavors es donen situacions que l’escola considera que són per mal comportament, o diuen que és per la cultura, perquè pensen que els pares són tots masclistes, que no tenen capacitat per estudiar… Es posen tots els factors sobre la taula menys el de l’altre, que el discrimina amb la mirada”, conclou.

    El repte de la identitat

    Un dels reptes pendents com a societat, segons Ibrahim Miguel Ángel Pérez, de Musulmans contra la Islamofòbia, és fer possible la construcció d’una identitat musulmana catalana, i que aquesta religió es deixi d’associar sistemàticament a altres indrets. Destaca la dificultat de poder estudiar la religió islàmica a les escoles, tal i com reconeix la llei i poden fer les famílies catòliques. No es coneix cap centre que actualment a Catalunya oferti una assignatura d’aquesta religió.

    Les preocupacions de Fatiha El Mouali, en canvi, no estan en l’educació religiosa. “S’ha lluitat molt contra la religió, i no crec per res que la religió hagi de formar part del currículum escolar, però em fa gràcia, perquè s’ha fet fora per posar-hi un altre tipus de religió”, diu. Es refereix a dogmes econòmics i socials presents als centres, amb el que s’anomena el currículum ocult i a vegades amb el currículum explícit. “Què estem aprenent a les escoles? Quina classe social fa el currículum? En una classe d’economia que els hi expliquen que la falta de treball és deguda a que les dones haguem sortit a treballar i perquè hem vingut molts immigrants.… Quina ideologia està dient això?” El gran repte que apunta El Mouali afecta als estudiants musulmans, però també a tots els seus companys.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    diversitat diversitat religiosa Islamofòbia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    “Som iguals? Som diferents?”: la Carlota, a la ‘Revista Per Què’
    Next Article
    Actualitat
    M’agrada en Jaume Funes
    João França
    • Website
    • X (Twitter)

    Periodista. Ex-redactor en cap de Catalunya Plural

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    Quan les cançons de casa no sonen a l’aula. Per una educació antiracista

    maig 2, 2025

    Opinió
    Què passa quan les cançons de casa no sonen a l’escola?

    abril 22, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}