Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Fatiga ocular i miopia, la factura visual de l’ús excessiu de pantalles

    Els experts recomanen pauses cada hora, fer que la vista enfoqui un punt llunyà i més jocs a l’aire lliure
    Carme Escalesgener 3, 20256 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La digitalització de les tasques laborals, de l’estudi i de l’oci ens fan passar bona part del dia amb la mirada fixa en petites o més grans pantalles. I aquest esforç ocular de manera mantinguda durant molt de temps pot generar-nos fatiga visual, un trastorn oftalmològic que es coneix en com a astenopia. Del sobreesforç que fan els ulls, mantenint la musculatura ocular en tensió, no s’és conscient perquè acostuma a ser més gran l’interès per acabar una tasca o l’entreteniment que brinda un audiovisual, un joc o la lectura en una pantalla digital.

    Fins que els símptomes de l’estrès ocular es fan sentir. Entre els més freqüents –expliquen especialistes en solucions oftalmològiques per calmar aquests símptomes del laboratori STADA– trobem la sequedat ocular. La fatiga provoca una deficiència en la producció de flux lacrimal, el líquid que s’encarrega de mantenir la superfície de l’ull lubrificada. Com a conseqüència, l’ull s’asseca i es produeix la sensació de tenir-hi sorra, provocant irritació, visió borrosa i picor. També es pot produir una hipersensibilitat a la llum, ulls llagrimosos i mal de cap, ja que es genera un augment de la tensió que pot arribar a provocar cefalees o, en els casos més greus, migranyes”.

    Davant d’aquest trastorn cada vegada més comú de fatiga ocular, els especialistes recomanen realitzar descansos visuals de la pantalla de l’ordinador com a mínim una vegada cada hora. En aquesta pausa, convé enfocar algun punt en la llunyania per ajudar a destensar la musculatura ocular i fer que l’ull no perdi la capacitat d’aquest enfocament llunyà que, precisament per la fixació en distàncies curtes pràcticament continuada, està fent augmentar en els darrers anys la miopia.

    Tal com expliquen al canal de l’Escola de Salut de l’Hospital de Sant Joan de Déu, “quan enfoquem de prop, estem estimulant l’acomodació de l’ull per tal de poder enfocar en distàncies properes i no relaxem la musculatura i l’ull s’hi intenta adaptar. El globus ocular s’allarga i es fa més miop. El mateix passa amb els infants lectors compulsius: en aquest sentit, no està demostrat que les pantalles siguin pitjors, però el que sí que generen és més addicció”.

    Quant a la fatiga ocular, segons un estudi de la farmacèutica STADA, nou de cada deu usuaris de pantalles en pateixen. Tantes hores davant de l’ordinador, la tauleta, el telèfon mòbil o el televisor estan fent cada vegada més casos de fatiga, que no sol ser greu i acostuma a desaparèixer una vegada la vista ha descansat correctament. Cal aprofitar els descansos de la mirada a les pantalles per a fer altres activitats com trucades telefòniques, preparar un cafè o fer una breu caminada. És important, a més, no tenir ni massa llum, ni massa poca, s’han d’intentar evitar els reflexos, la il·luminació massa brillant i els excessos de contrast d’algunes pantalles.

    En l’informe que l’Organització Mundial de la Salut (OMS) va fer sobre la visió al món, l’any 2019, ja s’advertia que “l’augment del temps que es passa en espais interiors i de les activitats que impliquen una visió de prop estan provocant que un major nombre de persones pateixin miopia, i que l’augment del temps en l’exterior pot reduir aquest risc”.

    Creix la miopia a Espanya, especialment entre els infants

    En les últimes dècades, els canvis en els hàbits de vida de la població, especialment l’ús intensiu de pantalles han contribuït de manera significativa a l’augment de les anomalies visuals. Cada vegada més persones necessiten ulleres, lents de contacte i fins i tot intervencions quirúrgiques per a corregir afectacions visuals. Un clar exemple d’això és l’alta prevalença de la miopia, que segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), d’aquí a l’any 2050, afectarà la meitat de la població mundial.

    La seva incidència a Espanya segueix a l’alça, especialment en edats primerenques: un de cada cinc nens en edat escolar és miop, segons el Baròmetre de la Miopia Infantil a Espanya. El tram d’edat amb major incidència és el de 5 a 7 anys. No obstant això, dos de cada deu menors de 8 anys no s’ha revisat la visió encara, i el 59% de les famílies no porta als seus fills a l’oftalmòleg perquè no presenten queixes aparents.

    “Moltes anomalies visuals no presenten simptomatologia i els nens no s’acostumen a queixar, d’aquí la importància de realitzar un examen visual complet”, adverteixen els especialistes d’OPTICA2000. Més enllà de l’impacte físic que pot suposar en incrementar-se el risc de desenvolupar complicacions més greus, existeix una correlació directa entre les patologies visuals i el rendiment escolar. Segons estudis recents, els problemes d’eficiència i percepció visual són responsables de fins al 30% dels fracassos escolars. El rastreig, revisions periòdiques i la prevenció poden ajudar a reduir la incidència, especialment en edats primerenques.

    Des d’Althaia, Xarxa assistencial universitària Manresa, recorden que “a més temps d’utilització de pantalles hi ha més risc de problemes físics, com ara l’obesitat, problemes musculoesquelètics o cardiovasculars, entre altres, i un major índex de problemes emocionals i de conducta”. En canvi, “Igualment,  menys de 2 hores diàries d’ús recreatiu de les TIC està associat a un millor rendiment acadèmic i desenvolupament global saludable junt amb una alimentació sana, uns bons hàbits de son i l’exercici físic”.

    Són alguns dels consells i recomanacions de la Guia per a la prevenció de l’addicció a les pantalles d’Althaia. I, en concret, al web de la Clínica Sant Josep de Manresa, també ens expliquen com trobar l’equilibri entre l’exposició a les pantalles i la salut visual amb algunes mesures per a reduir els riscos de la sobreexposició a les pantalles, pensant en qualsevol edat.

    Són aquestes:

    • S’han de guardar les distàncies adequades respecte a la pantalla. Si s’està davant d’un ordinador, és recomanable seure a 60 – 70 cm de distància; si és un portàtil, a 40 – 50 cm de distància i,si és un mòbil, entre 30 – 40 cm.
    • Fer un descans de les pantalles, apartant la vista seguint la regla “20-20-6”: per cada 20 minuts de treball intensiu davant la pantalla, mirar durant al menys 20 segons a una distància major de 6 metres com, per exemple, mirar per una finestra o canviar d’espai.
    • Restringir l’ús de dispositius electrònics durant els àpats i una hora abans d’anar a dormir.
    • Parpellejar per tal d’evitar ressecar l’ull.
    • Evitar l’ús de pantalles a l’exterior o en zones molt lluminoses, atès que els reflexos brillants de la pantalla poden afavorir la fatiga visual.
    • No és convenient treballar a les fosques.
    • Ajustar la brillantor i contrast perquè el seu ús sigui el més confortable possible.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    noves tecnologies Pantalles Salut
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Centenari de Josep Coll, l’admirable dibuixant del TBO
    Next Article
    Opinió
    Tecnologies per remoure els aprenentatges
    Carme Escales

    Periodista amb més de 20 anys d'experiència. Especialitzada en posar a l'abast de tothom el llenguatge de la medicina, la ciència i la salut.

    Related Posts

    Anàlisi
    Com es construeix una teoria de la conspiració

    maig 28, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Anàlisi
    Intel·ligència artificial: el que Silicon Valley no veu ni entén

    maig 5, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}