Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Final de les vacances: tornen, comencen, continuen, creixen

    Antoni Tortsetembre 12, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Comença el curs / Foto: Sandra Lázaro
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Comença el curs / Foto: Sandra Lázaro

    Les vacances escolars s’han acabat. Per moltes famílies, l’inici de curs no deixa de ser un alleujament davant els dos mesos llargs d’un temps estival que no sempre és fàcil de suportar i de conjugar amb les vacances més breus dels adults. Els temps i els espais educatius en l’àmbit del que anomenem educació no formal, en l’oci i el temps lliure, requereixen d’una estructuració i amplitud que el nostre raquític, sí, raquític estat del benestar no està en condicions d’assegurar per a una gran majoria de la població infantil. I en un llarg estiu això pot convertir el temps de l’oci en un trencaclosques costós des de molts punts de vista. A més, com sabem, la qüestió de la conciliació dels calendaris, dels temps i els espais en la vida de grans i petits segueix sent un meló que pocs volen obrir per la complexitat que suposa abordar d’una vegada per totes horaris laborals, del comerç, dels hàbits socials, dels espectacles i els esports.

    Malgrat tot això, les vacances d’estiu poden ser, per a molts nens i per a moltes nenes, un món d’experiències de gran transcendència personal. Un temps i uns espais que suposen relacions socials singulars i diferents. Es veuen pel carrer, en qualsevol nit de festa estiuenca, agrupacions de persones que no veus durant el curs. Més relacions intergeneracionals, grups infantils movent-se amb desimboltura en entorns nous. Geografies noves per explorar. Sensacions físiques, desitjos i emocions que s’insinuen i s’obren…

    No sé si les vacances escolars d’avui s’assemblen a aquella mena de arcàdia feliç que està més aviat en la ment dels adults quan reelaborem i reinventem la nostra infantesa o si és un període que consisteix simplement en que no és escolar. No sé si els boscos, el carrer, la primera feina, la bicicleta, el riu i la capbussada són els mateixos de fa un temps. Potser no hi ha un gran tall respecte de la resta del curs: tot el dia amb el mòbil i els mateixos col·legues. Potser sí que hi ha novetats: viatges, reagrupació i retrobament temporal de la família extensa, primers amors, primers dolors. Pot ser que sigui un període igual d’estressant que l’altra part de l’any, tot i que les modalitats i els motius canviïn. Els malestars i la duresa de la vida, les crisis, les estretors econòmiques, l’aïllament i els temors no són, desgraciadament, estacionals.

    I després, els nens i les nenes tornen o comencen, continuen. Un nou curs, potser una nova etapa: potser un nou centre; i la institució escolar hi és. Amb els seus i les seves mestres. Ells també, amb els seus estius, amb els seus petits moments feliços, amb les seves crisis, amb les seves geografies, amb els seus viatges, amb els seus rostres una mica diferents.

    La institució escolar obre les seves portes i reinicia les múltiples funcions que una societat plural i complexa li ha encomanat. És la seva missió, està en el seu dret i és la seva obligació (tot i que les famílies homeschoolers no ho vegin així). Els nens i les nenes ho saben; són capaços i molts ja són experts en transitar d’un àmbit a un altre, d’un context a un altre, d’un codi a un altre. L’escola posa en marxa els seus dispositius institucionals i s’arbitren processos d’acomodació, d’ajustament entre identitats i entorns: la família sempre, o gairebé sempre, l’escola i l’institut, les classes d’anglès, el futbol, el conservatori, les pantalles.

    Segurament no podem conèixer amb profunditat i amplitud dels canvis profunds esdevinguts en dos mesos d’estiu a cadascuna de les persones joves que conviu amb nosaltres cinc i sis hores en una aula. Però no està de més repensar que els aprenentatges no sempre són visibles, que moltes experiències vitals de gran profunditat no necessàriament passen pel professorat, que la vida segueix dins i fora de la institució. Aquesta posa en marxa els seus mecanismes i té les seves lògiques pròpies. Però al mateix temps ha de buscar la forma de comptar amb una pell porosa, sensible a les experiències del seu alumnat; ha de mantenir la capacitat de connectar amb el seu entorn. Només així podrà ser una institució creïble i convivencial pels nens i nenes que al setembre tornen, comencen, continuen. Per a uns nens i unes nenes que creixen també a l’escola i més enllà de l’escola.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Vídeo | Les desigualtats socials i el seu impacte en l’educació
    Next Article
    Actualitat
    Per una escola equitativa, inclusiva i connectada al món
    Antoni Tort

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}