Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Fins a 4 hores més de matemàtiques a la setmana a partir del curs vinent

    Redaccióabril 25, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    A partir del curs 2024/25 s’incrementaran les hores de matemàtiques entre 1 i 4 hores setmanals en 200 centres educatius, segons necessitats, per tal de millorar el seu aprenentatge. Aquesta iniciativa pionera, que rep el nom de programa Florence i que té una durada de tres anys, és una de les mesures que el Govern durà a terme per tal d’augmentar les competències matemàtiques.

    Aquest increment horari serà possible fent ús de les hores de gestió autònoma que permeten els nous currículums. A més, hi haurà una nova figura, el referent territorial, que serà un docent amb dedicació de jornada completa i que inicialment en tindrà 12 a primària, un per cada servei territorial. Aquests referents faran la diagnosi dels centres, proposaran als centres participants formació en matemàtiques, faran codocència a l’aula i oferiran estratègies d’organització interna.

    L’objectiu del Govern és optimitzar la competència matemàtica a través de canvis en l’organització dels centres, especialment en l’ús de les hores de gestió autònoma, i a través d’actuacions adreçades als centres, al professorat i a l’alumnat.

    Això és conseqüència dels resultats de les diferents proves d’avaluació, com les competències bàsiques de 6è de primària i de 4t d’ESO i les proves internacionals PISA, que han evidenciat dificultats d’aprenentatge entre l’alumnat català en els problemes de connexions i reflexió, en deducció i raonament, sobretot en fraccions, percentatges, proporcions i geometria de l’espai.

    Florence pren com a base els programes que s’han fet en altres països i es focalitza en els ítems de millora de les proves estandarditzades, didàctica manipulativa i tutorització de les matemàtiques. El Departament d’Educació posa en marxa aquesta iniciativa inicialment en 120 centres d’educació primària i 80 d’ESO, especialment en els centres que han obtingut pitjors resultats.

    El programa oferirà a aquests centres una maleta amb materials manipulatius de didàctica de les matemàtiques, programació i guies per a dues sessions setmanals d’una hora. Per a 4t o 5è de primària o 1r o 2n d’ESO, també oferirà formació en horari de centre i modelatge d’un docent acompanyant, que estarà al centre un cop cada 2-3 setmanes.

    El Departament d’Educació elaborarà i oferirà als centres guies amb els fonaments bàsics de matemàtiques, així com la unificació de les metodologies d’ensenyament. Per això, es col·laborarà amb els instituts de ciències de l’educació, que donaran suport en didàctica específica. Els centres no participants també podran accedir a les guies i recursos, amb vídeos per saber com aplicar-los si així ho decideixen.

    Aquest curs escolar ja s’han endegat algunes iniciatives per a la millora de la competència matemàtica com a primeres mesures, com ara la creació de 1.000 places noves de cursos de matemàtiques a través d’acords amb els Instituts de Ciències de l’Educació, 700 noves places de formació en situacions d’aprenentatge per a l’ESO i el batxillerat, i la reactivació del programa AraMat de formació en didàctica matemàtica, amb més de 700 places.

    Competència lectora

    D’altra banda, hi ha noves mesures pel que fa a la comprensió lectora. El Pla per a la millora de la competència lectora preveu la creació de xarxes de centres en què hi participaran uns 250 centres de forma voluntària. Els serveis territorials valoraran el nombre final de centres que podran sumar-s’hi, a partir de les demandes, seguint els criteris següents: compromís del centre, percentatge de docents que hi participaran, resultats de les proves de comprensió lectora o si tenen una biblioteca escolar activa. És destacable que el percentatge del claustre que s’ha d’implicar ha de ser del 80% com a mínim, amb la qual cosa aquests treballs no només implicaran els docents de llengua, sinó tot el professorat.

    Les xarxes es constituiran en el que resta de curs 2023-2024. Es farà un primer plenari per presentar als centres el marc de referència i encarregar-los una diagnosi de la seva situació, que s’abordarà en un segon plenari, a la tardor. La diagnosi s’ha de centrar en cinc components basats en la teoria de la didàctica de la lingüística i les evidències científiques: l’oralitat, la descodificació, la fluïdesa lectora, les estratègies de lectura i el lèxic. Altres elements que es tindran en compte més endavant són la lectura literària, la dimensió personal de la lectura, la dimensió social, i la lectura a les diferents àrees i matèries.

    Durant el mes de març, aquest pla s’ha presentat als 11 serveis territorials i al Consorci d’Educació de Barcelona, en uns actes en què van participar 2.265 docents de 1.657 centres. Pel que fa als centres interessats que no puguin accedir a les xarxes, el Departament els oferirà formacions: algunes de ja existents, com les formacions ‘Llegir per aprendre’, i d’altres càpsules autoformatives de nova creació, individuals o d’equip docent.

    El pla de competència lectora preveu el reforç de la llengua oral a través de l’aplicació de la metodologia de la immersió lingüística, que ja s’ha començat a treballar aquest curs, formant els assessors i les assessores de Llengua i Cohesió Social (LIC) i elaborant els materials de formació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    comprensió lectora matemàtiques PISA
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleAugmenta l’oferta d’FP de Sanitat, Informàtica i Comunicacions i Serveis a la Comunitat
    Next Article
    Actualitat
    Més de 250 participants a l’assemblea d’AlumnesCoop
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    Infrafinançan l’escola pública i aquí no passa res

    maig 26, 2025

    Opinió
    La Metamorfosi Educativa. Un canvi paradigmàtic cap a la transformació del sistema educatiu

    abril 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}