Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Després de les dades revelades en l’estudi ALADINO (Estudi d’alimentació, activitat física, desenvolupament Infantil i Obesitat) del 2019 del Ministeri de Sanitat, Consum i Benestar Social, que mostren que el 23,3% dels nens i nenes espanyols d’entre 6 i 9 anys tenen sobrepès, i el 17,3%% són obesos, i que destaquen que el sobrepès i l’obesitat són més freqüents en les zones urbanes i en les llars amb menor nivell socioeconòmic, la promoció de l’activitat física i una alimentació equilibrada, haurien de ser pilars fonamentals en l’educació com a eina de Salut Pública.
Així doncs, la implementació d’estratègies com NAOS (Estratègia per a la Nutrició, Activitat Física i Prevenció de l’Obesitat) es torna crucial en l’entorn escolar. Aquesta iniciativa, impulsada pel Ministeri de Sanitat, Consum i Benestar Social d’Espanya, busca promoure hàbits alimentaris saludables i la pràctica regular d’exercici físic entre la població, especialment entre els més joves.
Oferir menús equilibrats a les escoles és fonamental per a la correcta execució de l’estratègia NAOS. Que els menús siguin variats, equilibrats i saludables garanteix una bona alimentació per als estudiants. Per això, és de vital importància que aquests menús siguin dissenyats per professionals de la nutrició, considerant les necessitats específiques de cada grup d’edat i promovent la diversitat d’aliments per a garantir una ingesta adequada de nutrients.
Oferir menús equilibrats a les escoles és fonamental
Així mateix, és imprescindible crear entorns escolars que fomentin l’activitat física com a part integral de la rutina diària. Això no sols implica classes d’educació física regulars, sinó també la creació d’espais i oportunitats per al joc actiu i l’exercici durant l’esbarjo. La promoció d’estils de vida actius des de la infància no sols ajuda a prevenir problemes de salut associats amb el sedentarisme, com l’obesitat o malalties cardiovasculars, sinó que també estableix bases sòlides per a un desenvolupament físic i cognitiu saludable.
Així doncs, hem de tenir present que l’educació en hàbits saludables va més enllà de la mera instrucció teòrica. Es tracta també de generar un entorn favorable i motivador que impulsi l’adopció d’aquests hàbits com a part natural de la vida quotidiana. Això implica campanyes de conscienciació consistents en activitats lúdic-educatives que fomentin l’autonomia i la responsabilitat en les eleccions alimentàries saludables i d’activitat física dels estudiants.
L’educació en hàbits saludables va més enllà de la mera instrucció teòrica
Des d’Aramark, com a companyia compromesa amb la promoció d’una alimentació equilibrada, així com la pràctica regular de l’esport i els seus valors fonamentals com a fonament per a conrear hàbits saludables, aquest curs hem implementat un nou projecte educatiu en el servei de menjador escolar dels centres als quals donem servei.
Sota el lema “Alimentant el futur d’una generació”, aquest innovador projecte busca promoure hàbits saludables entre els més petits a través de diferents accions, les quals duem a terme de la mà de cinc esportistes d’elit: Athenea del Castillo, Lucas Eguibar, Irene Sánchez-Escribano, i Pablo Martínez i Cayetano García de la Borbolla. Aquestes activitats inclouen seminaris web i vídeos educatius disponibles en la nostra web www.elgustodecrecer.es, visites dels esportistes a les escoles, així com la celebració d’Olimpíades lúdic-educatives mensuals en els col·legis dutes a terme a través del nostre servei de monitoratge.
Finalment, és important ressaltar la importància dels educadors i el sistema educatiu en l’èxit d’aquestes iniciatives. Capacitar els professionals de l’educació en la promoció d’hàbits saludables i la inclusió d’aquests programes en el pla d’estudis de l’alumnat són accions fonamentals per a garantir la seva efectivitat i permanència.
En conclusió, la formació en persones tant física com mental i emocional des d’edats primerenques és necessària per a construir societats més pròsperes i resilients. El menjador escolar també ha de ser un espai on es conreï un estil de vida saludable en tots els sentits. Invertir en la promoció d’hàbits saludables a les escoles és invertir en el benestar i el futur de les pròximes generacions.