Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Iolanda Segura: “La nova llista d’adjudicació de places és un nyap i torna a contenir errors”

    Ana Basanta

    Avaluar per incloure, incloure per avançar

    Pau Gaitán

    Absentisme, abandonament i fracàs escolar: quan el sistema no sap cuidar

    Francesc Imbernon

    Niubó cessa el subdirector de plantilles pel caos de l’adjudicació de places docents

    Ana Basanta

    Calen més pantalles per tenir èxit escolar?

    Victoria Hita Hidalgo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Formar en valors i posar l’accent en la col·lectivitat, tasques pendents per la universitat

    Actualitat
    Formar en valors i posar l’accent en la col·lectivitat, tasques pendents per la universitat

    João Françaoctubre 14, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Pavellons del recinte modernista de l'Hospital de Sant Pau, on es troba la seu de la GUNi / CC by-sa Enfo (Wikimedia Commons)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Les institucions d’educació superior han de canviar el paradigma actual que emfatitza l’individualisme, la competitivitat i els beneficis a curt termini per un model que posi l’accent en la col·lectivitat i en la construcció d’un futur sostenible a llarg termini”. Així de contundents són les conclusions del cinquè informe sobre educació superior de la Global University Network for Innovation (GUNi) que es presenta aquest dimarts a Barcelona.

    Aquesta xarxa internacional creada el 1999 per la UNESCO, la Universitat de les Nacions Unides (UNU) i la Universitat Politècnica de Catalunya –ara reemplaçada pel conjunt de l’ACUP– ha treballat en els últims tres anys en aquesta recerca sobre el vincle universitat-societat amb consultes, seminaris acadèmics i una conferència internacional amb contribucions d’autors de 34 països. Una de les principals conclusions és que per aplicar el canvi de paradigma que proposa “s’han d’ampliar els vincles amb la societat, més enllà de l’empresa, tot enfortint relacions amb associacions cíviques i moviments socials”.

    “La conclusió és que no podem seguir com estem”, assegura Cristina Escrigas, assessora de projectes i ex-directora executiva de GUNi. “Les institucions educatives es mantenen en una lògica post-industrial que no és sostenible, volen seguir amb el creixement però ja hem vist que no és possible”, apunta.

    L’estudi reclama que les institucions d’educació superior “no tan sols formin professionals sinó ciutadans amb ment oberta, esperit crític, consciència ètica i compromís cívic mitjançant mètodes orientats a la resolució de problemes reals i en temps real”.

    Però com s’orienta la universitat a aquests problemes reals? Per Rajesh Tandon, un dels editors de l’informe i fundador de Societat per la Recerca Participativa a Àsia (PRIA, en les sigles en anglès), considera que “la societat ha de demanar a la universitat què vol”, per més que s’hagin distanciat l’una de l’altra, com també apunta. La seva experiència passa, per exemple, per portar estudiants d’agronomia a dialogar amb els camperols, que aquests plantegin problemes i que els universitaris puguin experimentar solucions pràctiques.

    L’estudi, tot i tenir l’ACUP entre els socis, té un enfoc global i no planteja propostes concretes per les universitats catalanes. “Això ja és cosa de cada universitat, però el que no poden fer és com si no anés amb ells”, apunta Escrigas. No obstant, a tall d’exemple participarà ens els debats al voltant de l’informe Maria Marquès, responsable del programa d’aprenentatge i servei de la URV, un model que combina aprenentatge i servei a la comunitat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    acup Cristina Escrigas Global University Network for Innovation GUNi Rajesh Tandon responsabilitat social UNESCO
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Democràcia, educació i globalització: límits, dilemes i altres reflexions
    Next Article El compromís amb l’educació: l’aposta per la llum!
    João França
    • Website
    • X (Twitter)

    Periodista. Ex-redactor en cap de Catalunya Plural

    Related Posts

    Anàlisi
    L’excel·lència de la Medicina

    juliol 28, 2025

    Actualitat
    La Universitat de Barcelona obre una investigació contra Ramón Flecha i el CREA

    juliol 16, 2025

    Actualitat
    La Facultat d’Educació de la UB se suma a la petició d’una investigació sobre Ramon Flecha

    juliol 15, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}