Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Gairebé tots els centres públics cobren quotes indegudes a les famílies, segons la Fapac

    Víctor Sauranovembre 7, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Presentació de l'estudi. Gasull és la primera per la dreta
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Els pressupostos familiars mai haurien de dedicar-se a compensar les retallades en educació”, ha dit Belén Tascón, la presidenta de la Fapac, en la presentació de l’estudi La contribució econòmica de les famílies al sistema educatiu públic català, que s’ha fet aquest matí al Col·legi de Periodistes. I això és, precisament, el que la Fapac afirma haver constatat amb l’estudi: la ingent quantitat de diners que s’ha estalviat l’administració gràcies a l’esforç de les famílies en els darrers anys. Un esforç familiar que, segons l’entitat, ja s’ha institucionalitzat, que genera desigualtats i que incorre en irregularitats, ja que la normativa prohibeix explícitament aquestes pràctiques.

    L’estudi s’ha fet a partir d’enquestes telefòniques a les mateixes associacions que formen part de la federació. Més de 1.200 entitats, de les 1.935 que hi ha federades, han contestat a un llarg qüestionari sobre el què i el com ingressen i gasten. Aquestes 1.200 entitats representen una mica més de la meitat d’associacions de famílies de l’escola pública, ja que n’hi ha al voltant de 400 que no pertanyen a Fapac.

    L’estudi indica que els diners que surten de les famílies i arriben al sistema públic ho fan per múltiples vies: de vegades una AMPA que contracta a un docent o un tècnic de reforç, de vegades una AMPA que dóna directament diners al centre pel que sigui, o que inverteix en la compra d’algun equipament per donar-lo al centre, també hi ha les quotes que paguen els pares (a banda de la que paguen a l’AMPA) en concepte de material escolar o de sortides escolars, quotes que erròniament es prenen com a obligatòries, i que en alguns casos acaben en represàlies si no es paguen (com el cas d’infants que no van a l’excursió si no la paguen o de famílies enviades a serveis socials si no paguen la quota de material).

    Fent una extrapolació al conjunt del sistema, la Fapac calcula que la injecció de diners de les famílies en el sistema educatiu públic frega els 150 milions d’euros: 4,3 milions en concepte dels diners que les AMPA donen als centres; 65,3 milions pels diners que les famílies paguen directament per material escolar; i 78,4 milions pel que paguen en  les sortides escolars.

    Entre les dades que criden més l’atenció hi ha els 116 docents que imparteixen alguna tasca educativa en horari lectiu i que estan contractats per les associacions de mares i pares. O el fet que un 12% de les AMPA d’escoles públiques declarin que en el seu menjador els pares accepten pagar més del 6,20€ per àpat i dia que fixa el Departament d’Educació com a preu màxim. I també crida l’atenció que, segons diu l’estudi, “gairebé el 100% dels centres educatius públics cobren una quota de material escolar a les famílies, tot i que d’acord amb la Constitució, l’Estatut i la LEC està clarament prohibit el cobrament de quotes, ja que l’educació ha de ser gratuïta i universal”.

    A la roda de premsa de presentació de l’estudi, la directora de la Fapac, Lidón Gasull, s’ha referit a totes aquestes pràctiques com a “irregularitats” la responsabilitat de les quals recau en l’administració, i no sobre les mateixes AMPA. No ha precisat si des de la Fapac es farà una crida a les seves associacions perquè deixin de col·laborar econòmicament amb els centres o que demanin a les seves famílies que no paguin més quotes. “Això és una valoració política que correspon a la junta directiva de la Fapac, el que ara pertocaria seria que la Fapac i el Departament d’Educació s’asseguessin a analitzar aquestes dades i veure quines mesures s’han de prendre”, ha dit Gasull.

    L’estudi posa un èmfasi especial en l’efecte segregador d’aquest copagament, ja que compara les quotes de cada centre amb la zona on està ubicat, i per tant amb el nivell de renda de cada territori. I arriba a la conclusió que les AMPA els centres de les quals se situen en barris de classe mitjana estan més ben finançades (tenen més capacitat d’obtenir subvencions) i també són les que més gasten en general en els centres, però que l’esforç que fan les famílies i les AMPA situades en barris de rendes baixes és proporcionalment molt superior. El mateix per territoris, on destaca al Vallès Occidental com el territori on les famílies paguen més tant pel que fa a quotes de material com de sortides escolars.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    AFFAC finançament de l'educació quotes
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Contigo Educa ofereix gratis als docents el seu Pack Protecció
    Next Article
    Actualitat
    Una nova cultura d’avaluació
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    Infrafinançan l’escola pública i aquí no passa res

    maig 26, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}