Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Com gestionar millor els WhatsApp escolars? 3 efectes secundaris i 7 recomanacions per evitar-los

    Liliana Arroyosetembre 20, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Com gestionar els grups de whatsapp? / cc by-sa
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Des de fa un temps, per aquí a l’olor a llapis nous, a llibres recentment folrats i agendes per estrenar, els acompanya la versió digital de les colles de pares, mares i altres familiars en la porta del col·legi: els grups de WhatsApp. Els hi ha de molts tipus i amb dinàmiques diferents, i encara que ja porten un temps amb nosaltres, ens falta encara aprendre una mica de convivència digital. La majoria expressen un estat d’ànim general d’amor-odi cap a aquests grups que, tot i que poden ser útils, de vegades poden arribar a ser molests o fins i tot contraproduents. Per això avui ens dediquem als efectes secundaris no desitjats i plantegem algunes recomanacions per utilitzar i conviure en els grups de forma raonable durant tot el curs.

    Val la pena entendre aquests grups com a comunitats, espais d’interacció col·lectiva que, en funció de qui hi estigui inclòs, la naturalesa que tingui i qui ho lideri, funcionarà d’una forma o una altra. I, com qualsevol comunitat, es necessiten algunes línies comunes de convivència. Els grups escolars de WhatsApp es poden dividir en dos tipus: els primers solen obrir-se com a canal de comunicació oficial entre el centre i les famílies. Solen ser liderats pels educadors (professors, directors, coordinadors, entrenadors…). Els segons i els més interessants per avui, són aquells en els quals només participen familiars. Comencen com un canal àgil, ràpid i informal i poden acabar en grups pesats, sobresaturats i amb faltes de respecte.

    3 efectes secundaris

    1) El primer dels efectes secundaris és la rumorologia i el brou de cultiu que amplifica els mals entesos, donant voltes al problema sense acabar de resoldre’l. Imaginem que hi ha algun problema amb algun professor o alguna assignatura en concret: té sentit que aquells problemes de l’escola es quedin coent en els grups sense que arribin a dialogar-se amb les parts implicades? Probablement no. Perquè, a més, obre la porta segon efecte col·lateral.

    2) Interpretacions i triples lectures: La comunicació en directe i presencial ens permet comprendre el missatge en la seva complexitat: captem el que es diu però també el com, en quin context i des de quina emoció ens parlen. En WhatsApp, per moltes emoticones o aclariments que posem, els mals entesos i el malestar innecessari acaben sent més abundants del que desitjaríem. Els àudios poden solucionar això, però resten agilitat i discreció als missatges escrits.
    Fins a aquí, podríem dir que són qüestions comunicatives, però hi ha un efecte secundari silenciós i preocupant alhora:

    3) És molt comú que els adults es converteixin en agenda i els salvavides dels fills. Per exemple, quan la circular de la propera excursió no ha arribat on havia d’arribar i per tant no sabem si cal portar menjar o quina és l’hora de sortida; o bé quan es deixen el llibre en el calaix o a l’armariet, però poden fer els deures gràcies a les fotos d’alta resolució que circulen per als despistats. També existeix la versió post-entrenament en la qual els pares intenten localitzar els mitjons perduts.

    Podríem considerar-ho la versió digitalitzada d’agafar-los la motxilla perquè no la carreguin. Aquí estem evitant que es facin responsables de mirar la seva agenda de tasques, d’organitzar-se, de decidir què han d’agafar i quan. En definitiva, els llancem un missatge de “sou nens, no podeu” però sobretot, els impedim que experimentin les conseqüències dels seus actes i els arrabassem l’oportunitat d’aprendre d’això.

    Set recomanacions

    A continuació proposem algunes recomanacions per cuidar aquesta convivència digital en els grups de WhatsApp escolars, però extensibles a qualsevol grup de virtual que tingui per objectiu ser un canal de comunicació informatiu, pràctic i multitudinari.

    1) Comentar prèviament la necessitat de crear un grup, acordant quines persones incloure-hi. Informar abans i demanar permís per afegir-los.

    2) Consensuar i explicitar al començament la finalitat del grup (p. ex. “avisos escola”, o “Equip d’hoquei”), etc. Sol anar bé un missatge inicial on consti per a què serveix el grup.

    3) Usar el canal estrictament per als temes acordats i no aprofitar per bolcar informacions de forma massiva (evitar reexpedir cadenes, memes…)

    4) Obrir grups temàtics quan sorgeixi la necessitat únicament amb les persones interessades. Per exemple, per parlar dels regals a professors o organitzar la sortida de famílies; o un canal exclusiu per a bromistes.

    5) Respondre només quan sigui necessari, amb la màxima brevetat i evitant afegir informacions supèrflues

    6) Limitar la circulació de fotografies dels menors (tret que es tingui consentiment exprés de tots). Per exemple en els festivals de final de curs, excursions, etc.

    7) Consensuar uns horaris d’ús del grup, per evitar el bombardeig constant de notificacions.

    En definitiva: la clau? Pactar i negociar amb els integrants del grup el qui, el per a qui, el quan i el com. El consens és l’única manera d’afavorir un sentit comú compartit i corresponsabilitzar als qui formen part en el seu manteniment.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    escola famílies opinió tecnologies whatsapp
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Conversar sobre el món
    Next Article
    Actualitat
    “S’esperen un boig, però s’adonen que ets normal”: aules que trenquen el tabú de la salut mental
    Liliana Arroyo

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}