La història de Núria Vouillamoz i la literatura infantil i juvenil (LIJ) sembla la d’una predestinació. Va estudiar Filologia Hispànica, va treballar durant anys en informàtica, però la passió per la llengua i l’experiència de la maternitat la van reconduir cap al món de la literatura. La seva formació li va proporcionar la base teòrica, i començar a treballar a l’escola Gerbert d’Orlhac, de Sant Cugat del Vallès, com a responsable de la biblioteca li va donar l’oportunitat de portar a la pràctica tot allò que anava descobrint amb formacions i lectures. «De la mà dels infants i amb dinàmiques pedagògiques vaig anar confirmant com la literatura acompanya els nens i nenes en el seu desenvolupament emocional i intel·lectual», explica. Després vindria una tesi doctoral sobre l’àlbum il·lustrat i les possibilitats extraordinàries que brinda per a la formació literària dels infants i prop de 20 anys d’experiència i recerca sobre literatura infantil i juvenil. Una trajectòria que li ha valgut el Premi de Pedagogia Marta Mata.
Conversant amb Núria Vouillamoz s’encomana la passió per la lectura i se’n fan evidents els beneficis. Però, i la fórmula per despertar la curiositat lectora? Li demanem receptes i reclama, primer de tot, posar l’infant en el centre: «La curiositat per llegir es despertarà quan els llibres parlin d’allò que cada nen i nena necessita sentir. Hem d’oferir còmics per a aquells que s’espanten davant textos llargs; narrativa per als que tenen ben consolidat l’hàbit lector, o àlbums il·lustrats per a aquells que es delecten amb les imatges». «I a casa -hi afegeix-, llegiu! Compartiu estones de lectura silenciosa, busqueu moments entranyables per compartir llibres.» No vol parlar de les pantalles com una amenaça excloent i assenyala com a repte fer descobrir als infants el poder de la narració oral i el goig de llegir un llibre agafant-lo entre les mans.
Les biblioteques han d’esdevenir veritables centres neuràlgics que irradiïn passió per la descoberta i la lectura: el cor de les escoles
Tornant a l’escola, la Núria reclama que les biblioteques siguin «veritables centres neuràlgics que irradiïn passió per la descoberta i la lectura: el cor de les escoles, com deia Jaume Centelles». També reivindica el paper de la persona responsable de biblioteca, avui no reconeguda oficialment, i proposa incloure moltes més matèries relacionades amb la LIJ a la formació universitària dels docents i crear una figura de mestre especialista en biblioteca. En resum, reclama «més consciència, formació i recursos per tal que les biblioteques assoleixin el paper que mereixen dins l’escola».