Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC)maig 14, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Davant la gravetat dels fets que s’han conegut aquests dies relacionats amb l’explotació i la violència sexual exercida contra una menor d’edat sota la guarda de la DGAIA en un centre de protecció, des del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya volem expressar amb fermesa la nostra indignació, el nostre suport a les víctimes, i el nostre compromís amb la defensa dels drets de la infància i l’adolescència i amb la qualitat de la intervenció socioeducativa.

    Valorem positivament que la Conselleria de Drets Socials i Inclusió hagi anunciat una compareixença parlamentària i l’obertura d’un expedient informatiu per revisar l’actuació dels serveis de protecció. Però cal dir-ho amb claredat: aquest cas no és una excepció. Fa massa temps que des de diversos espais professionals s’alerta de deficiències estructurals en el sistema de protecció a la infància i d’una manca de recursos i reconeixement als equips professionals que hi treballen.

    Cal reconèixer la tasca de les educadores i els educadors socials que van saber detectar indicis d’abús i van activar els protocols pertinents. Com a Col·legi, volem recordar que l’exercici professional es regeix per un codi deontològic que protegeix la confidencialitat i la intimitat de les persones ateses. 

    Volem també expressar la nostra preocupació per com s’està traslladant aquest cas a l’opinió pública. El relat mediàtic no pot col·locar de nou la víctima en el focus, sinó que ha d’assenyalar amb claredat la responsabilitat dels agressors. Informar de la situació de la nena pot contribuir, si no es fa amb cura, a una revictimització injusta, desviant el centre de la qüestió: la violència exercida per part d’un adult i la responsabilitat del sistema a l’hora de prevenir-la i actuar-hi amb contundència.

    Informar de la situació de la nena pot contribuir, si no es fa amb cura, a una revictimització injusta

    El cas que ha sortit a la llum posa en evidència, una vegada més, que necessitem un canvi profund en les polítiques d’infància i adolescència, tal com ha assenyalat el Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya en diverses ocasions des de fa anys. Cal passar d’un enfocament de protecció reactiva a una mirada comunitària, de treball preventiu i centrada en els drets. Cal garantir una presència estructural de les educadores i els educadors socials en espais clau on es construeixen vincles i es detecten a temps les vulnerabilitats: serveis socials, serveis d’intervenció socioeducativa, centres educatius, projectes de lleure educatiu, activitats esportives o espais de participació infantil i juvenil, entre d’altres. Sense oblidar els serveis especialitzats, com ara el model Barnahus, on en els equips professionals dels quals, la Generalitat de Catalunya ha obviat la tasca essencial de les educadores i els educadors socials.

    Aquest treball de prevenció no pot dependre només de la bona voluntat dels i les professionals. Calen més recursos econòmics, ampliació de ràtios i estabilitat en els equips tècnics (així com la substitució immediata del personal de baixa), protocols clars i una aposta política clara i real per la cura dels infants i adolescents, i també per la cura dels treballadors i treballadores que en tenen la responsabilitat.

    És imprescindible que es reforcin els mecanismes de supervisió, avaluació i transparència. No podem continuar funcionant a base d’urgències. Cal revisar i repensar el model, amb la participació de tots els agents implicats i escoltant la veu dels propis infants i adolescents.

    Des del CEESC, com a corporació professional i com a veu col·lectiva d’una professió que treballa diàriament al costat de les persones, exigim que es garanteixin els drets de la infància i l’adolescència, que es dignifiqui la nostra tasca i que es posi la infància realment al centre de les polítiques públiques. Continuarem treballant perquè així sigui i sempre amb la mà estesa per treballar-ho conjuntament amb la DGAIA i amb qualsevol altre organisme públic responsable.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    adolescència ceesc Drets de la infància Educació social educadors socials opinió violència
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia
    Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC)

    Related Posts

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.