Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Hores de 55 minuts?

    Lluís Salsasabril 29, 20243 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Quan ets petit, sols desitjar que el temps corri més ràpid i que les hores de classe siguin més curtes perquè es fan massa llargues. Ara hi ha diversos centres educatius que han escoltat la seva veu interior i ho estan aplicant, però no per a fer més content el seu alumnat, sinó per a fer treballar més hores lectives els docents.

    M’explico: el DOIGC, el Document d’Organització de Centres, estableix que els docents de la secundària, escoles d’art, escoles oficials d’idiomes, etc., de les seves 37,5h de jornada laboral, n’han de fer 18 de lectives; és a dir, impartint classe directa. La resta estan destinades a la preparació de les classes, reunions o correccions, per exemple.

    El joc del triler d’alguns directors és convertir el còmput total d’hores lectives anuals en minuts, i convertir les sessions de cada matèria dels alumnes a 55 minuts, la qual cosa implica esquivar la instrucció del Departament i fer-ne una interpretació subjectiva per tal de fer treballar més sessions lectives als docents. Així, aquests passarien de les 18 establertes a 19 o, en alguns casos, a 20.

    El joc del triler d’alguns directors és convertir el còmput total d’hores lectives anuals en minuts, i convertir les sessions de cada matèria dels alumnes a 55 minuts

    Aquest plantejament té altres visions legals que possiblement aquests directors no han tingut en compte, perquè ho haguessin fet, possiblement no l’haurien dut a terme. La reducció de l’hora als 55 minuts no respecta ni l’annex 7 del Decret 175/2022 de 27 de setembre ni el Decret 171/2022 de 20 de setembre, que estableixen les hores lectives que han de rebre els alumnes d’ESO i de Batxillerat respectivament; perquè, si reduïm les sessions de cada assignatura a 55 minuts en comptes de l’hora establerta normativament, els alumnes perden hores de formació de totes les matèries.

    Aquesta davallada lectiva, ja prou greu per si mateixa, s’agreuja amb l’alumnat de Batxillerat, que ja té un temari prou atapeït, sobretot en cas dels qui volen anar a la selectivitat, que amb la pèrdua paulatina i continuada de minuts -convertit en més de set hores reals- veu perdre l’oportunitat d’explicar tot un tema de cada matèria.

    A més, l’Ordre de 29 de juny de 1994, per la qual s’aproven les instruccions que regula l’organització i el funcionament dels instituts de secundària, publicada al BOE número 159 de 5 de juliol, estableix que a cada professor/a, si imparteix més de  “18 períodes lectius” (art. 92 e), se li hauria de compensar l’excés d’hores al curs següent. Si convertim els cinc minuts de descans per als alumnes entre classe i classe (art. 66 c de la mateixa ordre ministerial) en sessions lectives de 55 minuts, reduiríem encara més el temps d’aprenentatge del nostre alumnat. Tres normatives de rang superior a les instruccions d’inici de curs que es recullen al DOIGC en el qual es basen certs directors.

    Són per aquestes raons legals que ja hi ha instituts que han tornat a les 18 sessions lectives per als docents per requeriment del seu propi Servei Territorial. Malauradament, encara hi ha centres que volen continuar jugant al joc del triler.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    horari lectiu horaris horaris escolars horaris laborals
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleNeixen les beques universitàries Jesús Serra
    Next Article
    Opinió
    Carta oberta a la futura consellera d’Educació
    Lluís Salsas

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Actualitat
    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    maig 27, 2025

    Opinió
    Infrafinançan l’escola pública i aquí no passa res

    maig 26, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}