Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Hort o grafia

    Jordi Badiellanovembre 12, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Ortografia
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Jordi Badiella es professor de secundària

    Aquests dies, per damunt de mestres i professors plana l’ortografia. Per damunt de tots, perquè n’hi ha ben pocs que, sumada a la seva especialitat, no ensenyin, també, llengua. Les orientacions pràctiques de Jordi Balcells recollides en un document publicat pel Departament d’Ensenyament són una eina utilíssima per a un treball que els professionals de l’ensenyament sabem dur i difícil; tant per a nosaltres com, sobretot, per a bona part dels nostres alumnes.

    Pensar en l’ortografia, que és una cosa que Jordi Balcells ha aconseguit que fem, ha tingut, en el meu cas, un efecte holístic, que ha anat una mica més enllà de la grafia. Un joc de paraules senzill i fàcil, potser massa, m’ha portat de la grafia a l’hort.

    Ortografia
    Ortografia

    L’hort del qual parlo té tres nivells: la programació, la metodologia i els materials.

    La programació té en compte aquells continguts en els quals l’alumnat mostra un nivell menys homogeni. Aquest és el cas, per exemple, de l’ortografia. En efecte, el nivell de correcció ortogràfica varia molt d’uns alumnes a altres. Aquest fet aconsella d’organitzar l’ortografia com un conjunt d’activitats que uneixin la informació clara i concisa amb la pràctica constant i reflexiva, la qual cosa permet agrupar i diferenciar els continguts ortogràfics per aplicar-los amb tota flexibilitat en el moment i amb la intensitat que cada alumne requereixi.

    D’altra banda, l’atenció a l’alumnat és també a la base d’un tipus determinat de feines, com són les d’investigació, ampliació i reforç, així com en la metodologia i en les estratègies didàctiques que s’apliquen a l’aula. Aquestes estratègies afecten fonamentalment l’ensenyament del lèxic i l’ensenyament de l’expressió oral i escrita. Quant a l’ensenyament del lèxic, s’hauria de realitzar a partir dels usos reals que aporta l’alumnat a l’aula. Es tracta, per tant, de respectar els usos i les diferències individuals.  I, pel que fa a l’ensenyament de l’expressió tant oral com escrita, és útil, més que una atenció a les diferències individuals, un ensenyament individualitzat en què es tinguin en compte el punt de partida de cada alumne, les seves dificultats específiques i la seva zona immediata de desenvolupament. Així, per exemple, és difícil plantejar-se l’ensenyament efectiu de la composició escrita d’una manera que no sigui personalitzada, i el mateix cal dir de les estratègies  que milloren la comprensió i l’expressió oral. Això no vol dir que l’alumne treballi de forma aïllada; ben al contrari, s’hauria de crear un ambient de socialització que fes palesa la funció comunicativa del llenguatge i la introducció de mecanismes de cooperació com ara la pluja d’idees, la correcció col·lectiva o els treballs en grup, perquè l’essencial de la nostra feina no és el que ensenyem, sinó com ho fem. L’hort del qual parlo el podem veure en 10 bancals:

    1. Per a l’ensenyament de la llengua, és necessària la coordinació del professorat que intervé en un grup d’alumnes amb uns objectius comuns.

    2. La responsabilització global en l’ensenyament de la llengua, però, no pot ser espontània, no ha de dependre de la voluntat del professional.

    3. Cal orientar l’alumne a adquirir repertori lingüístic, així com també promoure la utilitat de la llengua com a eina comunicativa.

    4. Cal afavorir la consciència lingüística de l’alumnat i fomentar la sensació que pertany a una comunitat lingüística concreta.

    5. L’estudi de la llengua no és només instrumental. Al costat del coneixement de la gramàtica cal situar el conjunt d’habilitats lingüístiques.

    6. Cal prioritzar les activitats que afavoreixen la comprensió lectora i l’expressió escrita i oral; i la creativitat lingüística.

    7. La lectura és fonamental: ajuda a adoptar una actitud crítica, afaiçona la personalitat; i obliga a resumir, a interpretar, a recensionar.

    8. La lectura, entesa com una matèria que ha de ser ensenyada de manera col·legiada, ha de ser un eix central i imprescindible de l’escola.

    9. Per poder llegir i saber comprendre cal treballar la lectura d’una forma comuna en les diferents àrees tot i l’especificitat de cadascuna.

    10. El punt de partida de la corresponsabilització en l’ensenyament de la llengua es troba en l’anàlisi de les necessitats reals de l’alumnat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió ortografia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els Sheldon Cooper i Lisa Simpson de la vida real: els superdotats senten passió per la tecnologia?
    Next Article
    Actualitat
    El primer home
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}