Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    I nosaltres què? La pandèmia vista amb els ulls dels joves

    Bettina Atance Bonetamarç 7, 20215 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Em disposo a seure al banc que fa cantonada amb Via Augusta i el carrer Margenat com faig cada dimarts i dijous. M’assec com sempre i em poso play a Pau Vallvé a tot volum, avui no m’he emportat Elvira Sastre per completar el poc temps de descans de què disposo. Avui em conformo a seure i observar. Veig desenes de persones que caminen amunt i avall sense prestar atenció a l’entorn, àvies i avis que recullen els infants de l’escola, grups de joves xerraires, senyores i senyors que surten de la feina… Em concentro en cada moviment, en cada gest, en cada paraula, i és que si no fos pel petit detall tan rellevant que és la mascareta diria que res gira fora de la normalitat.

    Ja són mesos els que vivim sota una incertesa constant, on han sigut tants els inputs rebuts en tan poc temps que sense adonar-nos han atemptat totes les nostres llibertats fins a deixar-nos impunes. Centrant totes les atencions a la gent gran i als infants. Però què se n’ha fet de la generació dels norantes i dos mil? Com pot ser que a aquells que tant necessiten ales els hi tallin sense donar explicacions? Com aprendran a volar de nou? Des de la pròpia experiència he pogut observar en diverses ocasions com l’energia dels meus s’esvaïa, s’apagava. Com aquella pregunta tan freqüent de “com estàs?” es reduïa a un silenci.

    Fa unes setmanes la meva cosina Alba va estar preguntant des de la plataforma d’Instagram als seus seguidors més íntims, quants d’aquests creien, puntuant-se des de l’1 al 10, que necessitaven visitar un psicòleg, o si més no s’ho havien plantejat. Sens dubte la resposta va ser impressionat i inquietant: només tres de setanta persones creien que no els era necessari assistir-ne a un.

    Érem unes adolescents de 18 anys que en el seu moment ens vam haver d’espavilar per estudiar la selectivitat, sobtadament deixant d’assistir a classes presencials. A poc a poc vam haver d’exercir soles des de casa el nou temari que ens pertocava per anar preparades a la selectivitat. Fins i tot van ser diverses assignatures les que ens van deixar de donar classe fins pocs dies abans d’examinar-nos de les PAU. També va ser un cop dur quedar-nos sense viatge de fi de curs ni graduació, fets que òbviament van quedar en un segon pla, però que de mica en mica anaven deixant empremta en els dies que anaven passant.

    Després d’haver passat un estiu diferent, va arribar la universitat, aquella experiència de la qual feia anys que ens parlaven i que totes tant anhelàvem. Sens dubte quan va arribar l’hora res va ser com ens pensàvem… On s’havien ficat aquells nous amics que havien de canviar les nostres vides? On s’havien ficat aquelles reflexions introspectives i debats de llargues hores al costat d’un cafè en un bar universitari? La immensitat de les aules plenes de cares desconegudes, les professores de les quals el meu germà gran ja m’havia parlat al cursar anys abans la meva carrera, de la proximitat i els vincles que havia anat perfilant al llarg dels anys amb elles, d’aquella famosa biblioteca que semblava Hogwarts, de conèixer gent nova de tota Catalunya i amb això entendre noves maneres de viure…

    Ens ha tocat conviure dins una normalitat inesperada, on nosaltres, les nouvingudes, no sabem com viure-hi, perquè mai abans a ningú li ha tocat ser-hi. És aquesta la nova realitat que estem afrontant i que ningú ens ha ensenyat a gestionar, perquè ningú sap com gestionar-la.

    Em semblen imprescindibles les mesures sanitàries restrictives preses per part del govern, però no per això no em plantejo el funcionament de tots aquests processos. És importantíssima la salut física de tota la població, però sembla com si ens haguéssim descuidat d’una petita part dels ciutadans, la gent jove. Què no és important la seva salut mental? Al cap i a la fi serem els que formarem part del nostre futur. Com podrem seguir dient que ens trobem bé, que ens trobem com sempre ens havíem trobat, si és com si ens haguessin agafat i tancat dins una gàbia on veiem que el món no para de córrer cada dia més i nosaltres l’observem com si ens trobéssim a la banqueta d’un partit de futbol, esperant quant temps ens queda per tornar altre cop a jugar.

    La nostra rutina s’ha convertit a despertar-se, encendre l’ordinador, assistir a les classes online de la universitat o els estudis cursats, fer la feina necessària que ens pertoca, apagar l’ordinador i altre cop començar el nou dia sense potser ni haver trepitjat el carrer. Com és possible que totes aquelles persones que duien una vida completament activa, que passaven poques hores sota el sostre de casa, que necessitaven el contacte constant amb la gent, socialitzar-se, xerrar, viure i conviure, fer cultura, anar al cinema, al teatre, a museus, a concerts, obrir i tancar bars, que vivien com si no hi hagués demà… com és possible que ara es trobin bé quan els han robat els millors anys de la seva vida? S’ha deixat al jovent desemparat, i ara ja no sabem com sortir-nos-en. És obvi que actualment no són les prioritats de ningú, però al cap i a la fi no deixen de ser personetes que s’estan formant i que viuran sempre amb un record amarg que els condicionarà de per vida.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    crisi del coronavirus opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Coeducar a l’escola a través de la ciutat
    Next Article
    Opinió
    La pandèmia i la crisi social agreugen la desigualtat de gènere
    Bettina Atance Boneta

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}