Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Les Illes Balears obren una via a noves guarderies: 1,5 metres quadrats per nen i sense llum natural obligatoria

    Angy Galvíndesembre 5, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Cada cop més municipis aposten per la tarifació social a les escoles bressol / © SANDRA LÁZARO
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

     

    A poc a poc, estan arribant nous models per cuidar als més petits. La Conselleria de Serveis Socials i Cooperació del Govern balear està a punt de regular les guarderies assistencials que acullen a nens de 0 a 3 anys. Aquests centres actuen com una segona xarxa, ja que ja existeixen escoles públiques i privades, encara que obtenir una plaça en elles és tan complicat que han proliferat les escoletes privades que ofereixen un servei merament de custòdia infantil.

    L’esborrany de decret, al que ha tingut accés el Diari de l’Educació, estableix que les guarderies assistencials no tinguin per què desenvolupar un projecte educatiu i tampoc obliga al fet que hi hagi fonts de llum natural. El projecte de norma estableix una superfície mínima per a les sales de tan sols 1,5m² per nen. Si hi hagués set bebès, la sala seria de 10,5m². A més, els espais poden estar separats per barreres i conformar un mateix espai acústic.

    El pla va una mica més enllà en la regulació d’aquest tipus de servei que ha estat abordat també per La Rioja i la Regió de Múrcia. Vicenç Arnaiz, psicòleg especialista en primera infància, critica aquest concepte de guarderia “low cost”, ja que tem que “vagi la gent pobra que no pot pagar una plaça a la pública” o que es queda sense ella.

    Per al psicòleg, membre de l’Observatori de la Infància i la Família de Menorca, aquest pas és fruit de no abordar la situació educativa del segment d’edat entre 0 i 3 anys (una qüestió comuna a moltes regions al no ser educació obligatòria). “La situació és resultat de la deixadesa de l’administració autonòmica durant tres dècades. No ha fet cap política per als nens de 0 a 3 anys”. I remata: “Els fills de les famílies que no tenen plaça acaben en garatges o pisos. El Govern no vol incentivar la creació d’escoletes, siguin públiques o privades. En comptes de fer política pública, legalitza aquests antres perquè ningú pugui dir que falten places”.

    Una part de l’àmbit educatiu –especialment les escoles infantils– critica la iniciativa. Argumenten que rebaixa les condicions dels establiments, amb el consegüent perjudici per al desenvolupament i salut dels nens. A més, consideren que els menors amb menys recursos acabaran acudint a aquests centres sense projecte educatiu, aprofundint en la bretxa social entre infants. Fins i tot, diuen que afavoreix la precarietat laboral dels treballadors.

    En aquest sentit, les exigències de personal qualificat dels centres assistencials són menors i el conveni que els regula fa que els seus educadors cobrin al voltant d’un 30% menys. Tampoc és obligatori que un centre assistencial compti amb un professor, pot funcionar amb cuidadors.

    Una altra alternativa: mares de dia

    Arnaiz explica que els centres assistencials també estan regulats a La Rioja i a Múrcia, si bé en aquesta última comunitat les condicions són “millors”.

    Un altre dels aspectes que s’aborda en aquest document és el de les persones que, individualment cuiden a nens al seu domicili. Les anomenades mares de dia. Jaume Blasco, investigador de polítiques de primera infància, explica que “són populars, sobretot, en països anglosaxons”. No obstant això critica que puguin servir únicament per facilitar la conciliació familiar. Carolina Viñas, de la xarxa de mares de dia, comenta que aquestes figures estan regulades a Madrid i Navarra, i que existeix un projecte a Catalunya i a Múrcia.

    Blasco detalla que aquest servei depèn de si està dotat de major o menor contingut. A Catalunya, analitza, han de comptar amb un projecte sociopedagògic i es demana una titulació específica com pot ser tenir magisteri en Educació Infantil. En aquest sentit, moviments com el que s’obre ara a Balears són un pas més perquè es reguli aquest tipus d’activitats.

    Blasco pensa que el projecte de les Illes Balears és un “tipus de reforma que facilita la funció de conciliació en detriment de l’educativa. Hi ha menys personal, menys qualificat i pitjor pagat. Vas a assegurar que aquests nens estiguin bé i segurs, però els menors, pels quals aquesta primera etapa pot ser important a nivell educatiu i social, els fills de famílies desfavorides, són els que més es ressentiran. És una política socialment regressiva”.

    Per la seva banda, la consellera responsable del pla balear, Fina Santiago, defensa la regulació dels centres assistencials: “Estem posant dificultats perquè, si algú vol la llicència i obrir una guarderia, hagi de complir el decret”. Així mateix, comenta que des del 2010 les guarderies assistencials no estan regulades i que no paren de créixer. “Tenim més regulat el bar on van els pares”, comenta. Santiago no rebutja estudiar les condicions establertes en el decret i modificar-les.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    bressol Menorca
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El 42% dels ingressos a urgències psiquiàtriques de l’Hospital Sant Joan de Déu són per conductes autolesives
    Next Article
    Actualitat
    “El debat sobre religions a les aules no ha de ser mocador sí mocador no, sinó entendre el perquè d’aquest vel”
    Angy Galvín

    Related Posts

    Entrevista
    Lluís Rabell: “La visió de la ciutat educadora té a veure amb la construcció de xarxes comunitàries”

    març 7, 2025

    Opinió
    El significat de la vida quotidiana a l’escola bressol: reflexions a la llum del nou decret d’educació infantil

    gener 27, 2025

    Opinió
    La qualitat de l’escola bressol, a debat

    novembre 27, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}