Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Des que fa un lustre es va aprovar la Lomloe sembla no haver-se avançat gaire en allò previst en el text de caminar cap a un sistema netament inclusiu. El Pla Estratègic previst per la llei, tot i que s'ha començat a negociar, ho està fent a poc a poc i sense comptar amb totes les organitzacions del sector.
    Pablo Gutiérrez de Álamomaig 29, 20257 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’educació inclusiva és un mandat legal, no només integrat a la Lomloe, sinó després de la signatura per part d’Espanya de la Convenció de Drets de les Persones amb Discapacitat, cap al 2008.

    Més enllà dels rius de tinta que s’han escrit sobre aquest tema i les diferències i divergències dins de sector de les organitzacions de famílies i persones amb discapacitat, hi havia un important deu en relació amb allò previst per la llei educativa: la redacció i posada en marxa d’un Pla Estratègic que donés compliment al mandat de l’addicional 4a de la Lomloe.

    Amalia Gamio: “Espanya està en un risc molt alt de regressió en l’assumpte de l’educació inclusiva”

    Aquest any es compleix el cinquè aniversari des de l’aprovació de la Lomloe, l’equador del període previst per aquesta llei per tenir llest el pla estratègic. No es pot dir que no s’hagin fet passos, però aquests semblen discrets i una mica tímids.

    Fonts del Ministeri asseguren que s’han iniciat els treballs per elaborar un pla estratègic d’educació inclusiva que garanteixi que es dóna una resposta educativa a la diversitat de l’alumnat.

    Començament de la negociació

    Del contingut ningú deixa anar peça, ni propis ni estranys, encara que des d’Educació s’assegura que els seus objectius generals “busquen garantir que tot l’alumnat, sense excepció, tingui accés a una educació que respongui a les seves necessitats individuals i que en promogui el ple desenvolupament personal, acadèmic i social”.

    Aquestes mateixes fonts asseguren que s’estan fent reunions amb representants de les comunitats autònomes, així com amb les “principals associacions i altres agents implicats”, també amb experts, per desenvolupar el contingut.

    Quan el Ministeri parla de principals associacions, i pel que aquest diari ha pogut esbrinar, fa referència al CERMI, en què s’engloben algunes organitzacions com Plena Inclusió o Down Espanya. Fora s’ha quedat Solcom, almenys de moment, segons aquestes mateixes fonts, malgrat que és l’organització que va promoure la denúncia contra Espanya davant l’ONU per l’incompliment, precisament, pel que fa a educació inclusiva que recull la Convenció de Drets de les Persones amb Discapacitat.

    “Amb nosaltres no parlen”, assegura Mar Álvarez, presidenta de Solcom. Qualifica de molt indignant haver-se assabentat per terceres fonts i que “només es compti amb una part del sector”. Solcom, sens dubte, és una de les organitzacions amb més implicació i més crítiques amb les polítiques de l’Estat espanyol. “Hi ha una clara reculada a la Convenció”, afirma Álvarez.

    Des del Ministeri asseguren que en properes rondes de converses s’inclourà altres organitzacions.

    De la poca cosa que se sap és que “el Pla inclou, entre altres temes, la formació permanent del professorat, la col·laboració entre els centres ordinaris i els centres d’educació especial o la creació d’entorns escolars accessibles i segurs per a tot l’alumnat”, segons han explicat des d’Educació.

    “Es tracta de tenir un marc estratègic que es dirigeixi a un sistema educatiu inclusiu per al conjunt de l’alumnat”

    Des del CERMI, la responsable de temes educatius és Carmen Jáudenes, directora, alhora, de Fiapas (Confederació Espanyola de Persones Sordes), explica que cap al Nadal, el CERMI va ser convocat per explicar-los el pla de treball, els objectius del document i els àmbits en què es treballaria.

    Sap que amb les CCAA ja s’ha avançat part d’aquesta feina, més que amb les entitats, perquè es va començar amb anterioritat. Jaudenes es congratula perquè Educació hagi començat els treballs que, segons creu, hauran acabat per a finals d’aquest any. “Es tracta de tenir un marc estratègic que s’adreci a un sistema educatiu inclusiu per al conjunt de l’alumnat”, diu.

    Jaudenes creu que hi haurà debats de fons “als quals no hem arribat encara” com a qüestions relacionades amb la formació, la presa de consciència, els recursos, els suports necessaris. Elements en què caldrà comptar amb diferents veus: administracions, alumnat, famílies, professionals.

    Fins ara, hi ha un document inicial que ha sortit de les reunions de les administracions educatives. No hi ha una posada en comú amb les propostes de les entitats.

    Debats de fons

    L’escull més gran, com s’ha vist els últims anys en el mateix cor del moviment associatiu, té a veure amb la mateixa definició d’escola inclusiva. Això va provocar durs enfrontaments entre la ministra, Isabel Celaá poc després de l’aprovació de la Lomloe i la patronal i grups de famílies que es van agrupar sota el paraigua d’Inclusiva sí, especial també’, una plataforma que avui dia no sembla estar en funcionament.

    Defensaven que l’educació inclusiva també és l’escolarització a centres d’educació especial. La Convenció i els seus representants són clars, la inclusió només és possible a centres i aules ordinàries, amb el comú de l’alumnat i els suports i recursos que siguin necessaris per garantir l’escolarització, la participació i la qualitat educatives.

    ONU: “Escolaritzar en centres especials és una segregació basada en la discapacitat, incompatible amb la Convenció”

    Les implicacions d’aquesta discussió es tradueixen, entre moltes altres coses, en la necessitat d’un canvi en la mirada que es posa a les persones amb discapacitat i, de l’altra, als recursos que s’articulen per fer efectiva l’educació inclusiva.

    Fa uns mesos, Amalia Gamio, vicepresidenta del Comitè de Drets de les Persones amb Discapacitat de l’Alt Comissionat de les Nacions Unides, es mostrava clara davant la pregunta “Què és educació inclusiva?”

    Jáudenes explica que, malgrat les diferències internes al CERMI (per tipus de persones representades i interessos, de vegades, molt diferents), estan alineats amb la Convenció, però cal tenir en compte que “la diversitat de l’alumnat és enorme i cal cercar respostes als entorns inclusius i amb recursos que facin possible aquesta educació”.

    Ignacio Calderón, docent de la Universitat de Màlaga i una de les veus més autoritzades pel que fa a l’educació inclusiva del país, explica que «anem a pitjor». Des del seu punt de vista ara hi ha més segregació «que quan s’aprova la Lomloe o la Convenció». Aquest expert creu que estem en un moment en què la gent creu que estem millor que fa anys i, a més, molta opina que efectivament aquestes nenes i nens estan millor a centres o aules específiques.

    L’epítom pot ser l’exemple de fa unes quantes setmanes, quan el Rei, Felip VI, i la ministra, Pilar Alegría, lliuraven Premi Princesa de Girona Escola de l’Any 2023 a un centre d’educació especial.

    Les tossudes xifres

    “Des que l’educació inclusiva és un dret humà fonamental, a Espanya els centres i les aules han augmentat un 58%”, explica Ignacio Calderón.

    Descarregar les dades Creat amb Datawrapper

    Aquest professor ha fet repàs d’algunes de les xifres relatives a centres d’educació especial i a les aules especifiques a centres ordinaris, “el gran cavall de Troia”, com en diuen, dins del sistema educatiu. Unes aules, a més, que augmenten més a la xarxa pública que a la concertada o privada.

    Aquestes aules, com les TEA, per exemple, també són assenyalades per la Convenció i la seva comissió de seguiment, com a part d’un sistema segregador.

    El gran creixement en unitats s’ha produït, a més, principalment després de l’entrada en vigor de la Lomloe i ha servit per absorbir els milers de nens i nenes que hi han estat escolaritzats. Tot i que el creixement no ha estat homogeni a totes les comunitats autònomes. Andalusia, Madrid i Canàries són les que han tingut corbes ascendents més pronunciades.

    Gràfic: El Diario de la Educación Font: Ministeri d’Educació, FP i EsportsDescarregar les dades Creat amb Datawrapper

    D’altres han intentat el viatge invers, com Catalunya, on hi va haver un descens notable per, després, mantenir un ritme constant d’escolarització. Sembla que el nou decret d’escolarització ha tingut un impacte important en l’entrada de nenes i nens amb necessitats en centres ordinàries, tot i que el seu abast sembla limitat.

    Tot això ha vingut acompanyat, òbviament, per un augment del capital invertit a sostenir aquesta educació especial. Des del 2012 l’augment del pressupost ha estat constant i ràpid: 676 milions d’euros fins al 2023.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    centres d'educació especial Discapacitat Inclusió Lomloe
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa
    Next Article El cinefòrum sobre ‘Hedy Crilla, maestra de actores’ obre un debat sobre pedagogia teatral i pensament crític
    Pablo Gutiérrez de Álamo
    • X (Twitter)

    Periodista especializado en educación. Director de El Diario de la Educación. Antes en Periódico Escuela

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    La pràctica artística, terreny propici per a la inclusió

    març 27, 2025

    Reportatge
    El TDAH a l’adolescència: reconèixer i afrontar un trastorn complex

    març 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}