Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Situem-nos a principis dels anys vuitanta del segle passat, quan en Joaquim Franch i en Joaquim Pèlach constitueixen un petit grup de mestres, sis o set, per obrir una reflexió i anàlisi sobre la pròpia pràctica de fer escola cada dia, sense cap pretensió d’elaborar un cos teòric, sinó de fer el possible per ordenar alguns dels problemes que planteja el funcionament de l’escola com a projecte d’intervenció en la societat.
En la introducció del llibre Construir un projecte d’escola, editat per Eumo l’any 1986, ens diuen: “Pensem que una bona escola, oberta al futur, és aquella on es prenen decisions precises, on s’analitza la realitat en termes concrets i on l’organització s’adapta al diagnòstic que el claustre, al llarg del seu procés de reflexió i de contrast, va formulant sobre els problemes més urgents i les prioritats necessàries de la seva acció”.
I com que l’escola és una institució viva i canviant, i la realitat que l’envolta molt més, una bona escola no pot ser aquella que per imperatiu legal té un projecte d’escola que va presentar a l’administració fa un temps, sinó aquella que cada curs de manera dinàmica l’analitza, el canvia i fa propostes d’organització a les necessitats de les persones i de la societat.
La Fundació Marta Mata, any rere any, i ja anem pel catorzè, organitzem la Jornada Marta Mata i els drets dels infants, dedicant-la a una persona com a referent pedagògic. Enguany a dediquem a Joaquim Franch (1944-1987), que va ser un dels pedagogs catalans més polifacètics, innovadors i productius del segle XX: mestre, animador, formador de formadors, creador de materials, gestor, investigador…
En el camp del lleure, on coneixem menys referents pedagògics, va escriure un excel·lent llibre, El lleure com a projecte, que va guanyar l’any 1985 el premi Artur Martorell concedit per la Generalitat de Catalunya. L’any 2018 Eumo editorial l’incorpora a la seva col·lecció de Textos Pedagògics, amb l’afegitó d’un darrer capítol “Ecos més llunyans”, que en Franch havia escrit com una actualització i balanç del treball premiat. Els responsables de l’editorial, i el professor Jaume Trilla, que ha tingut cura de l’edició, no dubten a catalogar Joaquim Franch com “un clàssic de la pedagogia catalana contemporània”.
L’educació a l’escola i l’educació en el temps de lleure comparteixen uns mateixos valors, i els educadors, nois i noies, i els mestres i professors, homes i dones, ens hem de relacionar, doncs l’acció educadora es dirigeix en els dos casos cap els infants i joves.
La jornada és el proper dissabte, 6 de novembre, i la inscripció es pot fer a la web de la Fundació Marta Mata.