Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Jocs de taula, jugar per aprendre matemàtiques

    Manoli Contrerasgener 26, 20223 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Jocs de taula matemàtics | Foto cedida per Creixen
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Els nens no juguen per aprendre, però aprenen perquè juguen”
    Jean Piaget

     

    El joc és una activitat espontània que es mostra present al llarg de tota la infància. La curiositat és l’estímul necessari que mou l’infant a jugar i, a través d’aquest joc, a desenvolupar capacitats diverses (cognitives, personals, socials…)

    En el cas concret dels jocs de taula, els infants desenvolupen, a més, accions bàsiques de l’aprenentatge com la interacció, la presa de decisions, l’experimentació, el desenvolupament d’estratègies… A aquests factors cal sumar-hi la motivació que mou l’infant a guanyar i a intentar-ho aprenent de les accions de la resta de jugadors per aplicar-les en el seu joc i aconseguir la victòria en partides posteriors. El fem una altra partida? que el nen o la nena pronuncia al final del joc és l’evidència que vol tornar a jugar aplicant allò que ha après, provant una nova estratègia, decidint córrer un nou risc, tenint en compte estadísticament les possibilitats que li aportarà la sort, perdent la por a equivocar-se de nou perquè no hi ha res a perdre…

    En aquest article ens centrarem en els jocs que col·laboren en l’aprenentatge matemàtic cooperatiu permetent treballar diferents continguts com la numeració, el càlcul, la mesura, la situació espaial, la probabilitat, la lògica… Es tracta de jocs que permeten concretar aspectes abstractes de les matemàtiques a partir de la manipulació, que permet veure i viure allò que s’està representant.

    Fem una reflexió sobre les característiques que determinen què és un bon joc en relació a l’aprenentatge cooperatiu de les matemàtiques. El joc ha de permetre dur a terme partides diferents aplicant allò que s’ha après dels altres jugadors. En aquest sentit és preferible triar jocs que permetin partides curtes (10-20 minuts). Cal que sigui un joc motivador, amb un fil conductor atractiu i interessant per a l’infant. No oblidem l’aspecte lúdic, la diversió és el principal motor perquè un infant triï un joc i no un altre. És important també que els reptes plantejats siguin assumibles per part de l’infant d’acord amb la seva edat evolutiva, que senti que el  repte és al seu abast.

    Cal triar jocs que permetin partides curtes; que siguin motivadors, amb un fil conductor atractiu; que siguin divertits; i que l’infant senti que el repte plantejat és al seu abast

    A continuació us fem algunes propostes que acompleixen aquestes característiques:

    Unicornio destellos: un joc senzill en què els nens i nenes podran comptar per avançar ii aconseguir gemmes però també per comparar quantitats i decidir a qui els convé donar-ne i a qui no. A partir de 3 anys.

    Rally de zanahorias: els infants hauran d’estimar longituds per ser els primers a aconseguir que el seu conill arribi a la pastanaga. A partir de 4 anys.

    Swish: ajudarem estimulació de l’habilitat visual i espaial amb aquest joc de seixanta cartes transparents que podran girar, rotar i apilar per aconseguir combinacions gràfiques i ser qui més cartes guanyi. A partir de 8 anys i adults.

    Quarto: l’objectiu del joc és ser el primer a aconseguir una filera de quatre peces iguals. El repte? les peces tenen atributs variables (forma, alçada, color i material) i cada jugador decideix quines peces pot jugar l’oponent. A partir de 8 anys i adults.

    L’oferta és cada dia més nombrosa: ¡Mía!, Shut the box, Tantrix, Set, Con 5… Només cal remenar, triar i gaudir en família compartint un temps de qualitat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escoles cooperatives matemàtiques opinió recursos didàctics
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleMés de la meitat de les baixes de docents per covid no es cobreixen, segons els sindicats
    Next Article
    Actualitat
    La Fageda posa en marxa una escola de noves oportunitats a la Garrotxa
    Manoli Contreras

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}