Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Jornades o campanya de portes obertes? La difícil tasca de conèixer una escola ‘disfressada’

    Anna Torralbomarç 7, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Els pares porten en Teo a l'escola. / SANDRA LÁZARO
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    És època de portes obertes a les escoles. A mesura que passen els dies, les parets dels centres es van omplint-se de treballs colorits i ben fets –els que han quedat malament es guarden en un calaix–. Hi ha fotografies d’alumnes que somriuen mentre ensenyen la feina feta, de professor que atenen alumnes… A poc a poc, els llibres a les prestatgeries s’endrecen, s’ordenen les taules… Arribada la data, les escoles lluiran la seva cara més amable.

    És possible fer-se una idea de com és una escola el dia de portes obertes? Queden a la vista els aspectes més importants?

    No hi ha dubte que les jornades de portes obertes se sofistiquen any rere any. Ja no és estrany veure-hi estratègies de màrqueting: vídeos molt ben editats de la vida escolar, discursos elaborats plens de paraules carregades d’emotivitat, xifres i fins i tot gràfics de resultats. Hi ha pancartes penjades de les façanes, plafons, pamflets, alumnes de l’escola que ens guien i ens l’ensenyen amb un orgull el lloc al qual pertanyen.

    Què està passant? Per què les escoles públiques han d’entrar en aquest joc competitiu?

    Cada vegada són més les diferències entre les escoles, també entre les públiques. Hi ha centres que disposen de pantalla digital a cada aula, que tenen, a més, portàtils i aules amb ordinadors. Hi ha escoles on els alumnes tenen les llibretes de colors, un estoig amb el logo de l’escola, una maquineta-goma molt sofisticada, un set de colors per a cada alumne. Hi ha escoles amb material que no té res a envejar al d’una papereria. I hi ha escoles on, simplement, tot això no existeix. Parlem d’escoles públiques, però no per això iguals.

    També hi ha la diferenciació d’escoles en funció dels resultats o per nombre d’immigrants. Hi ha molts factors que fan que un centre sigui diferent a un altre, però la veritat és que, la part més important, la que realment importa quan parlem d’educació, generalment no es veu. Darrere d’una escola amb resultats pitjors pot haver-hi un punt de partida molt baix que s’ha superat amb escreix. Darrere d’una escola amb molt bons resultats pot haver-hi una pedagogia estricta que anul·la el sentit real de l’aprenentatge.

    Així doncs, darrere de l’enfocament de cada jornada de portes obertes hi ha una cursa per caçar el perfil d’alumne i família desitjats. És per això que cada centre juga les seves cartes, per seduir a qui considera el model d’alumne-família que encaixa amb els seus objectius. També en els pobles on la taxa de natalitat determina si hi haurà un o dos línies es lluita per omplir unes aules que, en cas contrari, s’hauran de tancar, amb la consegüent marxa d’alguns professors.

    Es pot arribar conèixer una escola emmig de tants adornaments?

    Durant els dies de portes obertes les escoles estan tan disfressades que és difícil veure-hi amb claredat. És cert que unes quedaran desmarcades de les altres per aspectes objectius com l’estructura de l’edifici, la quantitat d’aules, el menjador del col·legi, el pati… Però quan una és dins sap que el contingut no determina l’ús. ¿Quantes escoles no tenen una gran quantitat d’ordinadors i després no saben treure’n profit? ¿Quantes escoles no han sabut o no han fet una planificació adequada per rendibilitzar l’auxiliar de conversa nadiu? ¿Quantes escoles diuen que volen treballar per projectes però tenen un claustre de professors que no comparteix aquesta idea? No ens enganyem, tot això no és més que un aparador que cal examinar amb lupa.

    És cert que és molt difícil saber què passa en el si d’una escola, però si hagués de pensar en aspectes importants potser em decantaria per saber sobre el flux de professors: quan el professorat no treballa a gust en un centre, hi sol haver una fugida constant de professors a altres centres. Això, sens dubte, és un senyal que alguna cosa no funciona bé, perquè el projecte educatiu d’un centre difícilment pot funcionar sense una plantilla fixa i constant que conegui el funcionament de l’escola i es comprometi amb ella.

    També és important saber com funciona l’atenció als alumnes amb dificultats o amb necessitats educatives especials: ¿quants professors d’educació especial calen, quants alumnes atenen, treballen dins o fora de l’aula… No sabem si el nostre fill necessitarà d’aquesta ajuda, però passi el que passi, sempre serà preferible que aquells que ho necessitin siguin atesos adequadament.

    Un altre aspecte important és saber com es gestionen els conflictes: ¿es deixa els alumnes fora de la classe? ¿Se’ls castiga portant-los a cursos inferiors? ¿Es tracten els conflictes en tutories? ¿Es gestiona mitjançant converses i reflexions? ¿Participa d’això l’equip directiu quan cal? ¿Se’ls deixa sense pati? Sens dubte, els conflictes són una de les bases de la vida escolar (i de la vida en societat). És per això que és important saber com es tracten aquests problemes, perquè qui s’ocupa d’això demostra que és capaç d’alçar la vista per uns moments del contingut i ocupar-se de les persones. I tots i totes volem, abans de res, que s’atengui els nostres fills i filles com a persones.

    Finalment, jo aconsellaria a les famílies que, si tenen ocasió, parlin amb els professors –amb els de tots els nivells–, i vegin i palpin quin és el seu punt de vista i el seu ànim. Facin-los preguntes, de tu a tu, mantinguin una conversa real i sincera amb ells. Preguntin com són les seves classes, què els agrada més, com utilitzen el material, quines activitats fan… Crec que no hi ha ningú millor que ells per saber què passa en una escola.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió portes obertes
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les noies es consideren menys competents en ciències que els nois tot i treure més bones notes
    Next Article
    Actualitat
    L’ensenyament de les ciències socials i la innovació
    Anna Torralbo

    Mestra d'anglès i membre del sindicat USTEC

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}