Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    ‘Incerta glòria’ i el retorn de la catàfora a les proves de Llengua de la Selectivitat

    Pau Rodríguezjuny 13, 20173 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Examen de Selectivitat a la UPF. / © Sandra Lázaro
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un fragment d’Incerta glòria, una anàlisi sobre la paritat a la universitat, El oro de los sueños de José María Merino, el retorn de la figura literària catàfora… I, fins al moment, uns exàmens molt assequibles, segons estudiants i professors. Aquest dimarts ha arrencat les Proves d’Accés a la Universitat (PAU), que s’allargaran fins dijous, amb els habituals primers exàmens: de Llengua Castellana i Literatura (9 h) i Llengua Catalana i Literatura (11 h).

    A la prova de català, en l’apartat de comprensió lectora els alumnes han hagut d’escollir entre analitzar un fragment de la novel·la Incerta glòria (Club Editor, 2014), que precisament aquest any s’ha adaptat al cinema, i un article acadèmic sobre la igualtat de gènere a les universitats. Aquest segon text era l’adaptació de El camí cap a la igualtat real. La presència de la dona en l’àmbit acadèmic, de l’oncòloga Anna Lluch, publicat a la revista Mètode de la Universitat de València.

    Abans de la de llengua catalana, els alumnes s’han hagut d’enfrontar a primera hora a l’examen de Llengua Castellana, on s’han trobat en l’àmbit de comprensió lectora amb El oro de los sueños (Alfaguara, 1998), de l’escriptor José Maria Merino, o bé un article del suplement El Cultural del diari El Mundo. Aquest últim era l’article d’opinió Buscando a Wally, que signava el novel·lista Gonzalo Torné.

    Tots dos exàmens han estat qualificats com “assequibles”, tant pels estudiants com pels docents consultats. L’única nota destacada de la jornada, segons comentaven, ha estat l’aparició de la figura literària catàfora, un dels principals esculls de la mateixa prova de l’any 2015, segons van lamentar llavors els estudiants. “La majoria ja sabíem que era la catàfora, perquè els professors ens havien avisat del que va passar”, comentava l’Anna, alumna de l’institut Front Marítim, en un recés entre les dues proves als passadissos del campus Ciutadella de la UPF. El que demanava la prova és que identifiquessin en el text de Merino una anàfora i una catàfora (figura que anticipa una part del discurs que anirà a continuació).

    Aquest dimarts al matí s’han fet les proves de Català i Castellà / © Sandra Lázaro

    Fins a 32.055 estudiants s’enfronten des d’aquest dimarts a les 9 h i fins dijous a aquestes proves que els han de donar accés a la carrera que volen cursar. La xifra és lleugerament inferior a la de l’any passat (32.224), però bastant estable en l’última dècada. La gran majoria d’examinats provenen de Batxillerat, mentre que la resta corresponen als que venen de cicles de formació professional.

    També en l’ordre habitual, en el primer matí de les PAU s’examinen de Llengua Castellana i Llengua Catalana, mentre que a la tarda d’alguna específica. Dimecres els tocarà Història o Història de la Filosofia –han escollit una de les dues– i Llengua Estrangera. La tarda de dimecres i durant la jornada de dijous acabaran d’examinar-se de la resta d’específiques i de les matèries de modalitat.

    Una de les novetats d’enguany, més enllà de la prova addicional per als estudis de Magisteri –anunciada amb detall en aquest diari–, és la incorporació dels canvis de ortogràfics i gramaticals que preveu la nova normativa de l’Institut d’Estudis Catalans, com per exemple la supressió d’alguns accents diacrítics. Des d’aquest curs i fins el 2020, l’actual normativa i l’anterior seran vàlides, “perquè no es pot exigir als estudiants el coneixement d’aquestes novetats”, assenyala la Generalitat.

    Els resultats de les PAU es coneixeran el 10 de juliol. A partir de llavors s’obrirà una setmana per a les reclamacions, que s’hauran de resoldre el dia 18.

    Una de les aules on es feien les proves de les PAU / © Sandra Lázaro

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Entre Corea del Sud i Finlàndia
    Next Article
    Actualitat
    La Generalitat crearà un registre públic de mares de dia i en regularà l’activitat
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}