Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La Claqueta, cinema per educar

    María Muñoz - Inspirasetembre 24, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes d'un taller de La Claqueta roden el seu curt.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat al blog Inspira

    Fa 10 anys persones de diferents àmbits, de la universitat, l’ensenyament, el món del cinema, la pedagogia o l’educació social, es van ajuntar per formar La Claqueta, primer una associació i més tard una cooperativa, amb la intenció de posar en pràctica i transmetre allò que millor sabien fer de forma conjunta: ensenyar a nens, adolescents i grans a valer-se del cinema com una eina més d’expressió, a formar-los com a espectadors i a experimentar des de la pròpia creativitat dels alumnes com els veïns poden explicar el que volen per al seu barri, com els adolescents són capaços d’aprendre a resoldre conflictes, a formar-se en igualtat, a prevenir la violència de gènere o parlar sobre convivència.

    “Nosaltres no fem servir l’audiovisual com a visionat sinó com a creació”, explica José María Jiménez, un dels quatre cooperativistes que formen part de La Claqueta. Per exemple, assenyala, com en un dels tallers que s’han impartit, i que tenia com a principal objectiu aficionar els nens i joves al cinema, els explicaven tot el que hi ha darrere de la realització d’un curt: des d’un guió, una directora, un muntador… fins a un perruquer, una maquilladora o una actriu. “En veure tot el que hi havia darrere, tot el procés de creació s’adonaven del valor que tenia un curt, no només visionant-lo sinó formant-ne part”, subratlla Jiménez.

    La segona part és sempre la creativa i és quan els alumnes experimenten amb les càmeres per explicar les seves pròpies històries. “Ja sigui un documental, un curt de ficció o d’animació, el més interessant és que tenen una eina al seu abast amb la qual expressar-se i que després utilitzaran per compartir amb els seus amics: poden pujar-lo a plataformes de vídeo i així divulgar el missatge que volen donar, que moltes vegades arriba millor si són ells mateixos els que ho difonen i ho expliquen”, afirma el cooperativista.

    Referent a això, Jiménez recorda un taller que van impartir en un PQPI -Programa de Qualificació Professional Inicial destinat a joves majors de 16 anys que no han obtingut el graduat en ESO- a la localitat madrilenya de Coslada. “En els curts que van rodar no només explicaven i relataven que és veritat que ells no havien assistit a classe i animaven a altres alumnes a no seguir el seu camí, però també explicaven com alguns s’havien sentit abandonats pels professors quan ja els donaven per perduts”, explica Jiménez. Els curts que van fer els xavals es van usar més endavant per a una campanya contra l’absentisme escolar. “El missatge que ells transmetien en primera persona arribava molt més que qualsevol altra campanya institucional”, afirma.

    Eina per aprendre

    En els tallers també fan servir els mitjans audiovisuals com a eina d’educació, desenvolupament d’habilitats i aprenentatge per a abordar temes com la resolució de conflictes, els maltractaments, la interculturalitat o la convivència. “Ara mateix estem impartint un taller en un centre de dones per prevenir la violència de gènere i són elles mateixes les que estan creant les històries que després podran mostrar a altres persones”, explica Jiménez, que afegeix com identifiquen i assumeixen la perspectiva de gènere, com aprenen a detectar els primers senyals d’alerta del maltractament i com tot això ho plasmen després en els curts elaborant les històries i ficant-se en els papers que després gravaran. Des de La Claqueta no busquen que els alumnes es desenvolupin professionalment dins del món del cinema, sinó que a través del cinema fomentin la seva creativitat i que no siguin altres els que parlin per ells. Això sí, després dels tallers, alguns descobreixen altres sortides laborals que abans ni s’havien plantejat. “En els tallers sobre cinema molts de sobte veien la riquesa del cinema espanyol i s’adonaven de tot l’esforç i els costos de producció que hi havia darrere, però també despertaven vocacions i alguns veien de sobte altres sortides laborals”, explica Jiménez.

    “Nosaltres en el que creiem és en la suma del col·lectiu”, subratlla el pedagog, una idea que posen en pràctica en els tallers però que també assumeixen en el seu funcionament intern com a cooperativa. Per aquest motiu també formen part de Tangent, un grup cooperatiu que agrupa 16 entitats i l’objectiu és “millorar la qualitat de vida de la ciutadania i aconseguir desenvolupaments territorials sostenibles. “Som una suma de mirades”, conclou Jiménez.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema Educació social La Claqueta
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Cristóbal Colón (La Fageda): “Hem d’ensenyar els nens a pensar com han de ser feliços”
    Next Article
    Actualitat
    Els jutges dicten la retirada del TIL però Bauzà s’hi resisteix
    María Muñoz - Inspira

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}