Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La classe dels arbres contra el monstre de Sanfilippo

    Víctor Saurafebrer 29, 20167 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    L'Iñaki, a la seva classe de l'escola
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Avui és el dia de l’Iñaki, un nen de cinc anys amb un somriure captivador que cursa P-4 a l’escola L’Arenal de Llevant, al districte de Sant Martí de Barcelona. Avui és protagonista perquè és el Dia Mundial de les Malalties Minoritàries, que coincideix sempre amb l’últim dia del mes de febrer, aquest any un 29, la data més minoritària de tot el calendari. L’Iñaki té la síndrome de Sanfilippo A, una malaltia que afecta un de cada 70.000 naixements i es detecta aproximadament als quatre anys. Ataca tot el sistema nerviós central de l’infant i és degenerativa. La majoria d’afectats no arriba a l’adolescència. Amb raó la seva mare, la Janette, en diu el monstre de Sanfilippo.

    Hi ha diverses investigacions mèdiques en marxa per derrotar el monstre, i la més esperançadora és una teràpia gènica que s’està fent als Estats Units. Les famílies espanyoles afectades fa molt que l’esperen, però els tempos científics són exasperants per a qui té un fill que cada dia perd una goteta de capacitat cognitiva i motriu. A través de la Fundación Stop Sanfilippo, aquestes famílies duen a terme una intensa activitat de captació de fons per portar l’assaig clínic a l’Estat tan aviat com es pugui. Saben que només uns pocs hi podran entrar, però confien que els altres accedeixin al medicament experimental. Per això els caldrà convèncer el Govern d’Espanya i la farmacèutica que n’autoritzin el seu ús compassiu (hi ha precedents).

    Però quan és a l’aula, a la classe dels arbres de P-4 de L’Arenal, l’Iñaki no és un alumne minoritari ni especial, sinó un més. “Aquest grup no és de 24+1, sinó de 25, i aquí aprenem tots els uns dels altres”, ens comenta Maria, la tutora. Ens han deixat entrar a l’aula per al dossier sobre escola inclusiva que publicarem a la revista d’El Diari de l’Educació. En el seu cas no tindrà gaire misteri perquè l’Iñaki escolta quan tots escolten, fa les mateixes activitats que la resta i s’esbrava, com fan molts d’altres, bellugant-se amunt i avall a l’hora del pati.

    Aprofitant que l’Iñaki no sempre hi és, ja que els controls mèdics i tractaments terapèutics l’obliguen a absentar-se sovint, amb el grup s’ha treballat el seu cas, s’ha explicat que de vegades es dispersa o que abraça impulsivament, que es comporta diferent però que estima com el que més, i és evident que hi ha companys que tenen clar que l’han d’ajudar i n’estan molt pendents (de vegades massa i tot), mentre que la major part el tracta amb espontània indiferència. “Ara ja hem passat la fase de coneixença amb el grup i treballa amb els altres amb total normalitat”, diu la tutora.

    Durant la major part del temps té molt a prop un vetllador, l’Ivan, el necessita no només com a suport a les seves dificultats d’aprenentatge sinó perquè el Sanfilippo porta associat també a un trastorn d’hiperactivitat. Sovint l’Iñaki busca la seva aprovació amb la mirada, i li somriu, mentre l’Ivan es manté a una distància prudencial, intervenint només si cal. Aquell dia havia de marxar abans, i quan l’Iñaki el va tornar a buscar i no el va trobar va seguir fent la seva com si res. Se’l veu còmode i relaxat, amb els companys, les mestres i l’entorn.

    L'Iñaki, a la seva classe de l'escola L'Arenal de Llevant. / SANDRA LÁZARO
    L’Iñaki, a la seva classe de l’escola L’Arenal de Llevant. / SANDRA LÁZARO

    Un aterratge accidentat

    L’Iñaki va entrar a L’Arenal aquest curs i l’aterratge va ser de tot menys suau. Fins el curs passat anava a una llar d’infants de l’Eixample, Xerric-Xerrac, que va anunciar per sorpresa que tancava quan ja havia passat el període de preinscripció d’infantil i primària. Els pares de tots els alumnes es van trobar amb el mateix problema d’haver de fer una preinscripció a corre-cuita i fora de termini, però al Consorci d’Educació de Barcelona es va muntar un dispositiu per reubicar-los, i al maig-juny tots tenien centre pel curs següent. Tots menys l’Iñaki.

    Durant uns mesos, al viacrucis sanitari la Janette va haver de sumar-hi el viacrucis de la burocràcia educativa. El primer endarreriment neix del canvi de districte, ja que la llar d’infants era a l’Eixample i la mare volia aprofitar per portar l’Iñaki a una escola a prop de casa, a Sant Martí. Això obligava els EAP d’un i altre districte a traspassar l’expedient. “Jo veia com els altres nens del Xerric anaven trobant centre i a mi no em deien res, escrivia e-mails i no me’ls contestaven, trucava i no hi havia notícies, fins que vaig anar a parlar amb la inspectora de matriculacions, com em van recomanar, i llavors ella va veure l’Iñaki i va considerar que havia d’anar a un centre d’educació especial i va demanar l’EAP que actualitzés el dictamen”. Això va implicar noves proves, nous endarreriments, i que al final l’EAP mantingués el seu criteri de que l’Iñaki havia d’anar a un centre ordinari amb suports.

    “Jo no m’oposava al centre especial –afegeix Janette–, però preferia una escola inclusiva perquè, per aconseguir alentir al màxim el seu deteriorament cognitiu, per l’Iñaki és molt important l’estimulació que li poden aportar els seus companys”. Els nens són com els arbres: frenen l’erosió i purifiquen l’aire.

    DSC_0372 (1)
    La Janette i l’Iñaki

    L’Iñaki ha perdut llenguatge i motricitat fina, i es mou amb més dificultats, però això és sobretot conseqüència d’un llarg període d’ingrés hospitalari. Amb tot, puntualitza la seva mare, els controls de desenvolupament que li van fent demostren que fins ara manté un elevat grau de comprensió i autonomia. És el resultat d’un treball constant, dins i fora de l’escola. Dos cops per setmana una terapeuta el visita a casa per fer un treball pautat segons el mètode ABA (Apply Behaviour Analysis), concebut per a infants amb autisme. Un altre dia fa fisioteràpia i un altre logopèdia.

    Amb el dictamen actualitzat, la Janette ja podia buscar escola pel seu fill. Però l’EAP de l’Eixample no tenia informació sobre els centres de Sant Martí, i el de Sant Martí no entenia que aquell cas fos seu fins que el nen no estigués escolaritzat al districte. A finals de juliol, amb el Consorci a punt de tancar per vacances, finalment li van proposar que triés entre tres centres, on en teoria hi havia una plaça lliure d’educació especial (cap dels quals era on ha acabat escolaritzat). En va triar un i va anar a veure’l però allà li van dir que no en tenien cap. Va triar un segon amb idèntic resultat. I ni tan sols el que quedava, que per projecte i ubicació era el que menys li agradava,  tampoc no hi va haver sort. I així es va arribar al parèntesi de l’agost.

    El mareig burocràtic es va reprendre al setembre. Algú li informava que a tal centre hi havia una plaça, sempre dins del districte però cada cop més lluny de casa, i al centre li deien el contrari. “Al final ja ni hi anava, només trucava”, explica la Janette. A dos dies de començar el curs l’Iñaki seguia sense escola, i llavors li van aconsellar que es plantés sense cita prèvia davant la porta de l’inspector en cap del Consorci. Ho va fer. Vint minuts després ja tenia plaça.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Dia Mundial de les Malalties Minoritàries Educació especial Escola inclusiva Fundación Stop Sanfilippo L'Arenal de Llevant Síndrome de Sanfilippo A
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    ¡Ave, César!
    Next Article
    Actualitat
    Caus i esplais ens acostem a la reforma horària
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    600 anys convivint

    febrer 18, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}