Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    La dissidència que coopera

    Joan Segarrajuliol 2, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’informe “L’acció social i el tercer sector. La transformació social com a tret d’identitat”, que aquests dies ha fet públic l’Observatori per a la Transformació Social (OTS), assenyala clarament a les entitats socials del país com a agents clau del canvi que treballen amb mirada comunitària, arrelades al territori i desenvolupant un important paper d’intermediació. El document recull el diagnòstic elaborat durant el debat entre cinc ponents amb mirades diverses, en el marc del tercer dels Diàlegs pel canvi de l’OTS, després de dedicar els dos anteriors a la salut i a l’educació. D’aquesta manera es tancava el cicle inicial de trobades dedicades als pilars de l’estat de benestar.

    La proposta inicial del debat partia de la idea que l’acció social i el tercer sector són dues esferes indestriables, amb un paper essencial en la transformació social. Promouen una societat on totes les persones puguin tenir els mateixos drets i oportunitats, treballen per aconseguir una societat més justa, inclusiva, equitativa i cohesionada i fomenten l’associacionisme i la participació, la responsabilitat i el compromís actiu de la ciutadania.

    El diagnòstic referent a la percepció de l’acció social i el tercer sector per part de la població, ens parla de la necessitat d’avançar en una major connexió amb la comunitat i la seva sensibilització sobre els servis d’atenció a les persones i d’enfortir les estratègies de comunicació i incidència per aconseguir millorar la visibilitat de la feina que desenvolupen les entitats socials. Així mateix, es posa èmfasi en que tot i que la valoració global de la societat és positiva, aquesta no es correspon amb finançament clarament insuficient que no permet assolir els reptes dels drets socials de la població que les entitats aborden, ni la seva sostenibilitat econòmica ni la millora de les condicions laborals de les persones treballadores.

    El consens entorn del potencial transformador del tercer sector i l’acció social és ampli. Tot i tractar-se del pilar més feble de l’estat de benestar, el seu necessari protagonisme en la lluita contra les desigualtats fa imprescindible fer front de manera urgent als reptes i desafiaments identificats.

    I quins són aquests reptes? L’informe n’identifica fins a una desena. Alguns de globals com el creixement sense aturador de les desigualtats i de la segregació social, la vulnerabilitat climàtica o la cronificació d’una emergència social multidimensional. D’altres vinculats a la realitat del dia a dia del sector, com la insuficient solidesa econòmica, la necessitat d’incrementar la participació activa de les diferents veus implicades o la imprescindible delimitació del rol de les entitats socials. I finalment quatre reptes relacionats amb la intervenció social i els professionals que la duen a terme: disseny de metodologies eficients, diversificació de perfils professionals, retenció i atracció de talent i coordinació interdisciplinària i multidisciplinària.

    Cal passar d’un model basat en els recursos a un model centrat en les persones, holístic, col·laboratiu i interdisciplinari

    La trobada també va servir per fer palesa la necessitat urgent d’un canvi de paradigma que doni resposta als reptes sociodemogràfics que l’actual estat de benestar ha d’afrontar, com per exemple: les desigualtats socials que la crisi econòmica ha consolidat, la pobresa o exclusió, l’increment de l’envelliment, el sobre envelliment, la discapacitat, la diversificació de la societat catalana i de les llars que la componen. Cal passar d’un model basat en els recursos a un model centrat en les persones, holístic, col·laboratiu i interdisciplinari. Tal com assenyalava una de les participants: “No podem actuar com a parcel·les, sinó que tenim moltes interseccions entre tots els sectors, no només entre l’educatiu, la salut i el social. Hem de treballar de manera col·laborativa amb plans conjunts”.

    Pel que fa als agents del canvi identificats, es destaca a les entitats socials, amb un rol clau en el treball a nivell comunitari i enfortint vincles, a les professionals, actuant com a catalitzadores de canvi i a les persones ateses, en tant que protagonistes i raó de ser. Però també es fa referència a les plataformes i federacions, amb rols de representativitat i fent propostes concretes de canvi i incidència i a les administracions públiques, assumint lideratge en les polítiques públiques. Finalment, es parla de la necessitat de generar vincles amb altres agents que tradicionalment no han estat en l’acció social directa, com l’economia social i solidària o els moviments socials.

    Com a conclusió de l’informe, s’enumeren algunes propostes per incrementar la capacitat transformadora de l’acció social i el tercer sector. Entre d’altres, una major visibilització del sector, promoure la cura de les professionals, incrementar la motivació i el compromís, potenciar la prevenció, fomentar l’ètica i les bones pràctiques, donar veu a les persones ateses o avançar cap al colideratge de les polítiques públiques al costat de les administracions.

    Un altre dels participants al debat, aportava una reflexió que resumeix perfectament el paper clau de l’acció social i del tercer sector com a palanca de canvi i de transformació: “És molt important remarcar com construïm des de valors. Per tant, des de la dissidència ben entesa, és a dir, des de la dissidència que coopera, que col·labora, però que construeix realitats, que prefigura de manera tangible l’organització social en la qual ens agradaria viure i avançar”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cooperació solidaritat tercer sector
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleUn estudi associa menys capacitat d’atenció en infants amb la contaminació vinculada al trànsit
    Next Article
    Actualitat
    Manuel Fernández Navas: “Educar té a veure amb mullar-se”
    Joan Segarra
    • X (Twitter)

    Pedagog. Consultor social expert en economia social, tercer sector i educació. Col·labora com a docent a diferents escoles i universitats. Articulista i analista. Coordinador i coautor del llibre Una mirada al Tercer Sector Social.

    Related Posts

    Reportatge
    Vull Català, aprendre i ensenyar català a través de la ràdio

    maig 13, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025

    crònica
    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    maig 6, 2025

    1 comentari

    1. Joan Ribes on juliol 7, 2024 2:34 pm

      L’ABC de la nova organització política i territorial.De les Associacions de Propietaris,de Veïns,etc.,i l’existencialisme del Barri,al comunitarisme ètic i la moralitat pública de la proximitat comuna.Fins el Districte,aquest model passa per proposta universal parlamentària d’implantació.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.