Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
La Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC) ha posat en marxa quatre grups d’experts per potenciar la qualitat educativa en matèria de lectura, matemàtiques, competència digital i ús de dades per oferir eines pràctiques a les prop de 400 escoles adherides.
El grup de l’àmbit digital ha presentat aquest divendres el protocol marc d’ús de la IA per als centres educatius, en el marc de la jornada ‘Impulsant l’educació amb robòtica, IA i disseny 3D‘, a la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna – URL.
Està previst que la resta de grups presentin els primers resultats del seu treball de cara a l’inici del proper curs. Aquest protocol marc proposa unes consideracions entorn l’ús de la IA per tal que els centres educatius de la FEEC puguin elaborar els seus propis protocols d’ús i regulació de la IA.
Així mateix, inclou el posicionament de la FECC respecte a l’ús de la IA en l’àmbit eductiu: “una educació centrada en la persona, on la tecnologia sigui una eina al servei de l’educació, les persones i el bé comú i no un fi en si mateixa”. El document afegeix que, “la IA, en aquest context, ha de reforçar els valors de respecte, solidaritat i dignitat, evitant una dependència excessiva i prioritzant les interaccions humanes.”
La secretària general de la FECC, Meritxell Ruiz, ha explicat que fa tres anys van iniciar “un procés de reflexió estratègica, d’on en van sortir uns àmbits que han començat a treballar diferents grups experts” i ha agraït que amb jornades com la d’avui “aquesta reflexió pugui aterrar bé a les nostres escoles.”
El coordinador del grup, Miquel Àngel Prats, ha destacat que la proposta “vol donar resposta a la necessitat creixent d’integrar la IA de manera responsable, ètica i pedagògica en les nostres escoles” i ha subratllat que “la construcció d’una cultura digital, ètica i humana requereix de persones que s’atreveixen a innovar, compartir i transformar l’educació des del compromís i la col·laboració”.
Aplicació als centres
Els quatre Grups d’Experts treballen per generar materials concrets, com ara informes, guies metodològiques, instruments d’avaluació o models d’aplicació pedagògica, que permetin als centres aplicar estratègies innovadores i eficaces.
Els resultats d’aquests grups es compartiran amb tots els centres educatius adherits a la FECC mitjançant sessions de formació, conferències i espais d’intercanvi d’experiències, per tal d’adaptar-los a la seva realitat i necessitats específiques.
Des del grup de comprensió lectora, es treballa la transició cap a una educació basada en l’aprenentatge competencial i en la lectura com a eina essencial per a la construcció del coneixement.
Des del d’aprenentatge de les matemàtiques, l’objectiu és reforçar la didàctica de les matemàtiques en clau competencial, promovent un aprenentatge més actiu, manipulatiu i contextualitzat.
Per part de competència digital, el grup ha presentat el document sobre IA de manera ètica i efectiva a l’aula per garantir un ús responsable i pedagògicament enriquidor. La seva tasca s’alinea amb repensar el paper de la digitalització en l’educació.
Pel que fa a l’ús de dades, es vol dissenyar un model d’indicadors educatius que permeti als centres avaluar el seu funcionament i implementar millores basades en dades fiables.