“El Departament està fent tard. El proper curs s’ha de preparar de manera especial perquè, tal i com hem exposat, s’han de donar unes condicions especials. I alhora aquestes condicions només es poden donar a través d’un bon treball d’equip, que elabori consensos i estratègies comunes. Per fer-ho cal temps i per això manifestem que al nostre parer el Departament està dilatant massa el comunicar les condicions que té previstes pel curs vinent. No cal esperar que tot vingui determinat pel Departament. Però per començar a treballar els centres han de conèixer les ràtios i les plantilles del proper curs. El curs vinent comença aquest juny i els diversos equips han d’adaptar les mesures a les condicions i tarannàs de cada centre”, diu el manifest Tornada al setembre que avui ha fet públic la FMRPC.
L’entitat subratlla que “cal que sigui un curs plenament presencial, de restablir vincles i dinàmiques, de refer la comunitat i les complicitats amb les famílies. De realitzar una acció educativa personalitzada, oferint acompanyament emocional i suport educatiu”. A banda de la presencialitat i l’acompanyament (a famílies i a alumnes), la federació reclama una baixada de ràtios, però sobretot un augment de professionals no exclusivament docents, sinó també personal sanitari, de neteja, logopedes, psicopedagogs o educadors socials “per respondre amb rapidesa a les dificultats de les famílies i de l’alumnat producte del periode de confinament i la profunda crisi econòmica i social que es preveu a començament del curs vinent”.
El manifest també parla de la necessitat d’ajustar els currículums, d’incrementar els suports educatius i les mesures de detecció de les dificultats de l’alumnat, de reforçar els programes educatius fora de l’aula, del fet que els centres treballin en xarxa amb els seus municipis i els recursos educatius de l’entorn, i, sobretot, d’articular mecanismes per poder resoldre ràpidament les incidències que vagin sorgint. Per això, subratlla, “és urgent elaborar els Plans de contingència i que aquests siguin validats pels claustres i consells escolars. Cal conèixer la plantilla del curs vinent i així preparar els equips docents per ajustar currículums, reestructurar grups d’alumnat i reforçar les mesures de seguretat sanitària”, diu el manifest, que es tanca amb una invitació als docents a participar a les escoles d’estiu que organitzen, aquest any de forma no presencial, els diferents moviments de renovació pedagògica.