Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La formació del professorat de secundària, tan necessària com menystinguda

    Rafael Merinooctubre 8, 20246 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Hi ha un consens força generalitzat d’actors públics i privats (organitzacions com ara l’OCDE o UNESCO, autoritats educatives d’àmbit internacional i nacional, fundacions privades amb interessos en educació…) en què la formació del professorat, de primària i en particular de secundària, és clau per tenir una escola de qualitat, inclusiva, que asseguri la igualtat d’oportunitats i que desenvolupi les habilitats i competències de tot l’alumnat. A l’hora de dissenyar, i de finançar, aquesta formació, però, és quan surten les contradiccions i les incoherències.

    Ja fa 15 anys que es va fer obligatori cursar un màster habilitador per poder exercir de docent en l’ensenyament secundari, un màster que venia a cobrir les deficiències del CAP (Curs d’Aptitud Pedagògica) i que s’ha anat consolidant malgrat les dificultats administratives, la manca d’inversió per part dels departaments d’educació i d’universitats i algunes disputes internes entre universitats. Però en els darrers mesos han aparegut notícies que fan referència al màster que ens han preocupat enormement, i que són un indicador d’un procés de devaluació de la formació inicial del professorat que pot portar, al nostre entendre, a una davallada de la qualitat de tot el sistema.

    La primera notícia, no per recent inesperada, és que una quarta part dels títols de màster (insistim en el caràcter “habilitador”) han estat atorgats per universitats privades virtuals. És sabut que existeix una forta demanda per fer el màster, demanda que no pot cobrir l’oferta pública, i amb un perfil de persones que no poden dedicar-se a temps complet a la seva formació. Però la conseqüència és una progressiva privatització i mercantilització de la formació inicial, i una progressiva lògica de “client-proveïdor” que situa bona part de l’alumnat com a client que busca la millor “oferta”, i amb uns costos molt elevats que es tradueixen en una inversió a recuperar al més aviat possible. A més, tenim seriosos dubtes de què la formació teòrica i sobretot la pràctica tinguin uns estàndards de qualitat comparables a la formació proporcionada per les universitats públiques.

    Hi ha una progressiva privatització i mercantilització de la formació inicial

    La segona notícia és que la falta de personal docent ha fet que algunes comunitats, Catalunya entre elles, hagin rebaixat els requisits per accedir a la docència, com ara estar en possessió del títol (tornem a insistir “habilitador”) del màster. Això sí, amb el compromís de què en un període de temps el tinguin, cosa que reforça la demanda de la formació virtual, perquè difícilment és compatible l’exercici de la docència amb la formació a temps complet d’un màster. L’oferta per part de la UOC ha estat una forma de donar resposta a aquesta problemàtica, a preu públic i en català, però clarament insuficient. En aquest cas, cal denunciar la manca de planificació del Departament d’Educació, que pot preveure algunes coses a l’avançada, com ara la jubilació del personal docent.

    Tot plegat fa que es mantingui i fins i tot es reforci la idea que “qualsevol” persona amb un títol de grau d’especialitat ja és vàlida per ensenyar en un centre de secundària. Aquesta idea encara està molt present en l’alumnat del màster, i sovint escoltem queixes sobre l’excessiva càrrega de treball, el preu de la matrícula o l’obligatorietat d’assistir a classe. Però hi ha un percentatge de l’alumnat, que no hem quantificat, però que tenim la impressió que ha anat creixent des que el màster es va iniciar, que tenen molt clar que necessiten una formació potent per respondre als reptes d’una escola i una societat molt complexes. Que necessiten dominar molt bé els continguts de la seva àrea de coneixement. Que necessiten dominar les teories i les metodologies d’ensenyament-aprenentatge. Que saben que la tasca docent no és un ofici artesà i individual sinó que és un ofici que requereix professionalitat i treball en equip. Que saben que una de les funcions fonamentals d’aquest ofici és l’acompanyament d’adolescents i joves en el seu trànsit cap a l’ensenyament superior, el mercat de treball i la vida adulta. Que saben que no és el mateix ensenyar en un barri de classe benestant que en un barri popular, i que cal desenvolupar estratègies individuals i col·lectives per assegurar la igualtat d’oportunitats i evitar la segregació escolar, en definitiva, per construir una escola inclusiva. Totes aquestes competències són les que difícilment s’assoleixen en màsters devaluats o s’assoleixen de forma molt més lenta i amb molts errors només a partir de la pràctica.

    La tasca docent no és un ofici artesà i individual sinó que és un ofici que requereix professionalitat i treball en equip

    Per redreçar la situació caldria actuar en diferents àmbits i direccions. En primer lloc, des de les universitats cal que fem autocrítica, hem de saber transmetre la necessitat d’assolir les competències necessàries per exercir de docent i hem de saber-ho fer de forma coherent, en la metodologia, en la coordinació entre professorat (quantes vegades diem que cal treballar en equip i no prediquem amb l’exemple…) i en la valorització dels aprenentatges. Un camí d’èxit és aprofundir la connexió entre els coneixements teòrics i l’estada de pràctiques als centres de secundària.

    Per descomptat les autoritats educatives haurien de fer molt més, des de tenir controls de qualitat més efectius fins a augmentar les places de màster a les universitats públiques, fins a proporcionar incentius potents al professorat que encara no té el títol de màster. I si cal augmentar l’oferta de formació no presencial, que sigui amb rigor acadèmic i no com un mecanisme per abaratir els costos de la formació.

    Finalment, les pròpies persones, joves en la seva majoria, que es plantegen accedir a l’ensenyament secundari, haurien de fer una reflexió seriosa sobre el que significa la professió docent, no estaria de més que es llegissin el codi ètic, i potser que a alguna assignatura del grau els orientessin sobre els reptes que té la professió. Com diu el codi ètic, per ser un bon docent és necessari el compromís per l’alumnat, el compromís amb el coneixement, el compromís amb la societat, i el compromís amb la pròpia professió.

     

    Aquesta informació ha estat elaborada per:

     

    Rafael Merino, Universitat Autònoma de Barcelona

    Marina Elias, Universitat de Barcelona

    Montserrat Palma, Universitat de Girona

    Cristina Tudela, Universitat Politècnica de Catalunya

    Lorena Becerril, Universitat Oberta de Catalunya

    Susanna Arànega, Universitat de Barcelona

    Grup interuniversitari de millora del mòdul genèric del Màster de Formació del Professorat de Secundària

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Ricard Aymerich: «És moment de plantejar les bases d’una nova llei d’educació»
    Next Article
    Anàlisi
    Crisi de creativitat davant la pàgina en blanc
    Rafael Merino

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}