Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘La Gaviota’, ‘Hotel Salvación’ i ‘The Waterboys’

    Jaume Celasetembre 21, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La Gaviota

    Tinc una especial devoció pel teatre de Txèkhov. No em perdo cap de les seves obres i més encara quan son versions de cine. Encara recordo l’emoció que em va desvetllar Vania en la calle 42, dirigida per Louis Malle, on persona i personatge es confonen en un assaig de L’oncle Vània. Ara ens ha arribat una versió de La gaviota, dirigida per Michael Mayer amb un grup d’intèrprets que omplen la pantalla amb actuacions brillants.

    Aquesta versió remarca la pressa de la joventut per aconseguir l’èxit, com són de volubles i canviants les relacions humanes i com el pas del temps provoca maldecaps als que són conscients del que representa aquesta dimensió a la vida. O sigui: als que ens fem grans i anem deixant un món enrere i contemplem com la joventut va ocupant l’espai que els grans abandonem.

    El grup d’intèrprets són de primera divisió. Parlo de la gran  Annette Bening, una gran actriu que, a més, ha sabut mantenir al seu costat un dels homes més atractius de la història del cine. Parlo de Warren Beatty. La Benning està acompanyada per Saoirse Ronan, una actriu jove que ja ha estat candidata als Oscars tres vegades, per Elisabeth Moss i per Corey Stoll, a més de Michael Zegen i de Brian Dennehy, un actor prou experimentat que brilla fent el paper del vell que està a les portes de la mort. Una bona adaptació molt cuidada estèticament que ben  segur us portarà a llegir o a rellegir l’obra de teatre.


    Hotel Salvación

    Dirigida per Shubhashish Bhutiani, aquesta pel·lícula comença quan el pare té el pressentiment que arriba el seu final i li demana al fill que l’acompanyi a la ciutat santa de Varanasi, al costat del Ganges, per passar els últims dies a un hotel on els que creuen que moriran poden viure els seus últims dies. El vell representa tota la riquíssima tradició sobre la mort i el que hi ha després en la cultura de l’Índia i el fill, molt més un home d’ara, ha de deixar de treballar, a més de no poder estar pendent de la seva filla que està en època de casar-se per satisfer el desig patern. Aquest hotel permet que els hostes hi estiguin quinze dies, però si arriba el termini i no s’han mort poden continuar amb un altre nom.

    Amb una finesa digna de tot elogi i amb unes sòlides interpretacions, la pel·lícula ens mostra la relació que s’estableix entre els dos homes que podem dir que es coneixen de veritat en aquest  moment tan compromès de les seves vides. El director podia caure en una pel·lícula on les llàgrimes sortissin dels ulls com sortidors, però sap tractar el tema amb moderació i la reflexió que et dóna acompanya els moments més emotius de la narració sense que una s’imposi damunt de l’altra.


    The Waterboys

    A The Waterboys –esplèndida banda sonora– ens trobem amb un pare que és escriptor de novel·la negra que torna a casa i la seva dona l’ha fet fora. També la companya del seu fill de vint anys ha decidit trencar la relació amb el noi i ens trobem que pare i fill han de conviure junts i anar integrant la seva crisi sentimental. El pare s’ha de traslladar a Edimburg per presentar la traducció del seu últim llibre i el fill viatja amb ell i, és clar, entre discussions, converses, passeigs per la bella ciutat i moments de tendresa, pare i fill s’arriben a poder agafar per l’espatlla com dos vells amics. Les dones que troben en el viatge els ajuden molt a madurar i és especialment emotiu el concert protagonitzat pel grup Waterboys que va omplir de bons moments la joventut de l’escriptor i la seva dona. I potser la seqüència més antològica de la pel·lícula sigui el sopar de promoció del llibre i el posterior viatge per pescar en un riu d’aigües intenses. Els dos moments ens mostren un humor molt necessari que t’ajuda a posar distància sobre tot el que està passant.

    Dues pel·lícules unides pel mateix tema. Pares i fills, a vegades, dos mons desconeguts i el fet de compartir hotel, llit, converses… vaja, de compartir el temps que ens toca viure ajuda a descobrir l’altre i a descobrir-nos a nosaltres mateixos.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El futur de l’FP: més alumnes, més oferta, més internacionalització i més innovació
    Next Article
    Actualitat
    Campiona de patinatge, sorda… i alumna d’FP amb la meitat del temps sense intèrpret
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}