Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La ILP no serveix per debatre l’educació del segle XXI

    Jaume Funesmaig 17, 20165 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Jaume Funes.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un dels drames que travessa la reflexió urgent sobre l’escola que la infància d’avui necessita és haver de discutir de qüestions que no són centrals, en territoris conceptuals que no tenen res a veure amb com cal construir l’escola del segle XXI. Encara resulta més feixuc parar-se a pensar i debatre si comproves que els suposats renovadors et consideren enemic si no acceptes el seu marc de debat. Més enemic que els que sempre han legislat per mantenir l’escola com institució destinada a la reproducció social.

    Escric tot això quan arriba al Parlament una Iniciativa Legislativa Popular (ILP) sobre el sistema educatiu de Catalunya i, en cas de no acceptar la seva bondat, et plouen amenaces d’excomunicar-te de la comunió progressista i d’esquerres. Tanmateix, ho diré clar: es tracta d’un text que no serveix ni per al debat que volen promoure i, a més, posar això a debat pot significar no discutir del que veritablement importa: com hauria de ser una bona llei d’educació per al present i per al futur.

    Un text sense ni una ratlla de pedagogia

    De veritat, cada vegada que em poso a llegir el document de la ILP em passa com en el seu moment amb la LEC i després amb la llei Wert. Abans d’arribar a la segona pàgina descobreixo que no té ni una ratlla de pedagogia, els infants i adolescents s’han perdut pel camí, miren de definir una escola que no té res a veure amb la realitat… I deixo de llegir.

    Com que més d’un amic pot reaccionar ofès, adverteixo que sempre he opinat en contra de la LEC actual i sempre he repetit –també davant la consellera Rigau– que es tracta d’una llei que, sent benèvols, serveix pels anys 60 del segle passat. També és conegut que em prodigo sovint donant suport a moltes de les marees grogues signatàries. No opino out ni mogut per les batalletes polítiques que comencen a produir-se. Escric perquè no m’agradaria haver de tornar a discutir a partir de textos, idees i paraules desfasades que, suposant que arribessin a ser llei, estarien molt lluny de l’educació que defenso com a necessària.

    No podem posar-nos a debatre sobre l’educació i l’escola –els dos conceptes– que necessitem a partir d’un text que per definir el sistema educatiu utilitza 21 adjectius, tots seguits (article 1). No seria més fàcil definir què es una escola avui i per a què la volem? Existeix educació si no és democràtica? L’escola de la diversitat pot no ser inclusiva? Per què es redueix la definició escola catalana a escola en català? Quan un concepte necessita tant adjectius és que el substantiu està buit.

    Escolaritzar la infància amb un model centralitzat

    Els que tenim ànima local i tractem de mirar la realitat amb ulls d’infant en tindríem prou per no tenir ganes de debatre un text com ara aquest veiem com parla de l’educació 0-3 (per exemple a l’article 10). Tants anys lluitant per aconseguir recursos educatius diversificats i flexibles, pensats en funció del territori, d’acord amb projectes d’infància comunitaris, perquè ara proposin que tot sigui escola, ordenada i gestionada des de la Generalitat!

    Tota la historia de la renovació educativa, des de la construcció de veritables equips educatius a les comunitats d’aprenentatge es resumeix per als promotors en la defensa d’un estrany assemblearisme de gestió. ¿No seria més necessari definir les idees clau del que significa fer escola junts (professionals, famílies, territori) avui?

    Un dels problemes de fons de la LEC és, per exemple, definir la transmissió del coneixement con la funció principal del professorat. Una idea que resultava inevitable perquè segueix parlant de l’escola del currículum. Ara, la ILP ni es molesta en advertir que estem debatent sobre com s’educa i com s’ensenya en la societat informacional. Siguis de l’Instragram o de Twitter t’obliga a parlar, una vegada més, de la vella escola.

    L’educació com a servei públic

    Tota la proposta sembla girar al voltant d’un concepte estrella: fusionar l’escola concertada amb l’escola pública, impedir que existeixin segregacions i divisions associades a tipologies de centre. En abstracte podria compartir-ho. Però, quan es va discutir el Pacte per l’Educació, vàrem descobrir que el punt d’acord i de lluita per concretar-ho girava al voltant del concepte de l’educació com a “servei públic”, amb independència de qui prestés aquest servei. La veritable lluita, el veritable debat, la veritable garantia legal, és aconseguir que tota escola finançada amb diners públics respongui a les característiques de “servei” (no negoci) que fa possible l’acompliment d’un dret de manera “pública” (que no pot adoctrinar, que no pot seleccionar, etc.). L’escola i molts altres recursos educatius són serveis i són públics. La forma de prestar-los pot ser diversa, però la llei i l’Administració han de garantir que respecten aquests valors.

    Seguiria. Però ja he dit que aquest text no serveix per discutir ni d’educació ni de l’escola que necessitem avui. Benvinguda una ILP. Tanmateix, al meu parer, les firmes que avalen la ILP el que reclamen és molt senzill i això sí que ho comparteixo: la llei educativa de Catalunya no serveix i en necessitem amb urgència una altra.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La veu de la mare reforça les habilitats socials dels nens
    Next Article
    Actualitat
    Museus i educació: així serà el futur?
    Jaume Funes

    Psicòleg, educador i periodista

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}